Hjælp til dagpleje - deltid, fuldtid og diverse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej
Savanna skriver:

Selvom det kan virke helt uoverskueligt lige nu at tænke på sit barn i pasning endnu, så er det ikke nødvendigvis fantastisk for børnene at have en 9-13 dag. For deres dagligdag bliver afbrudt, og de er ikke med i samme sociale aktiviteter om eftermiddagen. Som andre nævner, sover de ofte stadig kl 13. 

I min kommune er i øvrigt få eller ingen dagplejer, der har åbent til 16:30, og deltidsplads er kun for forældre på barsel.

Umiddelbart lyder en vuggestueplads på fuld tid som det rigtige for jer, da det giver mest fleksibilitet, selvom det er lidt dyrere. Til gengæld er der også færre lukkedage og ingen gæstedagpleje ved sygdom.

Min søn elsker sin vuggestue og har ikke altid tid til at komme med hjem om eftermiddagen, slet ikke hvis jeg henter tidligt, hvor han er midt i en leg.

Tak for svar, tanker og råd.

En del har åbent til 16.35 i mit område, ligeså mange til 16.05 og få til 17. Special institutionerne til forskellige arbejdstider til 20( 24 eller hele døgnet. Det bliver dog ikke aktuelt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2024

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Jeg havde min datter i kommunal dagpleje i Aalborg fra 2019.

Der skal helst være afleveret før kl. 9 af hensyn til formiddagsmad og ture ud af huset. Vores dagplejer var altid tilbage fra ture ca kl. 11, hvor de spiste frokost og blev puttet, og ca. kl. 14.15 spiste de eftermiddagsmad. 

Som andre skriver, er kl. 13.00 et ret dårligt tidspunkt at hente af hensyn til lur.

Vi skulle ikke give besked om, hvornår vi ville hente om eftermiddagen, så jeg hentede mellem 15.00 og 16.00, alt efter hvordan det ellers lige passede ind i hverdagen med arbejde osv. Du kan selvfølgelig altid hente tidligere, selvom du måske har sagt 16.30 om morgenen.

Jeg fik at vide af vores dagplejemor, at prisforskellen på fuldtidsplads og deltidsplads i Aalborg er meget lille, så jeg ville personligt ikke gide bøvlet med at melde ind og overholde tider.

Anmeld Citér

16. februar 2024

Septemberbarn2018

Og nu fandt jeg lige priserne i Aalborg, som bekræfter, at det - for os - ikke ville have været besværet værd, selvom vi måske kunne have nøjedes med en deltidsplads.

• Fuld tid: 3.325 kroner
  • 35 timer: 2.995 kroner
  • 30 timer: 2.830 kroner
  • 25 timer: 2.660 kroner

Dit barns fremmøde skal ligge inden for dagplejerens åbningstid, og barnet kan benytte pasningstilbuddet 48 timer om ugen.

Det er muligt at reducere timetallet i dagplejen. Er dit barn indskrevet med reduceret timetal, skal du ved opstart eller ændring i timetal udfylde et skema sammen med dagplejeren.

Anmeld Citér

16. februar 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej
Septemberbarn2018 skriver:

Jeg havde min datter i kommunal dagpleje i Aalborg fra 2019.

Der skal helst være afleveret før kl. 9 af hensyn til formiddagsmad og ture ud af huset. Vores dagplejer var altid tilbage fra ture ca kl. 11, hvor de spiste frokost og blev puttet, og ca. kl. 14.15 spiste de eftermiddagsmad. 

Som andre skriver, er kl. 13.00 et ret dårligt tidspunkt at hente af hensyn til lur.

Vi skulle ikke give besked om, hvornår vi ville hente om eftermiddagen, så jeg hentede mellem 15.00 og 16.00, alt efter hvordan det ellers lige passede ind i hverdagen med arbejde osv. Du kan selvfølgelig altid hente tidligere, selvom du måske har sagt 16.30 om morgenen.

Jeg fik at vide af vores dagplejemor, at prisforskellen på fuldtidsplads og deltidsplads i Aalborg er meget lille, så jeg ville personligt ikke gide bøvlet med at melde ind og overholde tider.

Tak for svar og tanker��

Jeg synes, som skrevet før, at det giver supergod mening og er helt fair at der en fast tid, man senest skal aflevere af hensyn til rytme og rutine i dagplejen.

Min frygt var mest baseret på om jeg så ikke måtte hente hende før kl 16, hvis hun var vågen og klar til at komme hjem. Nogen skriver, at nogle dagplejere gerne sender en sms når de små er vågnet op, det ville jeg synes var smart. Er hun så fx tilfældigvis vågen kl. 14-14.30, kunne jeg jo så hente hende hurtigst muligt derefter.

Jeg håber ligeledes jeg ville kunne ringe om morgnen og melde afbud til pasning inden kl. 8, de dage hvor jeg har spontane fridage, akkurat som hvis hun var syg og holde hende hjemme til hyggedage

Du har helt ret i at differencen ikke er så stor på taksterne. Synes blot de burde oplyse om, at deltidsmuligheden er betinget af, at man aflevere og henter mellem 9 og 15 - bare fordi gennemsigtigheden herom mangler, når man skal ansøge Det er lidt gæt-selv agtigt, synes jeg, for arbejder man fx deltid, kan man godt have korte og lange dage. Så håber jeg med min mail til dem, kan få dem til at indsætte et informerende skriv herom, så folk kan strikke ansøgningen korrekt sammen fra start

Anmeld Citér

16. februar 2024

Septemberbarn2018

Tak for svar og tanker��

Jeg synes, som skrevet før, at det giver supergod mening og er helt fair at der en fast tid, man senest skal aflevere af hensyn til rytme og rutine i dagplejen.

Min frygt var mest baseret på om jeg så ikke måtte hente hende før kl 16, hvis hun var vågen og klar til at komme hjem. Nogen skriver, at nogle dagplejere gerne sender en sms når de små er vågnet op, det ville jeg synes var smart. Er hun så fx tilfældigvis vågen kl. 14-14.30, kunne jeg jo så hente hende hurtigst muligt derefter.

Jeg håber ligeledes jeg ville kunne ringe om morgnen og melde afbud til pasning inden kl. 8, de dage hvor jeg har spontane fridage, akkurat som hvis hun var syg og holde hende hjemme til hyggedage

Du har helt ret i at differencen ikke er så stor på taksterne. Synes blot de burde oplyse om, at deltidsmuligheden er betinget af, at man aflevere og henter mellem 9 og 15 - bare fordi gennemsigtigheden herom mangler, når man skal ansøge Det er lidt gæt-selv agtigt, synes jeg, for arbejder man fx deltid, kan man godt have korte og lange dage. Så håber jeg med min mail til dem, kan få dem til at indsætte et informerende skriv herom, så folk kan strikke ansøgningen korrekt sammen fra start

Vi kunne sagtens få vores dagplejemor til at sende en sms, når luren er ovre, hvis vi ønskede det, så det tænker jeg også, at andre er villige til, og tro mig... dagplejemødre brokker sig ikke over børn, der bliver hentet tidligt eller får spontane fridage, for det betyder jo bare mulighed for mere nærvær til de restende børn (eller tidligere fri i en i forvejen lang arbejdsuge på 48 timer)

Jeg kan sagtens følge dig, og jeg ved selvsagt ikke hvordan det tilrettelægges med deltid, men jeg tror ikke, du kan sammenligne vuggestue og dagpleje. Der skal ikke lægges vagtplaner efter, om lille Frida møder kl. 7 og tager hjem kl. 12, eller om hun kommer kl. 9 og tager hjem kl. 14, for der er 3 andre børn, der alligevel er der i det meste af åbningstiden pga. forældre med faste arbejdstider. Så jeg kunne forestille mig, at det er noget mere fleksibelt og ikke kun i tidsrummet 9-15. Men fint lige at høre pladsanvisningen ad

Anmeld Citér

16. februar 2024

Anonym

Oddi skriver:

Jeg arbejder i vuggestue og vi tilbyder deltidsplads til dem der er på barsel. 

Her hedder det max 6 timer om dagen, og som udgangspunkt fra 9-15 og det er udelukkende fordi det er der der er flest personale på arbejde. Deltidsorsningen er lavet sådan at man ved at betale halvdelen af det fulde beløb kan være i dagtilbud i de timer der er mest personale.

I ydertimerne er der færrest personale og derved færre voksne til de børn der er tilbage ( og betaler fuld pris).

Jeg har haft diskussionen med mange forældre - der synes at hvis deres barn holdt en fridag midt på ugen så har de jo “sparet op” til at kunne være der længere de andre dage - sådan fungerer det ikke, vi sparer jo heller ikke personale op til de dage.
Det hedder max 6 timer om dagen og tidligst kl 9 og senest kl 15. 

Som andre skriver, er forskellen i prisen på deltid og fuldtid så lille, at jeg har svært ved at forestille mig at den er afgørende for bemandingen i vuggestuen gennem dagen. 
Jeg er én af de forældre, der overvejede deltid til min søn mens jeg var på barsel. Men krav om rigidt at skulle overholde tiderne kl. 9-15 gjorde at jeg måtte opgive det. Med de tider ville al aflevering og hentning hænge på mig, da hverken far eller barnepige kan træde til der. Og det som man har allermest brug for med et spædbarn på armen er fleksibilitet. 
Jeg havde derfor også et ønske om at kunne anvende tidsrummet 8.30-15.30 og at han fik en ugentlig fridag. Men det kunne man ikke få lov til. 
Så vi betalte for en fuldtidsplads mens min søn typisk blev afleveret af sin far Ca. kl. 8.30 og hentet kl. 15-15.15 af mig, og hvor han havde en ugentlig fridag. Jeg synes at det er tosset at tilbyde deltidspladser når det alligevel skal være så rigidt. 

@trådstarter: det er god stil at fortælle realistisk hvornår man har tænkt sig at hente sit barn, men selvfølgelig henter man bare tidligere når man kan. Husk at du jo betaler for servicen uanset. Men det er rart for dagplejeren/vuggestuen at have noget at planlægge efter. 

Anmeld Citér

16. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Som andre skriver, er forskellen i prisen på deltid og fuldtid så lille, at jeg har svært ved at forestille mig at den er afgørende for bemandingen i vuggestuen gennem dagen. 
Jeg er én af de forældre, der overvejede deltid til min søn mens jeg var på barsel. Men krav om rigidt at skulle overholde tiderne kl. 9-15 gjorde at jeg måtte opgive det. Med de tider ville al aflevering og hentning hænge på mig, da hverken far eller barnepige kan træde til der. Og det som man har allermest brug for med et spædbarn på armen er fleksibilitet. 
Jeg havde derfor også et ønske om at kunne anvende tidsrummet 8.30-15.30 og at han fik en ugentlig fridag. Men det kunne man ikke få lov til. 
Så vi betalte for en fuldtidsplads mens min søn typisk blev afleveret af sin far Ca. kl. 8.30 og hentet kl. 15-15.15 af mig, og hvor han havde en ugentlig fridag. Jeg synes at det er tosset at tilbyde deltidspladser når det alligevel skal være så rigidt. 

@trådstarter: det er god stil at fortælle realistisk hvornår man har tænkt sig at hente sit barn, men selvfølgelig henter man bare tidligere når man kan. Husk at du jo betaler for servicen uanset. Men det er rart for dagplejeren/vuggestuen at have noget at planlægge efter. 

Det skal tilføjes at i min kommune blev prisen for deltidsplads 1300 kr billigere end fuldtid. Men ikke halv pris. 

Anmeld Citér

17. februar 2024

HendeDer!

Profilbillede for HendeDer!

Vi havde vores søn i privatpasningsordning pg du fungerede så fint Han var afsted ca 8 til 15/16. Nu han i børnehave og skaber gode relationer med alle de andre unger Der er han også afsted 8 til 15/16.

Jeg arbejder i fleksjob 3-6 timer pr uge og kan sagtens tage en fridag med ham i ny og næ.

Jeg ville altid vælge at betale fuldtid også aflevere sent og hente tidligt

I vores kommune kan man kun få deltid, hvis den ene er på barsel  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.