Jeg har kun holdt jul hos mine svigerforældre et par gange. De sidste 10 år har vi holdt det hjemme, og så er vores forældre kommet på skift hvert andet år. Så bliver det som vi og børnene gerne vil have det.
Men første gang hos mine svigerforældre følte jeg dengang var helt forkert. Jeg husker det som om jeg slet ikke havde haft jul det år, og måtte slæbe mig igennem et helt år før jeg fik en 'rigtig' jul hos mine forældre igen. 
Det var inden der kom børn i nogle af vores familier. Hos os plejede vi at bruge lang tid på julemiddagen, derefter lang tid på at danse om træet og laaang tid på at pakke gaver op. Vi pakkede op én af gangen. Den var ofte over midnat inden vi var færdige.
Hos mine svigerforældre skulle det hele gå så stærkt. Min svigermor stod stadig i køkkenet og sagde at vi måtte sætte os til bords og bare begynde, mens hun gjordet det sidste færdigt. Som om vi bare skulle spises hurtigt af.
Bagefter sang vi en enkelt sang og så havde min svigermor på forhånd fordelt gaverne i en bunke til hver. Papiret blev flænset af, og så var den juleaften ovre kl 20, og mine svigerforældre gik til ro kort efter.
De havde spurgt mig på forhånd hvad jeg gerne ville have at spise. De fik altid and. Jeg er vild med flæskesteg og ikke så vild med (en hel) and, da jeg synes det bliver så tørt. De ville gerne virke inkluderende ved at tage hensyn til mine ønsker. Men flæskesteg kunne vi altså ikke få. Det var de altså for fine til at få i deres familie, måtte jeg forstå. Så juleaftensdag fik jeg fortællingen om hvor længe min svigerfar havde stået i kø for at få gås/kalkun (en eller anden fugl) hos slagteren for min skyld. Øh jo tak for ingenting.
Nu er der jo børn at tage hensyn til, og meget gør vi for deres behov, så julen betyder ikke det samme for mig som tidligere. Bare vi hygger os og børnene er glade.
Og mine svigerforældre er generelt søde og dejlige, men det der med som ung voksen pludselig at skulle holde jul på en helt anden måde kan altså godt være svært.
Anmeld
Citér