Jeg kunne hjemmeundervise vores søn, hvis det drejede sig om det faglige i alle fag. Jeg ville skulle opdatere min viden, når det drejer sig om fysik/kemi, biologi og geografi i de ældste klasser, dvs ikke i naturfag på mellemtrinnet. Og så tysk i hvert fald i 9 kl.
Andet ville jeg lige skulle læse op på.
Men min baggrund er også 20 år som lærer primært i udskolingen.
Det er ikke det, selv at vide stoffet, der er humlen - som det påpeges, kan man jo læse sig til viden om alt - det er formidlingen. De didaktiske overvejelser; at give barnet lysten og tørsten efter at lære mere, reflektere, til at udvikle sig både fagligt og som menneske.
Og ift hjemmeskoling så er der jo også det sociale aspekt; kunsten at samarbejde og indgå i gruppe.
Personligt kender jeg 2 børn/familier, som hjemmeskoler pga skolevægring/dårlig trivsel. En på fuldtid og en de dage, det bare er for svært. Begge børn er 'højere begavet'.
Personligt var hjemmeskoling ikke inde i overvejelserne for vores søn. Han stortrives i de sociale fællesskaber, og så er det små klasser på den skole, vi har valgt. Det giver mig dog en ro, at skulle der opstå behov for en pause, en laaang ferie, eller en ny nedlukning som under corona, så kan vi som familie håndtere det.
Anmeld
Citér