Anonym skriver:
Jeg føler, mit opslag bliver misforstået, måske har jeg formuleret mig uklart. Jeg spørger udelukkende ind til helt konkrete forslag ud fra et ønske om at imødekomme mine børns ønsker.
Vi er fint i stand til selv at styre, hvornår der skal sættes grænser for vores børn, men tak for opmærksomheden og de velmente råd.
Altså de styrer jo deres madpakker - for de spiser jo ikke det, de ikke kan lide. Så det er ikke muligt for os at styre det for dem. Jeg kan ved gud godt smøre fire halve med leverpostej - men de æder det ikke. Så kan jeg så smide de fire madder ud hver eftermiddag, og de kan have dårlige dage med lavt blodsukker og ingen energi. Synes ikke det er en ønskelig situation. Omvendt kan jeg sagtens forstå deres ønske om ikke altid at have det samme med. Jeg synes det er rart for dem at kunne glæde sig til at spise frokost hver dag - og ikke bare tænke ‘øv!’ når de åbner madkassen.
Børnene har altid været selektivt spisende. Har man ikke haft den slags udfordringer med sine børn, kan jeg sådan set godt forstå, at man tror, det drejer sig om opdragelse og grænser. Jeg tror, mange forældre til selektivt spisende børn, vil give mig ret i, at det er knap så simpelt.
jeg kan så meget følge dig...
(og alligevel er jeg lige anonym i dag)
jeg har en der brækker sig ved bestemte konsistenser og smagssammensætninger.. som i at h*n tager en bid og så tæller vi til 5 og så kommer det i spanden så det er ikke sådan noget med at sidde med alle mulige tanker der får det til at vende sig inden i...
en anden der netop som du beskriver er selektiv med maden i det hele taget.. hvis man selv kunne vælge ville det være snack-salamipølser, gulerødder og pandekager... måske lidt agurk eller rød peberfrugt..
det er lykkedes med at den ene har selv fundet ud af hvad der kan spises pga alder så det er 2 stk rugbrød med en af 2 slags pålæg da udfordringen også er at der ikke er køleskab og hvis der bruges sådan en madkasse med låg der er frosset er maden for kold når den skal spises og man får det dårligt.. så det begrænser en del udvalget af pålæg der kan klare 8 timer i en kølet madkasse...
den anden er jeg stadig i gang med at finde en balance mellem at få nok mad med og også fornuftigt som bliver spist.. specielt da h*n bliver udreagerende ved sult og ikke altid selv mærker sulten.. indtil videre så bliver gulerødder og snack salami spist og nogle dage halvdelen af rugbrøddet.. jeg tænker at jeg tager en snak igen med lærerne om lige at hjælpe med at blive siddende og spise eller sige leg i x antal minutter og så kom tilbage og spis lidt mere...
jeg tænker over hvad der er med og så matcher jeg morgenmaden/eftermiddagsmaden/aftensmaden så der kommer lidt ekstra af det der ikke blev spist til frokost..
f.eks. hvis rugbrøddet ikke er spist så bliver der lavet noget med lidt ekstra fibre til aftensmaden eller man får en grov kiks når man kommer hjem...