Hvad f****n putter vi i den madpakke?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2024

Anonym trådstarter

Tak for nogle ideer. Dejligt at andre kender problematikken.

Vi prøver også, at de selv laver madpakke - eller er med til det - men de laver selv bare det samme som de plejer.

Min tråd er jo også lidt et ønske om at de får øjnene op for lidt flere forskellige fødevarer, uden at de skal presses derud, hvor de ikke vil spise madpakken. Ingen er nok mere trætte af deres spisevaner end os forældre - men det løses desværre ikke bare ved at stille krav og sætte grænser. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Tag dem med i supermarkedet og lad dem vælge pålæg osv og så må de selv smører deres madpakke? Evt høre hvad de andre får med som de synes er mere spændende, for så må det jo være noget de kan lide ?

Anmeld Citér

14. maj 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Altså jeg ved jo ikke om det hjælper en dyt, men her er hvad jeg lige har smækket sammen til ungerne - måske noget kan inspirere:

Formiddag: En nektarin og en naturel yoghurt med müsli

Frokost: Gnavegrønt, en fiskedunse, rugklapper med rullepølse og babyspinat, en lille bøtte med mozzarella-stykker, vindruer til dessert.

Eftermiddag: En bøtte gnavegrønt med hummus/avocado

Andre ting som hitter: Kogt æg, majskolbe, vegetardunser, madtærter… og når de skal forkæles: mango, melon, ananas, bær… 

Jeg sætter dem nogle gange til selv at lave madpakkerne (så godt de kan - de er ikke så gamle). Men her vælger de i “kategorier” eller hvad man skal sige - fx hvilket grovbrød, hvilke to slags grønt, hvilken frugt, osv… 

Anmeld Citér

14. maj 2024

Tullebadulle

Jeg tror ikke, man kan få børn til at spise noget de ikke er vant til alene - altså i skolen. Så smides det ud som du siger. 

Men jeg bliver lidt nysgerrig.. hvor tit tilbydes de og hvor mange gange tilbydes de forskellige ting  derhjemme. Man siger man skal spise noget mindst 10 gange før det bliver en “vane”. Hvortil siger I til dem at de skal smage på majs, gulerod, peberfrugt, agurk, avokado, tomat osv osv. vi taler meget om at være madmodig herhjemme. 

Øv det måske med en konkurrence hvor nye madvarer gives point fra 1-10. Når de har spist det måske 3 gange hjemme, kan de eventuelt spise det i skolen til frokost?

Hvor varieret spiser I selv som forældre?

Anmeld Citér

14. maj 2024

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år
Anonym skriver:

Tak for nogle ideer. Dejligt at andre kender problematikken.

Vi prøver også, at de selv laver madpakke - eller er med til det - men de laver selv bare det samme som de plejer.

Min tråd er jo også lidt et ønske om at de får øjnene op for lidt flere forskellige fødevarer, uden at de skal presses derud, hvor de ikke vil spise madpakken. Ingen er nok mere trætte af deres spisevaner end os forældre - men det løses desværre ikke bare ved at stille krav og sætte grænser. 

Jeg har desværre ikke rigtig nogen idéer, men jeg vil gerne lige støtte dig. Hvis man ikke har selektivt spisende børn, så ved man ikke, hvor frustrerende spisesituationer er (for alle), så jeg kan sagtens følge dig Så kan man tage dem nok så mange gange med i supermarkedet og bede dem vælge noget eller få dem til at lave madpakken selv - det hjælper bare ikke

Herhjemme spiser den yngste stort set ikke andet end brød uden noget på og pizza margharita (+ stort set alle søde sager)

Hun får en bolle, lidt pizza, agurker, æble og gulerødder med i børnehaven, men stort set hver dag kommer alt grønt og frugt med hjem igen, og så har vi et værre hyr med at få hende til at spise det herhjemme om eftermiddagen. 

Vil de have pizza? For så kunne I lave en større portion og give med kold på madpakken.

Anmeld Citér

14. maj 2024

Anonym trådstarter

Tullebadulle skriver:

Jeg tror ikke, man kan få børn til at spise noget de ikke er vant til alene - altså i skolen. Så smides det ud som du siger. 

Men jeg bliver lidt nysgerrig.. hvor tit tilbydes de og hvor mange gange tilbydes de forskellige ting  derhjemme. Man siger man skal spise noget mindst 10 gange før det bliver en “vane”. Hvortil siger I til dem at de skal smage på majs, gulerod, peberfrugt, agurk, avokado, tomat osv osv. vi taler meget om at være madmodig herhjemme. 

Øv det måske med en konkurrence hvor nye madvarer gives point fra 1-10. Når de har spist det måske 3 gange hjemme, kan de eventuelt spise det i skolen til frokost?

Hvor varieret spiser I selv som forældre?

Vi forældre spiser meget varieret, og vi kan godt lide at prøve nye ting af.

Vi har prøvet mange sjove tiltag. Både med point og regler, pres og ikke pres, lade tiden gå, miste tålmodigheden og presse på alligevel, snakke om, hvorfor man bør spise varieret, at smagsløg ændrer sig, så man måske kan lide noget, man tidligere ikke kunne lide osv.

Jeg synes også, det langsomt går i den rigtige retning. Tidligere kunne den ældste stort set kun spise pandekager, pasta, havregryn og rugbrød med ost. Og så søde sager, selvfølgelig. Så det går fremad - men langsomt og med tilbageskridt imellem. Lillesøster er mere åben over for nye ting, men bliver selvfølgelig også smittet af storebror, som jo nærmest kan få panikanfald, hvis vi presser ham for meget til at smage - og faktisk er endt med at kaste sin aftensmad op nogle gange, hvor presset har været for stort - kæmpefejl fra vores side. Men det er bare for at forklare, at det er kompliceret og ikke løses med et snuptag. Hvis man nærmest går i panik over at smage på kartoffelmosen - så er det meget at skulle smage 10 gange.

Anmeld Citér

14. maj 2024

Anonym trådstarter

Septemberbarn2018 skriver:

Jeg har desværre ikke rigtig nogen idéer, men jeg vil gerne lige støtte dig. Hvis man ikke har selektivt spisende børn, så ved man ikke, hvor frustrerende spisesituationer er (for alle), så jeg kan sagtens følge dig Så kan man tage dem nok så mange gange med i supermarkedet og bede dem vælge noget eller få dem til at lave madpakken selv - det hjælper bare ikke

Herhjemme spiser den yngste stort set ikke andet end brød uden noget på og pizza margharita (+ stort set alle søde sager)

Hun får en bolle, lidt pizza, agurker, æble og gulerødder med i børnehaven, men stort set hver dag kommer alt grønt og frugt med hjem igen, og så har vi et værre hyr med at få hende til at spise det herhjemme om eftermiddagen. 

Vil de have pizza? For så kunne I lave en større portion og give med kold på madpakken.

Tusind tak for støtten

Pizza magherita glider også ned her - vi kan prøve at se hvordan det går i madpakken også. God ide.

Anmeld Citér

14. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg føler, mit opslag bliver misforstået, måske har jeg formuleret mig uklart. Jeg spørger udelukkende ind til helt konkrete forslag ud fra et ønske om at imødekomme mine børns ønsker.

Vi er fint i stand til selv at styre, hvornår der skal sættes grænser for vores børn, men tak for opmærksomheden og de velmente råd.

Altså de styrer jo deres madpakker - for de spiser jo ikke det, de ikke kan lide. Så det er ikke muligt for os at styre det for dem. Jeg kan ved gud godt smøre fire halve med leverpostej - men de æder det ikke. Så kan jeg så smide de fire madder ud hver eftermiddag, og de kan have dårlige dage med lavt blodsukker og ingen energi. Synes ikke det er en ønskelig situation. Omvendt kan jeg sagtens forstå deres ønske om ikke altid at have det samme med. Jeg synes det er rart for dem at kunne glæde sig til at spise frokost hver dag - og ikke bare tænke ‘øv!’ når de åbner madkassen.

Børnene har altid været selektivt spisende. Har man ikke haft den slags udfordringer med sine børn, kan jeg sådan set godt forstå, at man tror, det drejer sig om opdragelse og grænser. Jeg tror, mange forældre til selektivt spisende børn, vil give mig ret i, at det er knap så simpelt. 

jeg kan så meget følge dig...

(og alligevel er jeg lige anonym i dag)

jeg har en der brækker sig ved bestemte konsistenser og smagssammensætninger.. som i at h*n tager en bid og så tæller vi til 5 og så kommer det i spanden så det er ikke sådan noget med at sidde med alle mulige tanker der får det til at vende sig inden i...

en anden der netop som du beskriver er selektiv med maden i det hele taget.. hvis man selv kunne vælge ville det være snack-salamipølser, gulerødder og pandekager... måske lidt agurk eller rød peberfrugt..

det er lykkedes med at den ene har selv fundet ud af hvad der kan spises pga alder så det er 2 stk rugbrød med en af 2 slags pålæg da udfordringen også er at der ikke er køleskab og hvis der bruges sådan en madkasse med låg der er frosset er maden for kold når den skal spises og man får det dårligt.. så det begrænser en del udvalget af pålæg der kan klare 8 timer i en kølet madkasse...

den anden er jeg stadig i gang med at finde en balance mellem at få nok mad med og også fornuftigt som bliver spist.. specielt da h*n bliver udreagerende ved sult og ikke altid selv mærker sulten.. indtil videre så bliver gulerødder og snack salami spist og nogle dage halvdelen af rugbrøddet.. jeg tænker at jeg tager en snak igen med lærerne om lige at hjælpe med at blive siddende og spise eller sige leg i x antal minutter og så kom tilbage og spis lidt mere...

jeg tænker over hvad der er med og så matcher jeg morgenmaden/eftermiddagsmaden/aftensmaden så der kommer lidt ekstra af det der ikke blev spist til frokost..

f.eks. hvis rugbrøddet ikke er spist så bliver der lavet noget med lidt ekstra fibre til aftensmaden eller man får en grov kiks når man kommer hjem...

Anmeld Citér

14. maj 2024

Nenime

Jeg har desværre ikke nogle egentlige råd, men som mor til et selektivt spisende barn vil jeg bare sende lidt god energi din vej. Det er ikke nemt! 

Vores pige på 6 er ekstremt begrænset i hendes madindtag (når vi fraregner kiks og snakcs). 
Hun nægter alle former for brød, spiser kun én type grøntsag (gulerod), 2 slags frugt (hindbær og æble) og kan ikke lide andet kød end spegepølse. Madpakken er et mareridt! 
Vi har semi succes med majskiks med spegepølse eller pasta med creme fraiche som dyppelse til frokost, og bananbrød/yoghurt til mellemmåltiderne. 
Det er svært at være i både for hende og os, men vi tog ret tidligt et valg om at det vigtigste for os er at hun vil spise det vi sender med. 

Noget der har hjulpet hende er at vi har printet og lamineret a4 ark med forskellige grupperinger af fødevarer (brød, frugt, grønt, snacks). Hver lørdag sætter hun ring om de ting hun gerne vil have med i den kommende uge, og så handler vi ind til det. Så er det også nemmere for os at holde fast i, at det i denne uge er ostehaps og havrekiks der er med, for det har hun selv valgt. 

Anmeld Citér

14. maj 2024

Anonym

Herhjemme er én ud af tre mulige et selektivt spisende barn. Det har intet med opdragelse at gøre eller at være curling eller ej. Alle tre børn er blevet tilbudt og serveret de samme ting fra baby og fremadrettet. Den ene har bare altid været svær, også da han var baby. Blot for at støtte dig trådstarter  

Når, men vi har valgt at madpakken handler om han bare skal have et eller andet i maven, så han kan komme bedst muligt igennem dagen. Så må alt det varierende og nye komme på bordet hjemme. Han er generelt ikke glad for madpakker. Han spiser fx kun hindbær inden for grønt/frugt, men han vil ikke have dem med på madpakken. 

Han får: knækbrød med smør og enten 1/2 stykke pålægschokolade eller en stribe Syltetøj. Dertil en lille müslibar til formiddag og én lille kiks til frokost. I nogen perioder vil han gerne have en bøtte skyr med. Jeg har med vilje skåret mest muligt ned for snacks. 

Da han var yngre ville han også gerne have et kogt æg med eller en fiskefrikadelle. 

Han spiser sin madpakke. Nu er han ved at være træt af knækbrød. Jeg har haft ham med i Rema for at vælge nyt brød. Nej tak siger han. Pasta nej tak. Pizza nej tak. Så vi fortsætter med knækbrødet og så må han jo sige til, når eller hvis han får en idé. 

Jeg synes, ligesom dig, at en lækker madpakke har stor betydning. Sådan har jeg det også selv  

Når, det var ikke mange gode råd - men hey du er ikke alene

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.