Hjemmeskoling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2024

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Jeg er ikke uenig med dig ift. at tillære et fuldt nyt sprog - men min besked var baseret på en forestilling om, at skulle starte et mindre barn op på sproget (som jeg selv allerede har kendskab til og taler begrænset) helt fra bunden - her ville jeg faktisk være ret overbevist om, at jeg (såfremt det var mit eneste fuldtidsarbejde at hjemmeskole) ville kunne tillære mig sproget i processen på en måde hvor jeg hele tiden var tilstrækkeligt langt foran barnet. 

Og så til tråden generelt - som hjemmeskoler kan man jo sagtens bruge udefrakommende ressourcer i de situationer hvor man fagligt kommer til kort - et sprogkursus, en rejse, en hjælpelærer, et elektronisk læreprogram, osv. 

Jeg taler eksempelvis engelsk totalt flydende - ligeså godt som jeg taler dansk. Men jeg ville ikke ane, hvordan jeg skulle lære det fra mig. 

Min egen erfaring siger mig også, at det kræver en del at lære et nyt sprog helt selv (jeg har forsøgt med både russisk, japansk og hebraisk ). Du har ikke nødvendigvis nogen at tale med på det pågældende sprog, hvorfor du ikke opnår rutinen i at anvende sproget.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg kunne aldrig finde på at hjemmeskole andet end kortvarigt som fx under corona eller hvis man skulle på en længere rejse. 

Et er det faglige. Med de undervisningsmaterialer, der er at få fat i, så skulle jeg nok klare det, i hvert fald i de mindre klasser. Men det at gå i skole er så meget mere end at lære det man lærer i fagene. Alene de sociale spilleregler, omgangen med jævnaldrende, gruppearbejde, at knytte venskaber, at lege osv. er ting, jeg ikke ville kunne give derhjemme. Og så tror jeg også på, at børn hører bedre efter og sidder mere koncentreret om opgaverne, når det er overfor en lærer end overfor mor eller far. 

Anmeld Citér

8. april 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg taler eksempelvis engelsk totalt flydende - ligeså godt som jeg taler dansk. Men jeg ville ikke ane, hvordan jeg skulle lære det fra mig. 

Min egen erfaring siger mig også, at det kræver en del at lære et nyt sprog helt selv (jeg har forsøgt med både russisk, japansk og hebraisk ). Du har ikke nødvendigvis nogen at tale med på det pågældende sprog, hvorfor du ikke opnår rutinen i at anvende sproget.

Men i forbindelse med hjemmeskole kan man jo få udleveret bøger og andet materiale, der hjælper til at strukturerer undervisningen. Derudover er det mere didaktiske overvejelser (som de andre “professionelle” kalder det i tråden).

Anmeld Citér

8. april 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Helt enig - og det er jo også det flere er inde på i tråden: at “fag-faglighed” og “pædagogisk/didaktisk faglig” kan være to forskellige ting.

Jeg er helt tryg ved at formidle og lære fra mig, også til børn - og også selvom jeg selv må gå på opdagelse og lære nyt undervejs. I mit eksempel med sproget er der tale om et sprog jeg taler delvist, men slet ikke så perfekt og flydende som dansk og engelsk. Her ville jeg (hvis jeg skulle lære sproget sammen med fx en 10-årig og ikke havde et fuldtidsarbejde ved siden af) opsøge viden om og læring af sproget, også sammen med andre. Ligesom jeg har gjort, når jeg som voksen har søgt viden om andre nye sprog, men så selvfølgelig i børnehøjde. I mange hjemmeskolingsmiljøer er man ret kreative ift. at gå “på jagt” efter viden sammen og med andre - fx finde steder, ressourcer og personer, som ved mere eller som man kan øve sig sammen med. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.