Hvad f****n putter vi i den madpakke?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.313 visninger
35 svar
46 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. maj 2024

Anonym trådstarter

Vi er som familie udstyret med to meget selektivt spisende børn. 

I forhold til madpakker kan den ene lide ost og pålægschokolade på brødet, den anden kan lide fiskefrikadeller og smøreost.

Nej tak til pizzasnegle og andet, hvor tingene er blandet sammen (fx pirogger og den slags).

Delvist jatak til pølsehorn, men ikke for ofte, så spiser de dem ikke. 

Grønt går ok - tomater, agurker og peberfrugt - men ikke blandet i fx en salat.

Frugt er jatak til æbler og vandmelon - nej tak til alt andet.

Pastaskruer, knækbrød, rester fra aftensmad er nej tak. Kød i alle afskygninger er nej fra den ene - blandet modtagelse fra den anden.

En klapsammenbolle med nutella går også an.

Vi har bagt ‘madpakkekage’ med forskelligt resultat (altså fx en banankage uden sukker eller andre sunde kager fra nettet). Nogle gange elsker de dem - andre gange er de urørte, når de kommer hjem.

Skulle de selv vælge, hed det nok muslibarer og hvidt brød til alle dagens måltider, men vi gider jo godt, de får lidt alsidig kost, og det kan være svært med deres spisevaner.

Nu brokker de sig over, at deres madpakker er kedeligere end de andres - og det tror jeg gerne, for udvalget er jo ret lille… derfor bliver madpakkerne meget ens fra dag til dag.

Så jeg efterspørger forslag og gode ideer til madpakker til børn, der bedst kan lide det de kender - men alligevel efterspørger variation. Som kan lide enkle smage - og som forældrene ønsker får lidt variation i næringsindhold - ikke kun kulhydrater. 

Håber, nogen kan hjælpe

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2024

Anonym

Tag curling børnene med ud i et supermarked og bed dem finde det grønt de godt kan li, og vupti, så kommer det med i deres madpakker. 
super kedeligt.. tja, nu er det ikke alle der har hverken tid eller lyst til at hugge alt ud i stjerner og drysse rugbrødene med glimmer. 

En hel almindelig madpakke er fint, vil de ha andet, så må de selv med ud og kigge i butikkens frugt og grønt afdeling. 

Anmeld Citér

14. maj 2024

Tullebadulle

Anonym skriver:

Vi er som familie udstyret med to meget selektivt spisende børn. 

I forhold til madpakker kan den ene lide ost og pålægschokolade på brødet, den anden kan lide fiskefrikadeller og smøreost.

Nej tak til pizzasnegle og andet, hvor tingene er blandet sammen (fx pirogger og den slags).

Delvist jatak til pølsehorn, men ikke for ofte, så spiser de dem ikke. 

Grønt går ok - tomater, agurker og peberfrugt - men ikke blandet i fx en salat.

Frugt er jatak til æbler og vandmelon - nej tak til alt andet.

Pastaskruer, knækbrød, rester fra aftensmad er nej tak. Kød i alle afskygninger er nej fra den ene - blandet modtagelse fra den anden.

En klapsammenbolle med nutella går også an.

Vi har bagt ‘madpakkekage’ med forskelligt resultat (altså fx en banankage uden sukker eller andre sunde kager fra nettet). Nogle gange elsker de dem - andre gange er de urørte, når de kommer hjem.

Skulle de selv vælge, hed det nok muslibarer og hvidt brød til alle dagens måltider, men vi gider jo godt, de får lidt alsidig kost, og det kan være svært med deres spisevaner.

Nu brokker de sig over, at deres madpakker er kedeligere end de andres - og det tror jeg gerne, for udvalget er jo ret lille… derfor bliver madpakkerne meget ens fra dag til dag.

Så jeg efterspørger forslag og gode ideer til madpakker til børn, der bedst kan lide det de kender - men alligevel efterspørger variation. Som kan lide enkle smage - og som forældrene ønsker får lidt variation i næringsindhold - ikke kun kulhydrater. 

Håber, nogen kan hjælpe

Jeg tror I skal arbejde med at sige fra og servere noget andet. De skal da ikke styre showet som de gør??

Her får de rugbrødsmadder med pålæg… og grønt og frugt. Mannkan sagtens vænne dem til at spise andet end vandmelon . Men kunne jeg vælge mellem en gulerod og vandmelon eller ananas ville jeg da vælge det sidste. Luksusdyr.

Anmeld Citér

14. maj 2024

Anonym trådstarter

Jeg føler, mit opslag bliver misforstået, måske har jeg formuleret mig uklart. Jeg spørger udelukkende ind til helt konkrete forslag ud fra et ønske om at imødekomme mine børns ønsker.

Vi er fint i stand til selv at styre, hvornår der skal sættes grænser for vores børn, men tak for opmærksomheden og de velmente råd.

Altså de styrer jo deres madpakker - for de spiser jo ikke det, de ikke kan lide. Så det er ikke muligt for os at styre det for dem. Jeg kan ved gud godt smøre fire halve med leverpostej - men de æder det ikke. Så kan jeg så smide de fire madder ud hver eftermiddag, og de kan have dårlige dage med lavt blodsukker og ingen energi. Synes ikke det er en ønskelig situation. Omvendt kan jeg sagtens forstå deres ønske om ikke altid at have det samme med. Jeg synes det er rart for dem at kunne glæde sig til at spise frokost hver dag - og ikke bare tænke ‘øv!’ når de åbner madkassen.

Børnene har altid været selektivt spisende. Har man ikke haft den slags udfordringer med sine børn, kan jeg sådan set godt forstå, at man tror, det drejer sig om opdragelse og grænser. Jeg tror, mange forældre til selektivt spisende børn, vil give mig ret i, at det er knap så simpelt. 

Anmeld Citér

14. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg føler, mit opslag bliver misforstået, måske har jeg formuleret mig uklart. Jeg spørger udelukkende ind til helt konkrete forslag ud fra et ønske om at imødekomme mine børns ønsker.

Vi er fint i stand til selv at styre, hvornår der skal sættes grænser for vores børn, men tak for opmærksomheden og de velmente råd.

Altså de styrer jo deres madpakker - for de spiser jo ikke det, de ikke kan lide. Så det er ikke muligt for os at styre det for dem. Jeg kan ved gud godt smøre fire halve med leverpostej - men de æder det ikke. Så kan jeg så smide de fire madder ud hver eftermiddag, og de kan have dårlige dage med lavt blodsukker og ingen energi. Synes ikke det er en ønskelig situation. Omvendt kan jeg sagtens forstå deres ønske om ikke altid at have det samme med. Jeg synes det er rart for dem at kunne glæde sig til at spise frokost hver dag - og ikke bare tænke ‘øv!’ når de åbner madkassen.

Børnene har altid været selektivt spisende. Har man ikke haft den slags udfordringer med sine børn, kan jeg sådan set godt forstå, at man tror, det drejer sig om opdragelse og grænser. Jeg tror, mange forældre til selektivt spisende børn, vil give mig ret i, at det er knap så simpelt. 

Men du giver jo lidt svaret selv. Du vil imødekomme dine børns ønsker - og de vil kun spise udvalgte ting. Så er det jo de ting, du må give dem med. I forhold til at glæde sig til madkassen - hvor gamle er dine børn? Hvis de er gamle nok kan du måske spørge dem, hvad de kunne tænke sig af nyt?

Anmeld Citér

14. maj 2024

BG17

Profilbillede for BG17

Du kan prøve med bananpandekager, bananbrød, forskellige vafler f.eks. med spinat eller rødbede, dadelkugler eller havregrynskugler

Anmeld Citér

14. maj 2024

Anonym

Nu ved jeg ikke hvor meget de selv er med. Men prøv eventuelt at tage dem med når der skal smøres madpakker. Nogle gange har børn lettere ved at overskue maden, hvis de selv har haft fingrene i det og kan se hvad det er. 

Mine to ældste fik sjældent det samme med på madpakke. Min søn knuselskede sin madpakke, min datter absolut ikke. Vi lavede hygge ud af det om aftenen - og ja. Det var hjerter og stjerner. Men de havde selv lavet det. For de syntes det var sjovt. Men de spiste det til gengæld også. Fx leverpostej med rødbede(i stjerner) eller agurk.

Derudover bagte vi sammen, fx madpirogger og lignende. Jo mere de selv har været med, jo mere spiste de af det. 

Jeg prøvede, godt til aftensmad, at lade dem rive blomkål, til blomkålspizza. Det spiste de også. 

Om det virker hos dig ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd. 

Vores yngste vil helst have boller(hjemmebagte grovboller)med smør og spegepølse og helst ikke andet. Jeg synes det er død kedeligt. Pølsehorn og pizzasnegle virker hos ham. Og så prøver jeg ind i mellem at lave noget hjemme i weekenderne til ham, fx sandwiches og giver ham mulighed for at få det med på madpakke. Nogle gange er det go og andre gange no go.

Anmeld Citér

14. maj 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vores datter er på samme måde.. Vi havde også bagt pølsehorn, pizzasnegle og gulerodsboller, og var på vej til at bage en masse andre lækre ting, såsom pirogger og pizzamuffins, men næ nej det ville den unge frøken ikke spise .. 

Næsten hver dag er jeg begyndt at spørge, hvad hun så vil have med.. Hun vil have følgende med på rugbrød: makrel i tomat, æg, silkeskåret skinke, Hammel spegepølse, bamsepølse, kødpølse og pålægschokolade.. Derudover giver vi majs og ærter (var hende selv, der ville have det i dag), gulerødder, agurk eller peberfrugt med.. 

Til eftermiddagsmad giver vi kanelknækbrød med smør, mini-pizza med skinke og pepperoni, salami-pølse, bananpandekage, ostehaps, frugtstang med (vi veksler lidt mellem det).. 

Det er stort set det eneste, hun vil have med, selvom hun også nogle gange synes, at det er kedeligt.. Men sådan er det, når hun ikke vil spise andet 

Anmeld Citér

14. maj 2024

Hamder

Profilbillede for Hamder

Hvis de vil have mere end en klap sammen mad med random pålæg skal de smøre den selv herhjemme. 

Hvis de vil have noget med vi ikke har må de skrive det på den ugentlig indkøbs liste. 

Hvis jeg laver mad pakke, så skal det max tage præcis 30 sekunder pr madpakke haha. 

Ej, nudler med grøntsager smager godt koldt også. 

Hjemmelavet grøntsags forsruller 

Hvidløgsflutes, kylling, osv ja som du kan se lyder det meget som rester fra dagen før. 

Men bedste råd jo hurtigere i kan få ungerne til at laves deres egen madpakker jo lykkeligere bliver du for det er bare 20 min mere foran TVet du kan stene Woop woop, 

Anmeld Citér

14. maj 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Men du giver jo lidt svaret selv. Du vil imødekomme dine børns ønsker - og de vil kun spise udvalgte ting. Så er det jo de ting, du må give dem med. I forhold til at glæde sig til madkassen - hvor gamle er dine børn? Hvis de er gamle nok kan du måske spørge dem, hvad de kunne tænke sig af nyt?

Nej, jeg besvarer ikke selv mit spørgsmål. Jeg spørger, om nogle har andre ideer end dem, vi har afprøvet, som er af den der lidt simple form for mad, hvor tingene ikke er blandet så meget sammen, og som smager ‘enkelt’ om man vil.

Det kunne være, nogle bare var sådan: ‘Hey, de her boller, jeg plejer at bage, smager slet ikke underligt, men består af 70% grøntsager’. Eller ‘mine selektivt spisende børn, som heller ikke kan lide så mange forskellige typer af smage, kan godt lide det her, som man kan købe i Netto’ 

Jeg forstår godt, det kan være svært at komme med bud - det er jo også derfor jeg har brug for at spørge andre end mig selv og min mand. Og børnene har heller ikke selv de store bud. Der er ikke nogle åbenlyse ideer.

Men det kunne jo være, at der var nogen herinde, der kendte problematikken, som kunne komme med noget. Det kan også være, der ikke er. Men altså… jeg spørger jo også bare.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.