Mobiltelefon hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Aalborgtøsen skriver:

Vores datter er 8 år og går i 2. klasse. Hun har en mobil herhjemme uden sim-kort i, min den gamle. Dvs. den mere fungerer som en mini tablet. Hun er begyndt at være lidt alene, en 20-30 min. bare engang imellem og så kan hun kalde op på facetime til os, hvis der er noget. 
Den kommer IKKE med i skole. 

Når hun begynder i 4. klasse om 1½ år tænker jeg, at hun får sim-kort i og med i skole. Der skal de i dus 2, som det hedder her i byen, hvor det hele er mere frit uden ind-og udtjekning, er lukket i ferier ol. Så kan hun give besked, hvis hun går hjem eller med en anden hjem. 

Det lyder egentlig okay smart med at have en telefon, der som udgangspunkt kun ligger derhjemme og kan bruges ved behov. Det har jeg ikke selv tænkt på, men det kunne også være en mulighed.

Min datter virker nemlig lidt utryg ved tanken om at skulle være alene hjemme, selv i kort tid.

Det giver god mening, at jeres datter får en "rigtig" telefon i 4. klasse, ift. den situation i kommer til at være i med mere "frihed" .

I første omgang havde jeg overvejet at vores datter kunne få en telefon I 4. klasse, men der går hun stadig i sin nuværende klub, så er i tvivl om, hvor stort behovet egentlig er. (Hun går i 3. klasse nu). Ellers måske vente til 5. klasse, når hun rykker i juniorklub. Der vil hun være 11 år.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2024

Snorkel

Her har de fået telefon lige omkring de 10 år. De har i øvrigt selv gået til og fra skole siden de var 6 år, men det synes jeg godt man kan uden at have en telefon :-) 

Anmeld Citér

8. februar 2024

MorTilEnDreng

MortilF skriver:

Hej ��

Hvor gammel var dit barn/dine børn, da han/hun fik sin første mobiltelefon?

Hvad var den overbevisning grund til, at de fik telefonen?

Min datter er 9 år og 7 måneder gammel og vi er så småt begyndt at overveje, hvornår det vil give mening, at hun får sin egen telefon.

Hvad er jeres erfaring?

Min søn har haft telefon et par år (han bliver 9 år i år). Men den har altid kun været brugt hjemme til spil og YouTube kørt over wifi. Han har nu fået eget telefon nummer. Men har den kun med ude hvis han skal på legepladsen alene. Han har den ikke med i skole osv. 

Han får lov at få den med i skole den dag han selv skal gå hjem derfra ikke før. 

Anmeld Citér

8. februar 2024

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Min søn fylder 9 på tirsdag, og har et Xplora ur. Han får ikke telefon foreløbig. 
Han går selv til og fra skole og sfo, og kan være alene hjemme osv. derfor ringeuret, men han har ikke brug for telefon.

Anmeld Citér

8. februar 2024

MortilF+V

MorTilEnDreng skriver:

Min søn har haft telefon et par år (han bliver 9 år i år). Men den har altid kun været brugt hjemme til spil og YouTube kørt over wifi. Han har nu fået eget telefon nummer. Men har den kun med ude hvis han skal på legepladsen alene. Han har den ikke med i skole osv. 

Han får lov at få den med i skole den dag han selv skal gå hjem derfra ikke før. 

Tak for dit svar.  Min datter er begyndt at gå hjem selv, ca. en gang om ugen og skal snart til at være alene i en  times tid de dage. Skolen ligger mindre end 1 km fra vores hjem, så det er jeg ikke så bekymret for. Det er mere, at hun virker meget utryg ved at skulle være alene hjemme, selvom det er kort tid.

Anmeld Citér

8. februar 2024

MortilF+V

Mor-til-Alfred skriver:

Min søn fylder 9 på tirsdag, og har et Xplora ur. Han får ikke telefon foreløbig. 
Han går selv til og fra skole og sfo, og kan være alene hjemme osv. derfor ringeuret, men han har ikke brug for telefon.

Er de ikke dyre, de ure?

Jeg har overvejet det i stedet, da jeg tænker, at de er sværere at miste/tabe end en telefon.

Min datter skal til at gå hjem selv en gang om ugen og være alene i en times tid. Hun virker dog utryg ved situationen.

Anmeld Citér

8. februar 2024

MorTilEnDreng

MortilF skriver:

Tak for dit svar.  Min datter er begyndt at gå hjem selv, ca. en gang om ugen og skal snart til at være alene i en  times tid de dage. Skolen ligger mindre end 1 km fra vores hjem, så det er jeg ikke så bekymret for. Det er mere, at hun virker meget utryg ved at skulle være alene hjemme, selvom det er kort tid.

I kan jo have en telefon liggende derhjemme som kun kan benytte at ringe til jer fra gennem facebook når hun er alene. Så behøver den bare wifi. Det kan give hende noget tryghed

Anmeld Citér

8. februar 2024

MortilF+V

MorTilEnDreng skriver:

I kan jo have en telefon liggende derhjemme som kun kan benytte at ringe til jer fra gennem facebook når hun er alene. Så behøver den bare wifi. Det kan give hende noget tryghed

Det er slet ikke nogen dum ide. Vi må lige se, om vi evt. har en gammel telefon liggende.

Anmeld Citér

8. februar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Som 6 årig, men han har først rigtig brugt den fra han var 7. Han fik den fordi han rendte ude og legede med sine venner så jeg nemt kunne få fat på ham samt se hvor han var. 

med pigerne bliver det også en vurdering om behov efterhånden som de bliver større.. bare fordi storebror fik som 6 årig betyder ikke de gør hvis behovet ikke er der  

Anmeld Citér

8. februar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
MortilF skriver:

Det er slet ikke nogen dum ide. Vi må lige se, om vi evt. har en gammel telefon liggende.

Hvis i har Google Home via smart højtaler kan den indstilles til hun kan ringe til jer via højtaleren

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.