“Forkerte” juleaftenstraditioner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2023

Carina:-)

Har kun holdt en jul ved mine svigerfamilie. 

Så fik vi barn - og holder selv .

Men der dansede de ikke om træet- vi sad i forskellige stuer . Og slik var på et fad svigermor gik rundt med og nøje holdt øje med.

Risalamande smagte af ingenting- og vi fik medister ...

Nu har vi lavet vores egne tradition.  Og folk der har lyst til at komme er velkomne

Vi er imellem 8 og 17 personer hvert år. 

Og har altid spurgt ind til om der er noget de enkelte synes er et must . 

Så prøver at gøre det så alle synes det har været en god aften. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2023

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Første jul min mand og jeg holdt sammen var hos hans forældre. 

Det var sådan set hyggeligt nok. De spiser ris a la mande LIGE efter julemaden, det gør vi ikke i min familie. Og de går ikke så meget op i hvor råvarerne kommer fra, som jeg gør, eller er vokset op med. Og de havde kun et lille plastikjuletræ og intet julepynt. Men tror det bærer præg af at de oftest har rejst væk i julen, hvilket min mand også har været vandt til. 

De efterfølgende mange år(11) har vi holdt jul hjemme hos os selv, hvor mine forældre har været her. 

Vi har skabt vores egne juletraditioner og har ikke taget så meget med hjemmefra. Vi starter morgenen med brunch og sætte andesteg over og så pynter børnene juletræ efter morgenmaden. Over middag kommer mine forældre og vi hygger med spille spil. Inden vi spiser bliver gaverne lagt under træet. 

Når vi har spist bliver der ryddet ud, vasket op osv. Derefter danser vi om juletræet og synger en 4-5 julesalmer/sange. Og så pakker vi gaver op stille og roligt, en ad gange. Efter gaver spiser vi ris a la mande og hygger med det. Og så er det ofte derefter at børnene er trætte eller bare hygger sig med deres gaver eller putter på sofaen og vi voksne plejer at sidde og hygge og spille spil. 

Anmeld Citér

9. december 2023

Babyklar87 skriver:

Første jul min mand og jeg holdt sammen var hos hans forældre. 

Det var sådan set hyggeligt nok. De spiser ris a la mande LIGE efter julemaden, det gør vi ikke i min familie. Og de går ikke så meget op i hvor råvarerne kommer fra, som jeg gør, eller er vokset op med. Og de havde kun et lille plastikjuletræ og intet julepynt. Men tror det bærer præg af at de oftest har rejst væk i julen, hvilket min mand også har været vandt til. 

De efterfølgende mange år(11) har vi holdt jul hjemme hos os selv, hvor mine forældre har været her. 

Vi har skabt vores egne juletraditioner og har ikke taget så meget med hjemmefra. Vi starter morgenen med brunch og sætte andesteg over og så pynter børnene juletræ efter morgenmaden. Over middag kommer mine forældre og vi hygger med spille spil. Inden vi spiser bliver gaverne lagt under træet. 

Når vi har spist bliver der ryddet ud, vasket op osv. Derefter danser vi om juletræet og synger en 4-5 julesalmer/sange. Og så pakker vi gaver op stille og roligt, en ad gange. Efter gaver spiser vi ris a la mande og hygger med det. Og så er det ofte derefter at børnene er trætte eller bare hygger sig med deres gaver eller putter på sofaen og vi voksne plejer at sidde og hygge og spille spil. 

Så I holder ikke jul med din mands forældre længere?  

Anmeld Citér

9. december 2023

123nn

Profilbillede for 123nn
Mor og meget mere skriver:

Sjovt - vi bruger altid at stå ved en stol og sætte os samlet, når det er særlige anledninger med gæster. Måske lidt højtideligt, men det må juleaften også godt være for mig. 

Helt enig hvis det er en 75 års fødselsdag eller et bryllup. Men ikke med familien juleaften

Anmeld Citér

9. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Mor og meget mere skriver:

Det lyder mærkeligt - hvad var det for nogle samlebøger? 

Salme selvfølgelig

Anmeld Citér

9. december 2023

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87
Carina:-) skriver:

Så I holder ikke jul med din mands forældre længere?  

Nej, de har været ved min svigerinde enkelte gange siden, men hun har sagt fra til at hente og bringe dem. De bor langt væk, så muligheden er flextrafik og det gider de ikke. Og ingen af os gider at køre 2,5 timer juleaften og ikke kunne tillade os at drikke et par glas vin m.m. 

De er godt oppe i årene og orker ikke så meget mere. Min mand har det anstrengt med dem. Det er mig der presser på at vi kører ud og besøger dem hver eller hver anden måned. 

Anmeld Citér

9. december 2023

Babyklar87 skriver:

Nej, de har været ved min svigerinde enkelte gange siden, men hun har sagt fra til at hente og bringe dem. De bor langt væk, så muligheden er flextrafik og det gider de ikke. Og ingen af os gider at køre 2,5 timer juleaften og ikke kunne tillade os at drikke et par glas vin m.m. 

De er godt oppe i årene og orker ikke så meget mere. Min mand har det anstrengt med dem. Det er mig der presser på at vi kører ud og besøger dem hver eller hver anden måned. 

Det er lidt det samme her.

De må gerne komme , men vi kører ikke. De bor ca 60 km væk.

Anmeld Citér

9. december 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fortvivlet skriver:

Salme selvfølgelig

Arhhh, jeg tænkte på sådan nogle albums, man samler mærker til, men kendte ikke lige til nogle med julesange. 

Anmeld Citér

10. december 2023

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Vi holder hvert år sammen med min mands familie, hvor vi hver især står for noget… jeg laver altid and/flæskesteg og sovs, da svigermor ikke magter det mere..- men vi har altid det hyggelig, da vi altid er mange samlet.. har prøvet et år, hvor vi skulle være ved min mands bror, hvor de serveret is og ikke risalamande… det kommer aldrig til at ske igen… jeg og resten af familien er heldigvis enige… det gør man ikke 

Jeg har ikke selv nogle forældre mere, så derfor er det kun sammen med min mands familie ellers holdte vi hvert andet år med min far.. mor døde da jeg var barn ..- 

Julen er først blevet interessant igen efter jeg fik børn selv.. nu er de snart voksne… men i mange år, var det en tid, som skulle overståes..- men fandt glæden ved julen med mine børn….

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.