Mobiltelefon hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
*.* skriver:

Som 6 årig, men han har først rigtig brugt den fra han var 7. Han fik den fordi han rendte ude og legede med sine venner så jeg nemt kunne få fat på ham samt se hvor han var. 

med pigerne bliver det også en vurdering om behov efterhånden som de bliver større.. bare fordi storebror fik som 6 årig betyder ikke de gør hvis behovet ikke er der  

Jeg tænker helt sikkert også at det er en vurdering af, hvornår der er et reelt behov. Det kan jo sagtens variere, efter hvilket barn man har.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
*.* skriver:

Hvis i har Google Home via smart højtaler kan den indstilles til hun kan ringe til jer via højtaleren

Det har vi ikke (I hvert fald ikke endnu ��).

Anmeld Citér

9. februar 2024

MP5769

Profilbillede for MP5769
MortilF skriver:

Jeg er ærlig talt også bange for om hun vil blive "for afhængig" af en telefon, som dog kun skulle bruge til at ringe til til os forældre. F.eks. hvis hun selv skal gå hjem fra Klub, eller hvis hun gerne vil hjem til, eller have en veninde med hjem.

Jeg kan nemlig høre på hende, at lærerne i skolen, meget ofte giver dem lov til at spille på deres skole-iPad, frem for udelukkende at bruge dem som supplement til undervisningen, hvilket de er beregnet til. Hun spørger også ofte ind til den hjemme, hvor hun sjældent får lov og det er 30 min pr. gang, når vi giver lov.

Hvad med at starte med en "gammeldags" telefon som ikke er smartphone, men som bare kan ringe og skrive. Så opfylder den det behov der for for at kunne komme i kontakt med jer, men uden hun kan downloade en masse spil mm til den.

Anmeld Citér

9. februar 2024

Tullebadulle

MP5769 skriver:

Hvad med at starte med en "gammeldags" telefon som ikke er smartphone, men som bare kan ringe og skrive. Så opfylder den det behov der for for at kunne komme i kontakt med jer, men uden hun kan downloade en masse spil mm til den.

Men hvad er problemet med spil..?

Min sønner har begge smartphones og de må ikke se på telefon i skolen. Og hjemme kan man jo selv som forældre styre det.  

Anmeld Citér

9. februar 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

Min sønner har begge smartphones og de må ikke se på telefon i skolen. Og hjemme kan man jo selv som forældre styre det.  

Enig. Og hvis man gerne vil kontrollere det så kan man jo bare styre det med opsætningen af mobilen. Mit barn på 8 kan ikke installere apps på sin mobil uden at vi godkender fra vores mobiler.

Anmeld Citér

9. februar 2024

MP5769

Profilbillede for MP5769
Tullebadulle skriver:

Jeg synes ikke der er problemer med spil mm, men det virkede til at det var det som trådstarter ikke ville have og var bange for afhængighed af mobilen. Derfor tænke jeg at en alm telefon med taster kan løse problemet med at kunne komme i kontakt uden at skulle være nervøs for den afhængighed (a la det der ringer ur de skriver om).

Anmeld Citér

9. februar 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Problemet med ikke at give barnet en smartphone vil være at meget af kommunikationen mellem vennerne foregår i forskellige apps f.eks. messenger, facetime, whatsapp og hvad de ellers hedder.

Det er ikke mit indtryk at det er sms børnene sender til hinanden, det er mere gruppechats i forskellige apps - så med en ikke smartphone vil man ikke være en del af det fællesskab.

Jeg tror også at det mit barn brugte og bruger sin telefon meget til er at tage billeder både af venner og naturen, og her er det igen smartphones som har de bedste skærme og kameraer.

Ønsker man at begrænse adgangen til spil osv kan det gøres gennem både at begrænse hvad der installeres men også ved at sætte skærmtid på - således at bestemte apps kun kan tilgåes i bestemte tidsrum og/eller begrænset tid.

Men igen det kommer helt an på barnet og det behov, samt evne til at løsrive sig fra skærmen - nogle børn bliver helt opslugt og afhængige andre kan langt bedre styre det selv - ligesom med alt muligt andet nogle børn kan ikke se en slikskål uden den skal tømmes og andre kan have slik liggende på værelset i ugevis uden at det bliver spist. 

Anmeld Citér

9. februar 2024

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min den store fik telefon efter sfo tiden var slut efter 3 klasse og han selv skulle fragte sig til og fra skole med bus, morgen og eftermiddag.(ikke skolebus) 
det har været super fint. Det er først nu hvor han er 12 at telefonen sidder pænt fast i hånden det meste af tiden simpelthen fordi det er der alt interaktion med vennerne foregår når de ikke er sammen fysisk. 

lillesøster går i 3. Nu og hun får også en telefon til sommer inden opstart i 4. Klasse af samme årsag  

hvis vi boede tæt på skole og legekammerater, i en mindre by, ville jeg nok vente lidt længere. Men vi bor i en stor by, 3,5 km fra skolen og de har typisk fri  2-3 timer før jeg er retur fra job. Så er det meget rart at de kan ringe eller skrive, hvis der er noget. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.