Må jeg sygemelde mit barn fra skole aftenen før?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak havde jeg lige brug for. Også 2 aftener i streg?

Hvorfor skulle du ikke kunne dét? Jeg forstår ikke, hvad problemet skulle være. Læreren går på Aula i aften eller i morgen og læser din besked  - det er dét. Der kan da aldrig være noget forkert i at melde det ud i god tid. 
Det lyder næsten, som om du er bange for skolen/lærerne - det ville jeg studse over, hvis jeg var dit barns lærer. Har du oplevet noget, der har givet dig grund til at frygte at træde ved siden af? Uanset hvad - hvorfor skulle de hæfte sig ved, om beskeden var skrevet aften eller morgen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2024

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Helt enig. Jeg forstår heller ikke helt problematikken. Barnet skal naturligvis ikke i skole hvis de er syge om aftenen forinden.

Jeg er enig. Det er mere problematikken i om nogen vidste om man SKULLE melde syg om morgenen, eller om det er okay at gøre det om aftenen 2 dage i streg, for jeg ved jo mit ba4n ikke skal i skole, og så er det super irriterende at skulle melde syg tidligt om morgenen. Jeg vidste det vitterligt ikke, og var lidt nervøs for om det ville blive set skævt til fra skolen af. Heldigvis har jeg fået mere ro i maven nu og har meldt syg til i morgen.

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym

Som lærer tænker jeg ikke over, hvornår forældre melder barnet syg - eller rettere, kun hvis de glemmer at gøre det. 

Min Aula giver mig notifikationer, så nogle gange svarer jeg med det samme, andre gange næste dag. Men jeg tænker som sagt ikke over tidspunktet, sygemeldingen kommer.

Jeg har tit haft forældre, som løbende opdaterer mig om barns sygdom dagen før næste skoledag:

"Hej

Knud bliver desværre ikke frisk til i morgen."

og så næste dag:

"Hej

Øv, Knud bliver heller ikke frisk til i morgen."

Osv.

Anmeld Citér

29. april 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså fordi man ikke kan melde syg på Aula på forhånd. Så du er nødt til at skrive direkte til læren?

For det er mega irriterende at man ikke kan slå syg til på forhånd, når man ved det, det giver jeg dig ret i.

Jeg er dog altid oppe inden 8 så jeg ville nok bare gøre det om morgenen alligevel, fremfor at skulle hen og sende en besked 

Anmeld Citér

29. april 2024

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Må jeg sygemelde mit barn fra skolen om aftenen? Altså skrive til læren derinde (de ser det jo næste morgen) at mit barn er sygt og nok ikke er frisk til næste dag. Hvis det er en nat hvor mit barn og jeg er vågne pga sygdom, ville det være rart med lidt hvile og ikke skulle tænke på at stå op kl 8 for at skrive. 

Er det helt uhørt eller må man det 2 gange i træk? Jeg ved jo mit barn ikke er klar til at komme i skole.

Når jeg trykker på meld fravær forældreunderretning som det hedder i vores Aula så kommer jeg til den gamle Tabulex side og kan vælge sygemeld imorgen hvis klokken er efter 18 :)

Anmeld Citér

30. april 2024

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak

Hvorfor skal du melde syg hver dag? 
Det gøre jeg ikke. Jeg skriver første dag mot barn er syg, og skriver igen hvis der er gået 4-5 dage men skriver ikke hver dag. Lærene kan selv regne ud at barnet som var syg igår ikke er kommet idag, dvs stadig syg..

Anmeld Citér

30. april 2024

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Har aldrig hørt om minuddannelse før. Skal jeg bare skrive det i Google for at finde det? Har altid bare brugt aula.

Ville være så rart ikke at skulle op kl 7.50 for at skrive når vi er helt smadret af ingen søvn. Sygemeldt om aftenen i går men tør næsten ikke gøre det i dag igen

Jeg skriver altid om aften hvis jeg ved mit barn er syg dagen efter. 
Jeg skriver bare besked i aula 

Anmeld Citér

30. april 2024

Mor og meget mere

Alonebreak skriver:

Hvorfor skal du melde syg hver dag? 
Det gøre jeg ikke. Jeg skriver første dag mot barn er syg, og skriver igen hvis der er gået 4-5 dage men skriver ikke hver dag. Lærene kan selv regne ud at barnet som var syg igår ikke er kommet idag, dvs stadig syg..

I min arbejdskommune har man lige strammet op på reglerne, så forældre skal give besked om morgenen dagligt - ellers skal vi ringe til dem. Det skyldes eksempler på, at elever i de ældre klasser har givet sig selv en ekstra fraværsdag eller to efter sygdom eller lovligt fravær uden at fortælle det til forældrene, som dermed ikke har anet, at deres barn ikke var i skole. Potentielt kan det give skolen store problemer, hvis vi ikke reagerer, når et barn ikke dukker op, men bare antager, at han/hun stadig er syg. 

Anmeld Citér

30. april 2024

Mor og meget mere

Fortvivlet skriver:

Altså fordi man ikke kan melde syg på Aula på forhånd. Så du er nødt til at skrive direkte til læren?

For det er mega irriterende at man ikke kan slå syg til på forhånd, når man ved det, det giver jeg dig ret i.

Jeg er dog altid oppe inden 8 så jeg ville nok bare gøre det om morgenen alligevel, fremfor at skulle hen og sende en besked 

Hos os findes der ikke andre muligheder på Aula end at skrive en besked direkte til læreren. Det tager ikke mange minutter - og dog kan jeg godt se, det kan blive besværligt, hvis man skal skrive til eventuelle faglærere og dermed først tjekke sit barns skema, huske om tysklæreren hedder Susanne Mogensen eller Susanne Mortensen osv. 

Anmeld Citér

30. april 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Anonym skriver:

Må jeg sygemelde mit barn fra skolen om aftenen? Altså skrive til læren derinde (de ser det jo næste morgen) at mit barn er sygt og nok ikke er frisk til næste dag. Hvis det er en nat hvor mit barn og jeg er vågne pga sygdom, ville det være rart med lidt hvile og ikke skulle tænke på at stå op kl 8 for at skrive. 

Er det helt uhørt eller må man det 2 gange i træk? Jeg ved jo mit barn ikke er klar til at komme i skole.

Det er så fint. Selvfølgelig må du melde dit barn syg aftenen før. ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.