Problemet med ikke at give barnet en smartphone vil være at meget af kommunikationen mellem vennerne foregår i forskellige apps f.eks. messenger, facetime, whatsapp og hvad de ellers hedder.
Det er ikke mit indtryk at det er sms børnene sender til hinanden, det er mere gruppechats i forskellige apps - så med en ikke smartphone vil man ikke være en del af det fællesskab.
Jeg tror også at det mit barn brugte og bruger sin telefon meget til er at tage billeder både af venner og naturen, og her er det igen smartphones som har de bedste skærme og kameraer.
Ønsker man at begrænse adgangen til spil osv kan det gøres gennem både at begrænse hvad der installeres men også ved at sætte skærmtid på - således at bestemte apps kun kan tilgåes i bestemte tidsrum og/eller begrænset tid.
Men igen det kommer helt an på barnet og det behov, samt evne til at løsrive sig fra skærmen - nogle børn bliver helt opslugt og afhængige andre kan langt bedre styre det selv - ligesom med alt muligt andet nogle børn kan ikke se en slikskål uden den skal tømmes og andre kan have slik liggende på værelset i ugevis uden at det bliver spist.
Anmeld
Citér