Jeg synes, der er en tendens til, at børnene får lov til at vælge rigtig meget, hvad "de har lyst til". Det betyder i vores tilfælde, at min datter sjældent er den, der bliver valgt. Hun er mere den, der følger med. Hun har de seneste par år været med til en halloweenfest sammen med 3 andre piger.
I år måtte hun ikke komme med pga én pige i den gruppe og de andre piger er ellers en del af min datters venindegruppe, så hun var en af dem, der måtte hægte sig på et hold i klassen, hvor nogle forældre heldigvis havde sagt hjertens velkommen til dem, som ikke havde nogen at gå med.
Jeg er også meget retfærdighedspræget og jeg synes heller ikke, at nogen skal ekskluderes. Det følger virkelig en ikke at føle sig tilvalgt.
Og dem, som bare vælger, hvad de har lyst til og er "heldige" i det sociale, de mærker ikke, hvordan det føles at blive udelukket.
Jeg oplever desværre også, at mange forældre til børn, som har venner og som vælger dem til... det er lidt som om de tænker, "det er ikke mit problem, mit barn trives, det er ikke mit ansvar at få dit barn til at trives, den må du selv ligge og rode med"...
Og det gør ondt, særligt når lærerne på skolen også synes, at det er os forældre, som skal snakke sammen, men det er lidt svært, når det er sådan op ad bakke.
Det er ikke fordi, lærerne overhovedet ikke hjælper, men jeg føler nogle gange, vi er overladt meget til os selv.
Og hvad skal man sige til de andre forældre? Man vil ikke udstille sit barn. Man vil heller ikke fremstå som den der besværlige forælder, som ingen gider, for så bliver det da først svært at snakke sammen.
Jeg føler det virkelig som om, at folk fjerner sig fra problemer, så de ikke behøver at forholde sig til dem, men det efterlader bare nogle i rendestenen.
Jeg ved ikke rigtig, om noget af det hjalp, men du er ikke alene i hvert fald