Vi har heldigvis et fornuftigt rådighedsbeløb, og udover faste regninger som vi kender størrelse på, lægger vi 1000 kr til side hver måned til bilrelaterede udgifter (ikke benzin) og 1000 kr til børnetøj/sko (3børn) 175 kr til gaver til folk gennem året og 150 kr til ferie. Vi rejser ikke, men det er rart at have til ekstra is/at spise ude i ferien. Så man kan sige at fast/budgetteret "opsparing" er 2325 om måneden
Jeg har det bedst og mest ro i maven hvis vi kan spare 5000 op om måneden (udover de penge vi lægger fast til side til forventede fremtidige udgifter), og at der står 100.000 på opsparingen. Det gør der ikke. Pt sparer vi ikke op. Vi lægger stadig til side til de ting vi ved kommer, men pga inflation, barsel og derefter pludselig ændrede jobforhold, ved jeg ikke hvornår vi kan komme til at spare op igen. Det sidste år har vi altså måtte bruge af opsparingen når der sker noget uforudset, og vi har været uheldige : der gik ild i nogle installationer, og køleskab og ovn stod af uafhængig af hinanden. Så vi har haft udgifter for omkring 40.000 på den konto alene i år.
Udover det kommer vi til at bruge lidt af opsparingen hver måned for at budgettet kommer til at hænge sammen indtil jobsituationen er afklaret
Jeg kan godt synes det er utrygt, for der er grænser for hvor længe vi kan blive ved på den måde, men samtidig er vi ret privilligerede at vi har en opsparing og vi har muligheder for at justere i budgettet hvis vores situation bliver langvarig uden at skulle gå fra hus og hjem
Jeg har venner som udover de faste ting og forudsigelige variable udgifter aldrig har mulighed for at lægge mere end højst 500 kr til side hver måned, og de har virkelig kunne mærke inflationensstigningen
Anmeld
Citér