Hvor meget opsparing?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

shit jeg er imponeret over hvor meget nogle af jer kan spare op om måneden - har I voldsomt store indtægter. Vi tjener godt og kan bestemt ikke lægge 10.000 kr. til siden. 
Jeg synes, det er virkelig svært ikke at have et stigende forbrug når indtægten stiger. 

Sådanne tråde har det med at blive besvaret af dem, der sparer meget op. Hvis man sidder stramt i det, er der mange, der vil springe tråden over for ikke at blive konfronteret med, hvor meget andre har.

Det er der samme med mange andre ting. Du hører også mest om, hvor tidligt børn kravler, sover igennem, hvad man tjener osv. Det er bare sjovere at svare på spørgsmål, hvor man selv er godt med. 

Dette er ikke skrevet for at beskylde nogen for pral eller andet, bare husk, at det stadig er relativt få mennesker du får svar fra, så lad være med at tro at der gælder for alle. For det er det desværre ikke. Mængden af folk der har søgt julehjælp er jo fx rekordhøj

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

Sådanne tråde har det med at blive besvaret af dem, der sparer meget op. Hvis man sidder stramt i det, er der mange, der vil springe tråden over for ikke at blive konfronteret med, hvor meget andre har.

Det er der samme med mange andre ting. Du hører også mest om, hvor tidligt børn kravler, sover igennem, hvad man tjener osv. Det er bare sjovere at svare på spørgsmål, hvor man selv er godt med. 

Dette er ikke skrevet for at beskylde nogen for pral eller andet, bare husk, at det stadig er relativt få mennesker du får svar fra, så lad være med at tro at der gælder for alle. For det er det desværre ikke. Mængden af folk der har søgt julehjælp er jo fx rekordhøj

Jeg giver dig ret.

Dog vil jeg sige at lige julehjælp ikke er retvisende 

Der er mange der søger der reelt ikke har et behov. Og mange søger flere steder. 

Der bliver opdaget snyd hvert eneste år.

Men ellers ja så tænker jeg de færreste har 10.000 til opsparing hver måned. - ikke ved alm lønningerne. 

Anmeld Citér

3. december 2023

Anonym

Vi har heldigvis et fornuftigt rådighedsbeløb, og udover faste regninger som vi kender størrelse på, lægger vi 1000 kr til side hver måned til bilrelaterede udgifter (ikke benzin) og 1000 kr til børnetøj/sko (3børn) 175 kr til gaver til folk gennem året og 150 kr til ferie. Vi rejser ikke, men det er rart at have til ekstra is/at spise ude i ferien. Så man kan sige at fast/budgetteret "opsparing" er 2325 om måneden

Jeg har det bedst og mest ro i maven hvis vi kan spare 5000 op om måneden (udover de penge vi lægger fast til side til forventede fremtidige udgifter), og at der står 100.000 på opsparingen. Det gør der ikke. Pt sparer vi ikke op. Vi lægger stadig til side til de ting vi ved kommer, men pga inflation, barsel og derefter pludselig ændrede jobforhold, ved jeg ikke hvornår vi kan komme til at spare op igen. Det sidste år har vi altså måtte bruge af opsparingen når der sker noget uforudset, og vi har været uheldige : der gik ild i nogle installationer, og køleskab og ovn stod af uafhængig af hinanden. Så vi har haft udgifter for omkring 40.000 på den konto alene i år.

Udover det kommer vi til at bruge lidt af opsparingen hver måned for at budgettet kommer til at hænge sammen indtil jobsituationen er afklaret

Jeg kan godt synes det er utrygt, for der er grænser for hvor længe vi kan blive ved på den måde, men samtidig er vi ret privilligerede at vi har en opsparing og vi har muligheder for at justere i budgettet hvis vores situation bliver langvarig uden at skulle gå fra hus og hjem

Jeg har venner som udover de faste ting og forudsigelige variable udgifter aldrig har mulighed for at lægge mere end højst 500 kr til side hver måned, og de har virkelig kunne mærke inflationensstigningen

Anmeld Citér

3. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg giver dig ret.

Dog vil jeg sige at lige julehjælp ikke er retvisende 

Der er mange der søger der reelt ikke har et behov. Og mange søger flere steder. 

Der bliver opdaget snyd hvert eneste år.

Men ellers ja så tænker jeg de færreste har 10.000 til opsparing hver måned. - ikke ved alm lønningerne. 

Hvad er en alm lønning?

Man kan jo godt have en alm standard løn men få udgifter

Anmeld Citér

3. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hvad er en alm lønning?

Man kan jo godt have en alm standard løn men få udgifter

Ja det vil jeg også gerne vide. Jeg er fx offentlig ansat = ikke nogen voldsom løn. Min mand tjener lidt mere end mig. Dvs ingen af os har nogen direktør løn. Men vi sparer alligevel 10.000 kr op i måneden. Vi har haft sparet meget op inden vi købte hus, så vi har fx ikke noget banklån, og vores biler er betalt. 

Anmeld Citér

3. december 2023

Anonym

Ja det vil jeg også gerne vide. Jeg er fx offentlig ansat = ikke nogen voldsom løn. Min mand tjener lidt mere end mig. Dvs ingen af os har nogen direktør løn. Men vi sparer alligevel 10.000 kr op i måneden. Vi har haft sparet meget op inden vi købte hus, så vi har fx ikke noget banklån, og vores biler er betalt. 

Interessant.. (det var mig der skrev at jeg var overrasket over at folk kan spare så meget op.

Vi er ikke i nærheden af at bede om julehjælp.. min mand og jeg tjener omkring 150.000 før skat om måneden tilsammen. Så det er til den pæne side (tænker jeg). Vi har to biler som vi betaler til, plus hus i Nordsjælland og vi rejser fx en måned til Thailand om lidt. Men jeg kan bliver irriteret på mig selv over at folk med mindre kan spare 10.000 om måneden. Hos os er forbruget blot steget med lønninger. Fx den creme man bruger bliver lige lidt bedre/ dyret eller shampo eller jakke osv. 

Anmeld Citér

3. december 2023

Anonym

Tror jeg bruger for mange penge på tant og fjas bruger for mange penge. Gad godt være bedre til at ikke bruge rub og stub men har selvfølgelig heller ikke så meget rådighedsbeløb når alt er betalt.

Blir lidt misundelig på alle jer her der har styr på økonomien ønsker mig at jeg kan lære mine børn at blive lissom jer og have gode vaner at vokse op med.

Er vokset op i et fattigt hjem og da jeg endelig begyndte tjene penge så brugte jeg (og bruger jeg) hvad jeg har.

Ville ønske jeg kunne lære at forbruge mindre. Selvom jeg primært køber brugt og ikke klatter med pengene. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.