Ret til barselsdagpenge som ledig??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. november 2023

Anonym trådstarter

Men hvis nogle er interesserede, så har jeg nu kontaktet Udbetaling Danmark samt flere forskellige a-kasser (for sammenligning af deres svar), og de er alle enige om følgende:

• Man skal blot på 1. orlovsdag være dagpengeberettiget for at kunne modtage barselsdagpenge. Det er underordnet hvor meget man denne dato har tilbage af sin almindelige dagpengeret, hvis blot man opfylder kravet om at være dagpengeberettiget samt opfylder beskæftigelseskravet ved at være tilmeldt a-kasse og jobcenter på 1. orlovsdag.

• Man forbruger ikke af sin dagpengeperiode mens man er på barsel som ledig. Man fortsætter hvor man slap efter endt barselsorlov.

• Barselsperioden forlænger reference-perioden, altså den 3-årige periode hvor dine dagpenge-timer er gyldige.

• INDEN FOR referenceperioden kan man udskyde slutdatoen for sin dagpengeret ved fx at holde fri for egen regning. Så udløbsdatoen rykker sig tilsvarende den tid, man ikke modtager dagpenge. Men slutdatoen for den 2-årige dagpengeperiode kan MAX udskydes 1 år frem (heraf den 3-årige referenceperiode)

• Man har ikke et forbrug af dagpengetimer i den periode man holder fri for egen regning.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2023

Anonym

Carina:-) skriver:

Ja måske.

Der er nærmest lige så mange regler som a kasser. 

Jeg spørger lige i morgen. For egentlig interessant om man kan omgå stop ved selv at betale  fx en måned. 

Det burde man vel egentlig ikke kunne. Det er jo snyd.

Anmeld Citér

6. november 2023

Anonym

Anonym skriver:

Men hvis nogle er interesserede, så har jeg nu kontaktet Udbetaling Danmark samt flere forskellige a-kasser (for sammenligning af deres svar), og de er alle enige om følgende:

• Man skal blot på 1. orlovsdag være dagpengeberettiget for at kunne modtage barselsdagpenge. Det er underordnet hvor meget man denne dato har tilbage af sin almindelige dagpengeret, hvis blot man opfylder kravet om at være dagpengeberettiget samt opfylder beskæftigelseskravet ved at være tilmeldt a-kasse og jobcenter på 1. orlovsdag.

• Man forbruger ikke af sin dagpengeperiode mens man er på barsel som ledig. Man fortsætter hvor man slap efter endt barselsorlov.

• Barselsperioden forlænger reference-perioden, altså den 3-årige periode hvor dine dagpenge-timer er gyldige.

• INDEN FOR referenceperioden kan man udskyde slutdatoen for sin dagpengeret ved fx at holde fri for egen regning. Så udløbsdatoen rykker sig tilsvarende den tid, man ikke modtager dagpenge. Men slutdatoen for den 2-årige dagpengeperiode kan MAX udskydes 1 år frem (heraf den 3-årige referenceperiode)

• Man har ikke et forbrug af dagpengetimer i den periode man holder fri for egen regning.

Så hvis du for egen regning afmelder dagpenge eksempelvis to måneder så får du to måneders barsels-dagpenge? 

Anmeld Citér

6. november 2023

Anonym

Anonym skriver:

Skulle du så lave en fraværserklæring til a-kassen i den tid du var afmeldt jobcentret?

Det er også næsten de mest realistiske jobs jeg ser at kunne få lige nu med en tydelig mave - altså tidsbegrænsede jobs

Altså min situation var at jeg havde haft et etårigt vikariat som udløb mens jeg var på barsel. Da min barsel stoppede undlod jeg at søge dagpenge fordi jeg ikke gad alle de krav (i starten også fordi jeg manglede institutionsplads så jeg var reelt ikke tilgængelig) og jeg kunne klare mig en periode for opsparede midler, men jeg var blevet så gravid igen, og da jeg ikke var lykkedes med at finde et job før maven var synlig (som du siger det første folk så på var maven) så meldte jeg mig ledig på jobnet og i kassen ca 2 mdr før termin. I den forbindelse skulle jeg lave en ledighedserklæring og beskrive hvorfor jeg var ledig og det hed så noget i stil med "selvbetalt fri" eller "fri for egen regning" jeg husker det ikke præcis.

Men der var ingen problemer i det

Anmeld Citér

6. november 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella
Anonym skriver:

Det burde man vel egentlig ikke kunne. Det er jo snyd.

Hvorfor er det snyd? Når man melder sig ledig 1. Gang har man ret til dagpenge i 2 år inden for de kommende 3 år. Om man holder fri nogle mdr uden at få dagpenge eller har et job i nogle mdr og derefter vælger at søge dagpenge igen er da ikke snyd?

Ts: hvad med ferie? Man må vel gerne sige at nu vil man holde 2 mdrs ferie og framelde sig dagpenge i den periode?

Anmeld Citér

6. november 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Så hvis du for egen regning afmelder dagpenge eksempelvis to måneder så får du to måneders barsels-dagpenge? 

Nej, hvis jeg holder 2 mdr. selvbetalt fri i min dagpengeperiode, udskydes slutdatoen for dagpengeperioden med 2 mdr.

Har du på 1. barselsdag en gyldig dagpengeret (uanset hvor meget der er tilbage af dagpengeretten), så er du berettiget til barselsdagpenge under hele din barsel.

Anmeld Citér

6. november 2023

Anonym trådstarter

Maricella skriver:

Hvorfor er det snyd? Når man melder sig ledig 1. Gang har man ret til dagpenge i 2 år inden for de kommende 3 år. Om man holder fri nogle mdr uden at få dagpenge eller har et job i nogle mdr og derefter vælger at søge dagpenge igen er da ikke snyd?

Ts: hvad med ferie? Man må vel gerne sige at nu vil man holde 2 mdrs ferie og framelde sig dagpenge i den periode?

Nemlig, det er det jeg har fundet ud af, at man gerne må Så længe det kan aftales i forhold til det forløb man nu er i hos jobcentret. 

Anmeld Citér

6. november 2023

Anonym

Anonym skriver:

Nemlig, det er det jeg har fundet ud af, at man gerne må Så længe det kan aftales i forhold til det forløb man nu er i hos jobcentret. 

Fair nok :-). Men alligevel nogle mærkelige regler. At man på den måde kan "hive" en betalt barsel hjem.

Anmeld Citér

6. november 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella
Anonym skriver:

Fair nok :-). Men alligevel nogle mærkelige regler. At man på den måde kan "hive" en betalt barsel hjem.

Virkelig? Altså der er mange måder at "hive en betalt barsel hjem" man skal kun arbejde ganske få mdr op til barsel før man har ret til barselsdagpenge. Er det fair at man ved at lægge 3 mdrs arbejdskraft kan holde barsel i 9 mdr?

Er det fair at en nyuddannet kan gå direkte på barsel, når de nu lige har fået en gratis uddannelse og SU?

Er det fair at et vikariat, der udløber 1 måned før termin, altså lige som man går på barsel, kan udløse 9 mdrs barselsdagpenge?

Eller er det godt at vi har et system der holder hånden under folk, når de udvider familien? Man har jo betalt i solidaritet for at have det her sikkerhedsnet.

Desuden, hvis ts når at have 3 mdrs arbejde ville hun jo alligevel få barselsdagpenge under barsel.. det er jo samme kasse det kommer fra

Anmeld Citér

6. november 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du skal have modtaget DP i en bestemt periode inden barsel før du er berettet til BDP

Nej det er ikke et krav, men måske du tænker på at hvis man ikke er alm. dagpengeberettiget, så skal man have været i job X antal måneder/timer før man er dagpengeberettiget (og dermed også barselsdagpengeberettiget)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.