Hjælp til dagpleje - deltid, fuldtid og diverse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej
Anonym skriver:

Jeg tænker at komme og hente barnevogn med sovende baby virker som en dårlig ide. 
Det at sige farvel til mor/far når man går, og sige hej - og farvel til dagplejer når man bliver hentet er en vigtig ting for barnet, så hun ved at nu går mor, nu kommer mor igen og så siger vi farvel til xxx og tager hjem. 

tænk at blive puttet af dagplejemor, og så vågne op og pludselig være hjemme med mor og dagplejer er væk? Det kan måske gå an i en akut situation men ikke flere gange ugentligt..  

Og de færreste små børn er vågne kl 13 fra middagslur.

Det er der måske noget rigtigt i - jeg tænker jo bare, at jeg ville tilbyde hende mest mulig tid med sine forældre, hvis ikke det kom i kambolage med dagplejerens rytme  

Derfor sætter jeg pris på alle Jeres betragtninger. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2024

Anonym

Ift deltid vs fuldtid kan jeg ikke svare på, men ift fleksibilitet kan jeg dele lidt erfaringer.

Vi har haft dagplejeplads hos 3 forskellige dagplejere i Aalborg kommune og også et par gæstedagplejere. Og også med børnehave. Vi har aldrig oplevet at skulle angive mødetider. De ville gerne at børnene mødte inden kl 9 af hensyn til aktiviteter, men hvornår vi hentede, det styrede vi helt selv. Vi har også tit sagt at vi gerne ville hente når barnet vågnede efter lur og så sendte vores dagplejer os en besked om det (det kunne variere meget). Hvis de så har været på tur, så har de altid givet besked i god tid om hvornår de er hjemme, men selvfølgelig altid med mulighed for at hente på lokationen. 

Vi oplevede meget fleksibilitet som gik begge veje: hvis vores dagplejer (alle 3 vi havde) havde brug for at gå til tandlæge, noget med sine skolebørn eller noget andet, så aftalte vi at vi hentede i god tid. Omvendt har vi også stået i en situation hvor vi ikke kunne nå at hente til lukketid (få gange) eller hvor vi sad i trafikprop. Det var intet problem. Vi havde også en begravelse på et tidspunkt i en anden by hvor dagplejeren sagde at vi bare tog det stille og roligt og så hyggede de om vores barn så længe og at barnet gerne måtte spise aftensmad med dem. 

Anmeld Citér

16. februar 2024

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg arbejder i vuggestue og vi tilbyder deltidsplads til dem der er på barsel. 

Her hedder det max 6 timer om dagen, og som udgangspunkt fra 9-15 og det er udelukkende fordi det er der der er flest personale på arbejde. Deltidsorsningen er lavet sådan at man ved at betale halvdelen af det fulde beløb kan være i dagtilbud i de timer der er mest personale.

I ydertimerne er der færrest personale og derved færre voksne til de børn der er tilbage ( og betaler fuld pris).

Jeg har haft diskussionen med mange forældre - der synes at hvis deres barn holdt en fridag midt på ugen så har de jo “sparet op” til at kunne være der længere de andre dage - sådan fungerer det ikke, vi sparer jo heller ikke personale op til de dage.
Det hedder max 6 timer om dagen og tidligst kl 9 og senest kl 15. 

Anmeld Citér

16. februar 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
hej123hej skriver:

Det skal vi åbenbart ja Det er det indlægget handler om, at jeg ønsker svar på - for kan intet sted læse om de regler på Aalborg kommunes hjemmeside, så håbede nogle her havde svar til mig. 
God service at man måske kunne få en sms.

Det lyder mærkeligt synes jeg og tænker ikke af det kan være rigtigt 

Anmeld Citér

16. februar 2024

hej123hej

Anonym skriver:

Ift deltid vs fuldtid kan jeg ikke svare på, men ift fleksibilitet kan jeg dele lidt erfaringer.

Vi har haft dagplejeplads hos 3 forskellige dagplejere i Aalborg kommune og også et par gæstedagplejere. Og også med børnehave. Vi har aldrig oplevet at skulle angive mødetider. De ville gerne at børnene mødte inden kl 9 af hensyn til aktiviteter, men hvornår vi hentede, det styrede vi helt selv. Vi har også tit sagt at vi gerne ville hente når barnet vågnede efter lur og så sendte vores dagplejer os en besked om det (det kunne variere meget). Hvis de så har været på tur, så har de altid givet besked i god tid om hvornår de er hjemme, men selvfølgelig altid med mulighed for at hente på lokationen. 

Vi oplevede meget fleksibilitet som gik begge veje: hvis vores dagplejer (alle 3 vi havde) havde brug for at gå til tandlæge, noget med sine skolebørn eller noget andet, så aftalte vi at vi hentede i god tid. Omvendt har vi også stået i en situation hvor vi ikke kunne nå at hente til lukketid (få gange) eller hvor vi sad i trafikprop. Det var intet problem. Vi havde også en begravelse på et tidspunkt i en anden by hvor dagplejeren sagde at vi bare tog det stille og roligt og så hyggede de om vores barn så længe og at barnet gerne måtte spise aftensmad med dem. 

Tak for svar - det ville jo være et drømmescenarie med den type fleksibilitet med en god dialog og hvor det netop går begge veje

Anmeld Citér

16. februar 2024

hej123hej

Fortvivlet skriver:

Det lyder mærkeligt synes jeg og tænker ikke af det kan være rigtigt 

Me too.
Derfor har jeg også kontaktet pladsanvisningen for at efterlyse mere gennemsigtighed og mere info herom Både for min og andres skyld. 

Anmeld Citér

16. februar 2024

hej123hej

Oddi skriver:

Jeg arbejder i vuggestue og vi tilbyder deltidsplads til dem der er på barsel. 

Her hedder det max 6 timer om dagen, og som udgangspunkt fra 9-15 og det er udelukkende fordi det er der der er flest personale på arbejde. Deltidsorsningen er lavet sådan at man ved at betale halvdelen af det fulde beløb kan være i dagtilbud i de timer der er mest personale.

I ydertimerne er der færrest personale og derved færre voksne til de børn der er tilbage ( og betaler fuld pris).

Jeg har haft diskussionen med mange forældre - der synes at hvis deres barn holdt en fridag midt på ugen så har de jo “sparet op” til at kunne være der længere de andre dage - sådan fungerer det ikke, vi sparer jo heller ikke personale op til de dage.
Det hedder max 6 timer om dagen og tidligst kl 9 og senest kl 15. 

Tak for svar - jeg havde slet ikke tænkt på nogen ideer med at spare op Jeg havde tænkt at jeg gerne ville have mulighed for at hente tidligere end 16.30, de dage jeg ikke skal i aftenvagt, for at nyde tid med mit barn, kunne være rart. Ikke fordi jeg ville bruge timerne en anden dag. Jeg havde ikke tænkt det som et regnestykke den vej. Jeg havde tænkt at hvis jeg havde en deltidstid på 30 timer, ville vi nok bruge mellem 20-25 af dem, og det kunne være dejligt.
Dejligt at vide, det slet ikke er en mulighed, medmindre man altid, hver dag kan aflevere og hente tidligt på samme tidspunkt - og at tre korte dage på 4-5 timer og 2 halvlange fx på 7, ikke kan fungere for vuggestuen/dagplejeren, selvom timetallet er lavet.

Anmeld Citér

16. februar 2024

Anonym

Nu ved jeg ikke om det allerede er nævnt da jeg ikke har læst alle svar. Men hvad med en Alm vuggestue? Så får du lidt mere fleksibilitet ift jeres hverdag? Der er knapt så mange ting der skal gå op som hos en dagplejer og vil måske give mere mening ift jeres skiftende scenarier ift hente og aflevere samt spontane “hente tidligt” dage. 

Anmeld Citér

16. februar 2024

hej123hej

Anonym skriver:

Nu ved jeg ikke om det allerede er nævnt da jeg ikke har læst alle svar. Men hvad med en Alm vuggestue? Så får du lidt mere fleksibilitet ift jeres hverdag? Der er knapt så mange ting der skal gå op som hos en dagplejer og vil måske give mere mening ift jeres skiftende scenarier ift hente og aflevere samt spontane “hente tidligt” dage. 

Det er desværre meget, meget dyre her i Aalborg Kommune.

Samtidig beretter flere om, man også skal melde tider og hente mellem 9-15 på deltid uanset

Ellers godt bud

Anmeld Citér

16. februar 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Selvom det kan virke helt uoverskueligt lige nu at tænke på sit barn i pasning endnu, så er det ikke nødvendigvis fantastisk for børnene at have en 9-13 dag. For deres dagligdag bliver afbrudt, og de er ikke med i samme sociale aktiviteter om eftermiddagen. Som andre nævner, sover de ofte stadig kl 13. 

I min kommune er i øvrigt få eller ingen dagplejer, der har åbent til 16:30, og deltidsplads er kun for forældre på barsel.

Umiddelbart lyder en vuggestueplads på fuld tid som det rigtige for jer, da det giver mest fleksibilitet, selvom det er lidt dyrere. Til gengæld er der også færre lukkedage og ingen gæstedagpleje ved sygdom.

Min søn elsker sin vuggestue og har ikke altid tid til at komme med hjem om eftermiddagen, slet ikke hvis jeg henter tidligt, hvor han er midt i en leg.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.