Anden skole end distriktet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.274 visninger
13 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juni 2024

Krone94

Profilbillede for Krone94

Hej med jer. 
Jeg skal til at skrive min datter op til skole og jeg reflektere selfølgelig rigtig meget over det, da jeg jo gerne vil vælge den helt rigtige skole til hende. 
jeg er dog i tvivl om hvor vigtigt det er, at hun starter et sted med dem, som hun går i børnehave med? Og hvor vigtigt det er, at det er i nærområdet ift venner m.m. 

jeg tænker jo alligevel at hun bliver hentet hvis hun vil ha en legeaftale. Og at man som barn hurtigt for nye venner.  
den skole som lægger nærmest os, ved jeg bare at hun ikke skal starte på. 

hvad er jeres erfaring omkring dette? Jeg synes det er meget forskelligt hvad folk mener omkring, at vælge en skole lidt længere væk fra hjemmet (dog stadig i samme by) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

At vælge skole til ens barn, er et valg som fylder hos rigtig mange forældre. Især, når den lokale distriktskole ikke umiddelbart lever op til ens krav. Man skal bare huske at have det in mente at langt hen ad vejen, så handler en velfungerende klasse om kemi. Det handler om de lærere som er i klassen, er et match til de elever der er der. Og også et match til forældrene. Og dét kan både være rigtig godt eller rigtig skidt uanset hvilken skole man vælger. 

Herhjemme har vi valgt byens privatskole. Den ældste startede med én bekendt i klassen (modsatte køn). Alt og alle var ellers nye. Det har aldrig været et problem. Børn er eminente til at skabe venskaber. 

Vores andet barn startede i klasse med tre andre fra hans børnehave. Og han leger aldrig med dem. Han fandt lynhurtigt nye veje. 

Det tidspunkt det fyldte mest, at vi havde valgt en anden skole "end alle andre", var tiden op til skolestart, hvor de stadig er i børnehaven. Fordi børnehaven har et forløb med kommende skolebørn, hvor distriktsskolen besøges, en pædagog fra skolen kommer på besøg og de møder de andre kommende skolebørn fra andre børnehaver. Men så snart det er slut med børnehaven, så er alt glemt og det hele er gået så fint. 

Især i 0. klasse er der meget stort fokus på at ryste klassen godt sammen med respekt og inkluderende lege. 

Ca halvdelen af klassekammeraterne bor i samme by, mens resten bor andre steder. Der giver lidt kørsel. Men skidt pyt. 

Så synes jeg, vi som forældre skulle forsvare vores valg overfor de forældre der valgte distriktsskolen. Det var et pres og virkelig irriterende. Det havde jeg ikke lige set komme. 

Anmeld Citér

25. juni 2024

Anonym

Krone94 skriver:

Hej med jer. 
Jeg skal til at skrive min datter op til skole og jeg reflektere selfølgelig rigtig meget over det, da jeg jo gerne vil vælge den helt rigtige skole til hende. 
jeg er dog i tvivl om hvor vigtigt det er, at hun starter et sted med dem, som hun går i børnehave med? Og hvor vigtigt det er, at det er i nærområdet ift venner m.m. 

jeg tænker jo alligevel at hun bliver hentet hvis hun vil ha en legeaftale. Og at man som barn hurtigt for nye venner.  
den skole som lægger nærmest os, ved jeg bare at hun ikke skal starte på. 

hvad er jeres erfaring omkring dette? Jeg synes det er meget forskelligt hvad folk mener omkring, at vælge en skole lidt længere væk fra hjemmet (dog stadig i samme by) 

Vi har 5 skoler i den by jeg bor i og min søn kom på distriksskolen, der var 2 andre fra hans børnehave der skulle gå der også og det var ikke dem han legede med i børnehaven. Hans venner fra børnehaven kom på andre skoler da de boede i andre distrikter. 
der gik kun et par dage i 0. Klasse så havde han allerede nye venner. 

Ved at vælge distriktskole så er man netop tæt på alle de nye venner de får i skolen som de trods alt skal være sammen med de næste 10 år 

Anmeld Citér

25. juni 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Min søn gik i skole i et andet distrikt efter flytning. For at han kunne fortsætte med at gå med sine venner. For det første hang transport ham LANGT ud af halsen, og for det andet blev legeaftalerne færre netop også pga transport (til trods for de var store nok til selv at tage toget sammen). Vi flyttede ham til distrikts skolen i 6 klasse efter sommerferien (der havde han fortsat og afsluttet 5 kl. ud ca 4 måneder på den anden skole), og det fungere meget bedre. Han kan gå til skole, han har fået et netværk her omkring hvor vi bor som er dem han primært omgåes nu - dog har han stadig enkelte venner fra den gamle skole han stadig taler og ses med. 
Jeg vil ikke vælge en skole uden for distriktet til vores piger (de er så små så der er længe til skole alderen). Det betyder enormt meget at kunne følges i skole, at have sine venner omkring sig som barn og det gør for vores vedkommende dagen mere overskuelig ikke at skulle tænke offentlig transport. 
bare her i opgangen hvor vi bor, bor der 5 andre børn der også går på den skole (3-9 klasse) og de følges alle oftest afsted.  

så ja, min erfaring er at det slet ikke fungerede for os. 

Anmeld Citér

25. juni 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

At de ikke kommer på samme skole som vennerne i børnehaven betyder ikke ret meget. De kommer lynhurtigt ind i de nye relationer. Skolen gør også meget for at ryste dem sammen og får dem til at lege på kryds og tværs. 

Jeg synes, det er et større issue, at klassekammeraterne ikke bor lige i nærheden. De skal ikke være ret gamle før de på dagen aftaler at gå med hinanden hjem og laver legeaftaler i fritiden. Ja, man kan køre dem, men så går spontaniteten af den og det bliver altså til ret meget kørsel. Og dit barn står måske som den eneste uden cykel, hvis de vil noget efter skole. 

Så for mig er distriktsskolen udgangspunktet. Har den så fx et så dårligt ry, at den må fravælges, så en naboskole, så vennerne stadig er tæt på. 

Anmeld Citér

25. juni 2024

Anonym

Vi regner også med at vælge en anden end distriktsskolen, da vi ikke kan se vores barn gå der. Og der er helt klart en ulempe med at kammeraterne ikke bor lige rundt om hjørnet, og det jeg har det sværest med.

Men det er endnu vigtigere for os, at skolen er god at være i i løbet af dagen og med er godt læringsmiljø. Selvom man jo aldrig ved det 100% før ens barn er startet.

Du skal dog være obs på, at hvis det er en anden kommunalskole, i et andet distrikt i vælger, så kan i være uheldig at der ikke er en ledig plads. 

Anmeld Citér

25. juni 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Du skal være opmærksom på, at det ikke er sikkert, at I får plads på en skole udenfor distriktet. Det kommer helt an på, hvor mange børn der søger fra distriktet og de har selvfølgelig første ret

Anmeld Citér

25. juni 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Vi har en folkeskole og en friskole i vores by. Folkeskolen ligger klart tættest på, vores hus og lige ved mit arbejde. Friskolen ligger i den anden ende af byen.

Vi valgte friskolen, ja han skal lige have lidt alder før han selv kan cykle, men det vil kunne lade sig gøre om nogle år og indtil da kører vi ham/cykler med ham. (Tænker i øvrigt det ville være næsten det samme med den anden skole, da børnene bor i hele byen). Her vægtede især str på skolen rigtig højt og så arbejder jeg som sagt ved siden af folkeskolen, så man ser og høre mange ting og jeg er så glad for at han ikke går derover

Anmeld Citér

25. juni 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg er enig med flere andre. 

Det at starte uden at kende de andre børn er ikke det største problem, men nærmere dét ikke at bo tæt på skolekammeraterne.

Vi flyttede kort inden skolestart for vores ældste. Vi kunne have beholdt ham i den gamle distriktskole hvor han kendte alle, men valgte at lade ham starte i det nye distrikts skole. Han kendte kun en dreng fra vejen, men han faldt hurtigt ind i gruppen og lærerne sagde at de ikke kunne mærke at han kom 'udefra'. 

Men han havde så ikke haft noget før-skole-forløb i børnehaven og han kendte ikke de pædagoger fra børnehaverne som var med i førskolen.

Og jeg syntes det var sværere at falde til i forældregruppen da mange af de andre fandt sammen med og snakkede med de forældre de kendte fra børnehaven, når der var sociale arrangementer.

Men jeg er så glad for at han selv kan cykle i skole og de andre børn bor på nabovejene så de nemt kan aftale spontane legeaftaler. Jeg ville synes at det var et meget stort minus hvis vi ikke boede tæt på de andre. 

Anmeld Citér

25. juni 2024

Anonym

Vi valgte distriktsskolen fra. Vi tilvalgte privatskolen, som i øvrigt ligger lige rundt om hjørnet, så ungerne kan gå/cykle selv, når de er klar til det. En stor del af klassekammeraterne bor i nærheden og de cykler lystigt rundt. Skal de spontant hjem til nogen der bor udenfor byen, så tager de bussen sammen). Jeg har få gange sagt nej til legeaftale på grund af distancen. Men de bor jo ikke en dagsrejse væk. Vi snakker MAX 15min kørsel. Vi bor i øvrigt på en vej hvor samtlige skolebørn, går på privatskolen. 

Lå privatskolen ikke i samme by som vores bopæl, havde vi ikke taget samme valg. Helt klart afgørende at skolen skulle ligge i samme by. 

Ved nr 1, da andre forældre fandt ud af vi havde valgt en anden skole, overraskede det mig hvor meget vi blev nød til at forsvare vores valg. Alle stillede spørgsmålstegn og det fyldte en del og kunne faktisk få os til at tvivle. 

I forhold til det sociale, har der absolut ingen problemer været. Og børnehavelivet er meget hurtigt glemt igen. 

Hvis mor og far hviler i beslutningen, så finder barnet også ro og tryghed. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.