Må vuggestuen/institutionen det ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ved det faktisk ikke, og dengang var vi bare lidt lettede over det ikke behøvede gå så hurtigt og sagde ikke noget. 

Han er ikke renlig, ved ikke om det er afgørende men det, er det eneste punkt han ikke kan sætte hak ved. 

Han startede i vuggestue da han var halvandet, pga sygdom fra fødslen, der gjorde han ikke måtte starte før han var vurderet ok. Men efter han er blevet erklæret rask, han på ingen måde haft problemer med sin udvikling, han har fulgt flot med. Taler flot, har en god fantasi og leger meget.

Men renlig er han desværre ikke. Vi arbejder på det, men han kan simpelthen ikke mærke hvornår han skal noget endnu. Kan det være årsag til han ikke kan starte i børnehave?

Min datter var heller ikke renlig da hun startede i børnehave og der er mange børn, der er mellem 3-4 der heller ikke er. 

Har aldrig hørt det skulle være en årsag. Men ville da bestemt spørge.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy
Anonym skriver:

Jeg ved det faktisk ikke, og dengang var vi bare lidt lettede over det ikke behøvede gå så hurtigt og sagde ikke noget. 

Han er ikke renlig, ved ikke om det er afgørende men det, er det eneste punkt han ikke kan sætte hak ved. 

Han startede i vuggestue da han var halvandet, pga sygdom fra fødslen, der gjorde han ikke måtte starte før han var vurderet ok. Men efter han er blevet erklæret rask, han på ingen måde haft problemer med sin udvikling, han har fulgt flot med. Taler flot, har en god fantasi og leger meget.

Men renlig er han desværre ikke. Vi arbejder på det, men han kan simpelthen ikke mærke hvornår han skal noget endnu. Kan det være årsag til han ikke kan starte i børnehave?

Flere i min datters børnehave bruger stadig ble, så det kan jeg ikke forestille mig er grunden.

Nu når pædagogen ikke kunne sige nogen grund eller få fremskyndet at han skal i børnehaven, synes jeg du/I skal tage fat i lederen og høre hvorfor han ikke er rykket. 
Der må da være en del yngre børn end ham, der er rykket.

Anmeld Citér

5. februar 2024

Kir

Synes det lyder helt skørt. Da min søn skulle rykke fra vuggestue til børnehave spurgte personalet os om det ville være ok hvis han ventede en måned, på den måde kunne han følges med sin bedste ven. Nogle uger senere spurgte de om det var ok at vi ventede til årsskiftet (2 mdr senere). Da jeg spurgte ind til det, forklarede de at der var lidt underbemanding i børnehaven og de havde god plads i vuggestuen. Vi sagde ok til det, jeg tænkte at det ikke kunne skade, da pædagogerne på hans stue har været helt fantastiske. Og jeg var ikke i tvivl om at de ville kunne lave alderssvarende aktiviteter. 

Men jeg var godt nok blevet utilfreds hvis de bare havde gjort det uden at spørge eller informere om det. Tænker der må være nogle regler omkring det, men har ikke lige kunne finde noget på en hurtig Google søgning. Synes uanset hvad det er dårlig stil fra institutionens side ikke at snakke med jer om det. 

Anmeld Citér

5. februar 2024

123nn

Profilbillede for 123nn

Det kunne måske lyde som om at de er overbelast i børnehaven, evt som kompensation på manglende børnetal i vuggestuen og derfor holdt børnene længere i vuggestuen for at udglatte antallet af børn. Jeg synes helt sikkert i skal få jer en god snak med institutionen om det kan godt forstå det må være frustrerende hvis i føler han har brug for mere udfordring end vuggestuen kan give.

Anmeld Citér

5. februar 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså jeg tænker pædagogerne jo så må fortæller jer hvordan de gør for at han får udfordringer? Hvor lille er den næstældste på stuen ?

Tænker han nok står som børnehave på papiret, for det burde gå pr alder, så børnehaven må være i overbelægning og det må pladsanvisningen jo så have givet lov til.

Han behøver ikke gå i "et bestemt rum" men hans udvikling skal de jo selvfølgelig imødekomme, ved fx at gå i børnehave med ham og en gruppe. 

Anmeld Citér

5. februar 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Børn behøver ikke være renlige for at komme i børnehave, vi sender af sted om de bruger ble eller ej. Sidste år blev de sendt en måned før eller den måned de fyldte tre. 

Nu må de ikke starte før efter de er fyldt tre(med mindre der er nok pædagoger pr antal børn)

Jeg kender også børn der er startet som 1,5 år. De skal i børnehave når de er tre. 

Vi har en der lige er fyldt tre, han starter 1 marts, han er ikke renlig. 

Så nej det burde ikke være årsagen, men at de ikke har flyttet ham, virker mærkeligt. Han skulle IKKE stadigvæk være i vuggestue. Børnehave er 3-5/6. 

Jeg ville forlange et møde og banke i bordet, og få en ordentlig forklaring på hvorfor han stadigvæk er i vuggestue afdelingen. 

Anmeld Citér

5. februar 2024

Anonym

Det er jo ikke specielt heldigt men samtidig kan jeg bare ikke rigtig se hvad i vil have de skal gøre. Hvis der ikke er plads til flere børn så er det jo sådan. Jeg ville da hellere have mit barn længere i vuggestuen end at han skulle op i børnehaven med for få voksne fordi der i virkeligheden ikke var en ledig plads til ham. April er jo ikke så langt væk så jeg tror ikke jeg ville gøre noget ved det. Alternativet er jo ellers at finde en anden børnehave og det synes jeg ville være ærgerligt. 

Anmeld Citér

5. februar 2024

Anonym

Det er jo ikke specielt heldigt men samtidig kan jeg bare ikke rigtig se hvad i vil have de skal gøre. Hvis der ikke er plads til flere børn så er det jo sådan. Jeg ville da hellere have mit barn længere i vuggestuen end at han skulle op i børnehaven med for få voksne fordi der i virkeligheden ikke var en ledig plads til ham. April er jo ikke så langt væk så jeg tror ikke jeg ville gøre noget ved det. Alternativet er jo ellers at finde en anden børnehave og det synes jeg ville være ærgerligt. 

Ja men det betyder da ikke at man skal finde sig i det? Næsten 4 år og går stadig i vuggestue? 
Så må man holde bedre styr på normeringen som børnehaveleder og finde på andre løsninger…. Det er trods alt noget vi betaler for. Og det er vores børns trivsel det handler om 

Anmeld Citér

5. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Ja men det betyder da ikke at man skal finde sig i det? Næsten 4 år og går stadig i vuggestue? 
Så må man holde bedre styr på normeringen som børnehaveleder og finde på andre løsninger…. Det er trods alt noget vi betaler for. Og det er vores børns trivsel det handler om 

Min søn er 2,5 år og jeg kan mærke han bare er klar…

Den institution han går på øver allerede nu med at være på besøg i børnehaveafd. 1 gang om ugen eller hver 2 for os at lære de voksne at kende… 

Anmeld Citér

5. februar 2024

Anonym

Du får en bedre normering for lavere takst…

Jeg er ret sikker på at når man vælger integreret institution så er det op til institutionen hvornår/om børn rykker op men der er skift til bhv-takst på et bestemt tidspunkt (afhængig af kommune) så af hensyn til normering/budget rykkes børn som udgangspunkt op der. Men der findes jo også institutioner der er fuldt integrerede med 0-6 årige på samme stue. Jeg har været et sted hvor vi havde børnene i vuggestuen frem til de var knapt 4. Så var der 8 vs og 4 bhv børn til 3 voksne.

Det afgørende er jo at personalet kan finde ud at skabe en udviklende hverdag for de børn der er på stuen. Hvis der er flere vuggestuestuer laver man jo oftest noget på tværs med ex de ældste - eller de er med de yngste i bhv nogle formiddage… Har de ikke gang i sådan nogle ting?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.