Mobiltelefon hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Flnad84 skriver:

Når de er begyndt at gå hjem fra skole selv. Vi har ikke fastnet. Så omkring 8 år (de har fået aflagte telefoner!) Den har ikke været med i skole - men ligget herhjemme så de har kunnet ringe når de kom hjem (der er 1 km fra skolen). 

Min datter har fået i xplora-ur - det er ret smart fordi det ligesom sidder fast på armen og dermed ikke sådan lige kan mistes… hun går i 3. Men har ikke gået i sfo i år da hun ikke brugte det - så hun har ur med hver dag…

Tak for dit svar. Vi har heller ikke fastnet og har faktisk aldrig haft det (kun da vi boede hjemme hos vores forældre ) Når hun skal til at have en telefon, vil det blive en brugt, da hun på ingen måde har behov for en ny. Jeg ville også være bange for, at hun mistede den.

Min datter går også i 3. klasse. Hun går dog i SFO, men er begyndt selv at gå hjem  ind imellem.

Jeg har også overvejet, om et ringeur kunne være et bedre alternativ, hvis det er "sværere" at miste.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2024

MortilF+V

HilliHallo skriver:

Den ældste er 10 år og jeg vil gerne strække den så lang tid som muligt før han får sin egen telefon. 

Når han til foråret begynder i klub (en anden matrikel), så finder vi nok en telefon som bare skal ligge derhjemme i en skuffe. Så kan han ringe, hvis han har brug for det. 

Sådan har jeg det også. Jeg vil nemlig også gerne strække den, så længe som muligt. Min datter går i klub. Den ligger ca. 500 meter fra skolen. Hun skal til at gå hjem selv 1-2 gange om ugen. Dog vil en af os forældre ofte være hjemme og derfor har jeg overvejet, om et ringeur måske er bedre, til at starte med.

Anmeld Citér

7. februar 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut
MortilF skriver:

Tak for dit svar ��

Jeg har selv overvejet, om hun skulle starte ud med et ringeur, eller hvad de nu hedder Men ja, dem har jeg på ingen måde forstand på.

Hun vil gerne have en telefon, da hun påstår, at de fleste i klassen har. Jeg er dog i tvivl om, hvor mange det i virkeligheden drejer sig om.

Jeg synes ikke, man skal være tilbageholdende fra at spørge de andre forældre - fx når I henter fra en legeaftale eller er til noget i skolen. 
Vi går efter, at vores børn bliver blandt de sidste i klassen - de skal ikke være uden for fællesskabet, der jo ofte bliver digitalt, når de bliver ældre. Men de skal i hvert fald heller ikke være trendsettere i den her forbindelse. Så vi spurgte til forældremødet efter sommerferien - og spørger nok igen til næste år.

Han bliver snart 9 år. Han får ikke en i fødselsdagsgave i år. Så må vi se til næste år. Men jeg håber, det kan blive endnu senere. Da vi bor et stykke fra skolen er det endnu ikke aktuelt med selvtransport. Jeg ved ikke, om vi vil opleve et behov, når han begynder at fragte sig selv mere rundt og lave flere aftaler uden om os, det vil vi nok. Men det er i hvert fald vores holdning, at der skal være et reelt behov. 

Jeg har elever i skolen, der fik deres første mobil i 0.klasse eller slut-børnehave, og som kom på TikTok og SnapChat samtidig. Det er min opfattelse, at forældre er mere kritiske nu, end dengang for 8-10 år siden. Jeg tænker i hvert fald ikke, yngre børn har noget at bestille på SoMe.

Anmeld Citér

7. februar 2024

MortilF+V

Kokomom skriver:

Nemlig det fylder så meget og det er nemlig noget de bliver afhængig af. Min søn fik lov at sidde med tablet på vej til Spanien i sommers vi skulle køre 30 timer hver vej og det er bare kedeligt og han blev afhængig og shit jeg kæmpede. 

Har du overvejet de der ure man kan have SIM-kort i så de kan ringe. Sådan et får min søn der er GPS på ham også. 

Er enig med dig. De burde slet ikke have lov til at have spil på deres skole tablets. 

Lige præcis. Det lyder hårdt at skulle kæmpe med at afvænne ham igen. 30 timer hver vej, er godt nok også noget af en køretur, så underholdning er jo nødvendigt. Men så ved man i hvert fald bedre til en anden gang.

Jeg har overvejet et af de ure, ja. Jeg tænker, at det måske vil give bedre mening i vores situation. Og selvom min datter selvfølgelig skal opleve selvstændighed, vil det nogle gange være rart at vide, hvor hun befinder sig. Hun er ret dårlig til at huske at tjekke ind på Aula på skolen, så jeg har flere gange måtte skrive til læreren, for at høre, om hun var dukket op Hun blev så flov hver gang det skete.

Nej, det burde de nemlig ikke. Det bør være os som forældre, der tager den beslutning alene.

Anmeld Citér

7. februar 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Vores på 8 har et ur han kan ringe fra. Så ringer han når han cykler hjem fra skole, og det er rart at han kan kontakte os hvis han er alene hjemme. Han har et par enkelte venners nummer i (vi bestemmer hvem der kan ringes til og hvem der må ringe til ham), som han nogle gange ringer og selv aftaler legeaftaler med, eller bare hyggesnakker med. 

Jeg ser ikke noget behov for en telefon endnu. Vores behov for kontaktmulighed er opfyldt med uret. De må ikke have telefoner i skole og sfo, og de spil han spiller, kan han spille fra tablet, fx Roblox og Minecraft. Han må bruge skærm 1 time om dagen hjemme. 

Jeg er ligeglad med at han kommer og siger, at alle andre har (Det tror jeg ikke), for jeg ved at vi gør dét, der er bedst for ham og os. 

Anmeld Citér

7. februar 2024

MortilF+V

Dutelidut skriver:

Jeg synes ikke, man skal være tilbageholdende fra at spørge de andre forældre - fx når I henter fra en legeaftale eller er til noget i skolen. 
Vi går efter, at vores børn bliver blandt de sidste i klassen - de skal ikke være uden for fællesskabet, der jo ofte bliver digitalt, når de bliver ældre. Men de skal i hvert fald heller ikke være trendsettere i den her forbindelse. Så vi spurgte til forældremødet efter sommerferien - og spørger nok igen til næste år.

Han bliver snart 9 år. Han får ikke en i fødselsdagsgave i år. Så må vi se til næste år. Men jeg håber, det kan blive endnu senere. Da vi bor et stykke fra skolen er det endnu ikke aktuelt med selvtransport. Jeg ved ikke, om vi vil opleve et behov, når han begynder at fragte sig selv mere rundt og lave flere aftaler uden om os, det vil vi nok. Men det er i hvert fald vores holdning, at der skal være et reelt behov. 

Jeg har elever i skolen, der fik deres første mobil i 0.klasse eller slut-børnehave, og som kom på TikTok og SnapChat samtidig. Det er min opfattelse, at forældre er mere kritiske nu, end dengang for 8-10 år siden. Jeg tænker i hvert fald ikke, yngre børn har noget at bestille på SoMe.

Åh gud. Børn i den alder skal da slet ikke have en telefon. Det er i hvert fald min mening. Det har de jo på ingen måde behov for.

Min datter bliver nok også en af de sidste i klassen, når hun får en telefon og det har jeg det helt fint med. Hun skal først have en, når det er nødvendigt.

Men det er helt sikkert en god ide at spørge de andre forældre, om deres barn har en telefon og hvad de selv har haft af grund, for at give den.

Hun skal til selv at gå hjem fra klub, 1-2 gange om ugen, men ofte vil en af os forældre være hjemme. De gange vi ikke er, vil hun max. skulle være alene i en time og her har vi sagt ok til at hun f.eks. ser en tegnefilm i fjernsynet.

Anmeld Citér

7. februar 2024

MortilF+V

Lillehjerte skriver:

Vores på 8 har et ur han kan ringe fra. Så ringer han når han cykler hjem fra skole, og det er rart at han kan kontakte os hvis han er alene hjemme. Han har et par enkelte venners nummer i (vi bestemmer hvem der kan ringes til og hvem der må ringe til ham), som han nogle gange ringer og selv aftaler legeaftaler med, eller bare hyggesnakker med. 

Jeg ser ikke noget behov for en telefon endnu. Vores behov for kontaktmulighed er opfyldt med uret. De må ikke have telefoner i skole og sfo, og de spil han spiller, kan han spille fra tablet, fx Roblox og Minecraft. Han må bruge skærm 1 time om dagen hjemme. 

Jeg er ligeglad med at han kommer og siger, at alle andre har (Det tror jeg ikke), for jeg ved at vi gør dét, der er bedst for ham og os. 

Tusind tak for dit svar. Jeg går nemlig også og overvejer, om det vil give bedst mening med et ringeur. Det skal udelukkende være med til at dække det behov vi har, for at kunne komme i kontakt med hende,  og omvendt, ved behov.

Jeg er også fuldstændig ligeglad med, om de andre i klassen har en telefon. Så kan hun plage så meget hun vil og få et nej, indtil der er et reelt behov for en telefon. Og det tænker jeg ikke nødvendigvis er lige foreløbig.

Anmeld Citér

7. februar 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg oplever større (nyere) bevidsthed blandt forældre ift. at begrænse og forsinke mobiltelefoner og skærme generelt hos ungerne. Jeg tror langsomt at vi er ved at indse, at der er for mange skadelige sideeffekter af de seneste års udvikling og kunstigt skabte behov. Vores skole og SFO er gjort mobilfri og klassen har kollektivt besluttet at ingen får telefoner før efter tidligst 3. klassetrin (hvor vi tager en ny snak). Selv bliver mine børn meget sene til at få, jeg forventer en 12 år gamle eller mere - og det bliver næppe en smartphone. Den ældste bevæger sig selv til/fra skole og træning men har ikke en telefon eller et ur af den grund, jeg ønsker at hun lærer at begå sig uden og det går i øvrigt helt fint. 

Anmeld Citér

7. februar 2024

MortilF+V

StortOgSmåt skriver:

Jeg oplever større (nyere) bevidsthed blandt forældre ift. at begrænse og forsinke mobiltelefoner og skærme generelt hos ungerne. Jeg tror langsomt at vi er ved at indse, at der er for mange skadelige sideeffekter af de seneste års udvikling og kunstigt skabte behov. Vores skole og SFO er gjort mobilfri og klassen har kollektivt besluttet at ingen får telefoner før efter tidligst 3. klassetrin (hvor vi tager en ny snak). Selv bliver mine børn meget sene til at få, jeg forventer en 12 år gamle eller mere - og det bliver næppe en smartphone. Den ældste bevæger sig selv til/fra skole og træning men har ikke en telefon eller et ur af den grund, jeg ønsker at hun lærer at begå sig uden og det går i øvrigt helt fint. 

Fed beslutning Stor respekt herfra. Hvor ville jeg ønske,  at flere af forældrene i min datters klasse havde samme holdning. Hverken skolen eller klubben er mobilfri eller på anden måde skærmfri, hvilket jeg virkelig ville ønske, da særligt lærerne I skolen misbruger iPaden, til noget den slet ikke er beregnet til.

Jeg ønsker også at min datter bliver selvstændig og oplever glæden ved selv at kunne klare sig ift at køre til og fra skole uden nødvendigvis at skulle i kontakt med os efterfølgende. Ofte vil en af os forældre være hjemme og ellers handler det om max en time,  ca. en gang om ugen.

Anmeld Citér

8. februar 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Vores datter er 8 år og går i 2. klasse. Hun har en mobil herhjemme uden sim-kort i, min den gamle. Dvs. den mere fungerer som en mini tablet. Hun er begyndt at være lidt alene, en 20-30 min. bare engang imellem og så kan hun kalde op på facetime til os, hvis der er noget. 
Den kommer IKKE med i skole. 

Når hun begynder i 4. klasse om 1½ år tænker jeg, at hun får sim-kort i og med i skole. Der skal de i dus 2, som det hedder her i byen, hvor det hele er mere frit uden ind-og udtjekning, er lukket i ferier ol. Så kan hun give besked, hvis hun går hjem eller med en anden hjem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.