Nu kommer mit svar. Brug det til noget eller ej. Men du spørger om andres meninger, så her kommer min 
Jeg har 3 børn. Min x mand har efterfølgende fået en ny kone med 2 børn og de har så fået et barn sammen.
Mine børn og hans kones børn, er alle "ekstra voksne" i husstanden, når de alle er samlet. De har alle faste opgaver for at husholdningen kan køre nemmest. Nogle vasker tøj, ordner opvasker, støvsuger. De har alle faste maddage og de ældste hjælper med at børste tænder, putte i bad og læse godnathistorier når de voksne skal noget andet.
Som du nok kan udlede fra ovenstående, synes jeg, at det er urimeligt, at forvente, at de store skal være ekstra voksne. At de mister noget af deres barndom på, at der er en forventning om, at de skal hjælpe til - på lige vis som de voksne.
Jeg siger ikke, at alle får det sådan, men jeg kan se på de familier i min omgangskreds - hvor der er flere børn end gennemsnittet, at det er primært sådan det fungerer. De store hjælper rigtig meget.
Jeg har kun 3. Og jeg skal da ikke gøre mig bedre end jeg er. Jeg beder også mine børn om at hjælpe mig - men det er begrænset omfang. Feks. de dage hvor jeg kommer hjem kl 17 beder jeg dem om, at forberede maden. Eller hænge tøjet op som jeg har sat over. Men det er ikke en daglig forventning fra min side.
Anmeld
Citér