“Forkerte” juleaftenstraditioner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.831 visninger
28 svar
19 synes godt om
7. december 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Inspireret af en anden tråd og helt og aldeles for sjov: Hvad studsede du over, savnede eller syntes var helt forkert, da du fejrede juleaften hos svigerfamilien første gang? 

Mine egne oplevelser: 

Der var ingen and eller gås, kun flæskesteg.

Risalamanden var uden mandelstykker - den eneste mandel var den hele til mandelgaven.

Da vi skulle danse om juletræet, uddelte min svigermor sanghæfter - i min familie kan vi sangene og salmerne udenad.

Gaverne blev uddelt på én gang i løbet af nul komma fem, så vi ikke så hinanden pakke ud. 

Ingen levende lys på juletræet. 

Og min mands savn og mangler i min familie: 

Vi har ikke franske kartofler eller menu chips på bordet. Der er ikke julesnoller/slik til kaffen, kun småkager. 
Alle skal vælge en sang, når vi danser om juletræet, og vi synger mindst 2-3 vers af hver. 
Den brune sovs er for tynd (vi er, helt korrekt, bare dårlige til at lave brun sovs i min familie!) 
Mandelgaven er sjældent eller aldrig spiselig, men et spil eller lignende. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Risalamande uden mandelstykker? Så kan man da i hvert ikke kalde det risalamande. Ikke for at være streng over for mine forældres risalamande, men de hakker mandlerne for fint efter min smag. Der må gerne være noget at tygge i

Det er år siden vi fejrede hos svigerfamilien pga. nogle udfordringer i familierelationerne. Men som jeg husker det var der ingen dans om juletræ eller salmer.

Så vi jeg husker det skulle gaver åbnes en af gangen. Gud forbyde det - det tager jo tusind år

Jeg er sikker på min hustru i starten fandt jul i min familie lidt mærkelig.

Vi gik om juletræ, sang salmer og åbnede gaver før maden.

Der har aldrig været flæskesteg til vores juleaftener. Det har været and, gås eller kalkun.

Ingen franske kartofler.

Efter vi har fået barn og familien er blevet for stor til at alle er samlet, så er vi bare en lille forsamling hos mine forældre. Og nu spiser vi julemaden til frokosttid, så juletræ og gaver når det er blevet mørkt, og konfekt mm endnu senere. Men det er stadig skide hyggeligt og alle er godt tilfredse.

Anmeld Citér

8. december 2023

AnoMor

Inspireret af en anden tråd og helt og aldeles for sjov: Hvad studsede du over, savnede eller syntes var helt forkert, da du fejrede juleaften hos svigerfamilien første gang? 

Mine egne oplevelser: 

Risalamanden var uden mandelstykker - den eneste mandel var den hele til mandelgaven.

Da vi skulle danse om juletræet, uddelte min svigermor sanghæfter - i min familie kan vi sangene og salmerne udenad.

Gaverne blev uddelt på én gang i løbet af nul komma fem, så vi ikke så hinanden pakke ud. 

Vi har ikke franske kartofler eller menu chips på bordet. Der er ikke julesnoller/slik til kaffen, kun småkager. 
Alle skal vælge en sang, når vi danser om juletræet, og vi synger mindst 2-3 vers af hver. 
Den brune sovs er for tynd (vi er, helt korrekt, bare dårlige til at lave brun sovs i min familie!) 

Jeg har aldrig holdt jul med en svigerfamilie. Har altid vægtet højt at være sammen med min egen familie.  

men udfra sine eksempler. Der kan kan sige at vorres jul uanset om det er hos min mor eller fat. Så er den ligesom din manda. Og jeg også de samme ting som han gjorde. Lige med undtagelse af gaverne. Vi åbner en person af gangen også trækker vi en have så dwt er blandet efter hver pakke  

Anmeld Citér

8. december 2023

321

Profilbillede for 321
Mor og meget mere skriver:

Mine egne oplevelser: 

Vores er nogenlunde det samme. Og hvert andet år er vi hos min familie og hvert andet år er vi ved hans familie. 
det eneste jeg tror, er måske at svigerfamilien ikke gjorde så meget i at danse om juletræ før jeg kom til. Men det har de genindført igen pga mig . Hihi. Men det er nok fordi de kan se hvor sjovt og hyggeligt det er at danse om juletræ.

Anmeld Citér

8. december 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg savner specielt 2 ting, når der fejres jul hos svigerfamilien:

1. de går ikke i kirke om eftermiddagen 
2. de får KOLD! kirsebærsovs til risalamanden. Jeg er jyde og han er fynbo. Heldigvis fandt hans søster også sammen med en jyde, så vi fik indført, at der blev serveret både lun og kold kirsebærsovs

Anmeld Citér

8. december 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Hos min svigerfamilie ligger julegaverne under træet imens vi spiser.. Derefter bliver alle gaver delt ud på én gang af en voksen, og så pakker man én gave op ad gangen, imens vi andre ser på.. 

Hos min familie ligger gaverne under juletræet, og når vi så skal pakke gaverne op, så finder de store børn 1-2 gaver og giver dem til personerne, hvor de så bliver pakket op, imens vi andre kigger på.. 

Kan bedre lide vores måde, da jeg synes, at det er mere julet og børnene bliver inddraget i det.. Hvorimod jeg ikke helt ser nogen idé i, at man lægger gaverne under træet hos svigerfamilien, når alle alligevel bare bliver delt ud og ligger i en bunke ved siden af os bagefter.. Og ja så skal man jo så selv vælge, hvilken gave man vil åbne.. Synes meget af julehyggen og overraskelsen går væk på den måde 

Anmeld Citér

8. december 2023

Tullebadulle

AnoMor skriver:

Jeg har aldrig holdt jul med en svigerfamilie. Har altid vægtet højt at være sammen med min egen familie.  

men udfra sine eksempler. Der kan kan sige at vorres jul uanset om det er hos min mor eller fat. Så er den ligesom din manda. Og jeg også de samme ting som han gjorde. Lige med undtagelse af gaverne. Vi åbner en person af gangen også trækker vi en have så dwt er blandet efter hver pakke  

Hvad med din mand - savner han aldrig at fejre jul med sin familie.

Anmeld Citér

8. december 2023

Felguard

Profilbillede for Felguard

Vores traditioner herhjemme som folk synes er "forkert" 

- vi spiser ris alamande til frokost, typisk i kombination med før eller efter pakkespil. 

Så man fri for at skal forsøge at presse en god ris alamande ned efter alt for meget and. Og det giver tid til gaverne bagefter uden stress. 

- EN er hovedansvarlig for at dele gaver ud, typisk været mig. 

Skiftevis fundet en gave til en person der endnu ikke har fået, læser op fra hvem, og vi alle ser gaven åbnes. Derefter en ny gave findes.

- pakkeleg, hvor der eksistere 2 hadernisser. 

Sidste års hadenisse vinder skal have dem med til pakkelegen, og de heldige vinder af dem, SKAL have dem stående fremme hele året !! 

Og ja, de er møg grimme ��

- vi har ikke levende lys på træet, på grund af vores hunde. 

- der er MASSERE af juleslik og småkager efter aftensmad til pakke åbning. 

Anmeld Citér

8. december 2023

Felguard

Jeg kan ikke lide mandler. 

Derfor har vores ris alamande ikke mandler i. 

Der står dog hakkede mandler på bordet til folk. 

Der er både varm og kold kirsebær sovs. 

Vi putter ikke den hele mandel i en hel skål risalamande. 

Vi stiller tallerkener ud. 

En ligger en mandel på en tallerken og øser portioner op på tallerkenerne. 

Så går en anden op og bytter rundt på pladserne. 

En tredje går op og giver ud til folk. 

På den måde findes mandlen, uden nogen har været grådige og fisket eller skovlet i skålen, eller man har fået lavet for stor en skål og ingen finder den. 

Anmeld Citér

8. december 2023

Felguard

Ting jeg finder underlige hos mandens familie. 

De får ikke ris alamande til dessert, de får risengrød.

Svigermor står får alt angående mandlen, putter den i og giver ud, vidende hvor mandlen er, bestemmer hun hvem der får den.. 

De får ikke brun kartofler, kun hvide kartofler.. 

Ingen pakkeleg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.