Ret til barselsdagpenge som ledig??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. november 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er ledig og gravid - og min dagpengeret udløber den 1. februar 2024, og jeg skal gå på barsel den 29. februar 2024 (har termin 4 uger herefter). Dvs. min dagpengeret udløber lige 29 dage FØR at jeg skal på barsel. Hvor uheldigt! 

Som forsøg på en løsning har jeg så overvejet at frasige mig dagpenge i en hel måned her i den kommende tid, for så at udskyde datoen for at min dagpengeret ophører. For på den måde at være dagpengeberettiget den dag jeg skal på barsel, så jeg kan få barselsdagpenge.

Er der nogle af jer der kan gennemskue, om der ville være nogle problemer i det?

Jeg har overvejet at spørge min a-kasse, men da det jo måske kan anses for at være lidt ‘udspekuleret’ så føler jeg ikke for at ringe til dem.

Det sikreste er vel at ringe til a-kassen og spørge. Prøv at spørge generelt til regler omkring barsel og ud fra din situation. Du behøver vel ikke at oplyse cpr.nr. Og hvis du gør, så er lovgivningen jo som den er, og så må de vejlede dig om den uanset hvad. Kan godt være det virker udspekuleret, som du siger, men man har stadig ret til at blive vejledt i hvilke muligheder man har ud fra den eksisterende lovgivning. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2023

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Og hvad så, når du vender tilbage? Så vender du jo tilbage til ingenting? 

Ring til din akasse. De kan svare bedst

Jeg er naturligvis klar over, at hvis ikke jeg finder et job imens jeg er på barsel, så vender jeg tilbage til ingenting. Men det er ikke det, jeg er bekymret for. Jeg har planer om at finde et job imens jeg er på barsel til efter endt barsel.

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er naturligvis klar over, at hvis ikke jeg finder et job imens jeg er på barsel, så vender jeg tilbage til ingenting. Men det er ikke det, jeg er bekymret for. Jeg har planer om at finde et job imens jeg er på barsel til efter endt barsel.

Jeg ville stadig ringe til a kassen 

men en ting undre mig 

du har ikke kunne finde arbejde i 2 år 

men på 9 måneder kan du sagtens finde arbejde? 

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville stadig ringe til a kassen 

men en ting undre mig 

du har ikke kunne finde arbejde i 2 år 

men på 9 måneder kan du sagtens finde arbejde? 

Jeg tænker også at jeg må ringe til a-kassen. 

Jeg er i en branche hvor det er rigtig svært at få job, desværre. Derfor er jeg nået til er punkt, hvor jeg vil søge uden for mit område. Jeg søger selvfølgelig allerede nu, men med en stor mave allerede er det bare lige lidt sværere at blive ansat. Jeg krydser fingre for at finde et job i min barsel, om end det er i en anden branche.  

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym

Da jeg var ledig og skulle på barsel talte barslen ikke med i de to års dagpenge selvfølgelig. Jeg tænker måske du kan holde ferie for egen regning i en periode og så stadig være berettiget til barselsdagpenge. Jeg ville ringe til udbetaling Danmark og spørge dem, ikke A-kassen. Min a-kasse havde simpelthen ikke styr på de regler selvom man skulle tro det

Anmeld Citér

5. november 2023

Carina:-)

Anonym skriver:

Hvis man opfylder beskæftigelseskravet den dag man går på barsel, så er man berettiget til barselsdagpenge. Og ifølge borger.dk opfylder man beskæftigelseskravet som ledig hvis man er medlem af en a-kasse og samtidig er til rådighed for arbejdsmarkedet. Jeg vil jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet når jeg melder mig som ledig igen, og dette inden barslen starter.

Jeg kan ingen steder læse, at der skal være X antal måneder tilbage af dagpengeret.

Du skriver ‘tror’, men har du belæg for det du skriver eller er det en gisning? Jeg har kun brug for fakta

Jeg er ikke 100 procent sikker ( skal lige spørge en i morgen hvis du er interesseret)

Men jeg ved at en af vores ansatte mistede dagpengene 10 uger inde i hendes barsel fordi retten forsvandt. Men det var før de nye regler- så det kan selvfølgelig have ændret sig.

Har du ikke mulighed for at spørge en sagsbehandler evt på kommunen.  Evt lidt anonymt. Som et " tænkt" eksempel. 

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Jeg er ikke 100 procent sikker ( skal lige spørge en i morgen hvis du er interesseret)

Men jeg ved at en af vores ansatte mistede dagpengene 10 uger inde i hendes barsel fordi retten forsvandt. Men det var før de nye regler- så det kan selvfølgelig have ændret sig.

Har du ikke mulighed for at spørge en sagsbehandler evt på kommunen.  Evt lidt anonymt. Som et " tænkt" eksempel. 

Tak, du må gerne forhøre dig i morgen. 

Mærkeligt at din kollega mistede barselsdagpenge 10 uger inde i barslen, hvis man ikke opbruger af sin dagpengeperiode under barsel - da dagpenge og barselsdagpenge er to forskellige ting. Kan der have været andre omstændigheder for at hun mistede retten?

Jeg tænker at kontakte både Udbetaling Danmark og a-kassen så anonymt som det tillades.

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Da jeg var ledig og skulle på barsel talte barslen ikke med i de to års dagpenge selvfølgelig. Jeg tænker måske du kan holde ferie for egen regning i en periode og så stadig være berettiget til barselsdagpenge. Jeg ville ringe til udbetaling Danmark og spørge dem, ikke A-kassen. Min a-kasse havde simpelthen ikke styr på de regler selvom man skulle tro det

Tak. Jeg må forhøre mig både hos Udbetaling Danmark og a-kassen, så jeg kan sammenligne hvad de siger og prøve at uddrage noget konkret og brugbart derfra

Hvor længe havde du selv tilbage af din 2-årige dagpengeperiode på det tidspunkt du gik på barsel?

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym

Med første barsel havde jeg mere end et år og med anden barsel havde jeg måske 5 måneder tror jeg. Det er lidt svært at huske. Så jeg havde ikke selv brug for at strække noget i den forbindelse. Og så fandt jeg heldigvis et job lige da min anden barsel skulle til at slutte. Men jeg synes du skal snakke med udbetaling Danmark for de var altså ret skarpe til at vejlede, da jeg havde brug for det.

Anmeld Citér

5. november 2023

Carina:-)

Anonym skriver:

Tak, du må gerne forhøre dig i morgen. 

Mærkeligt at din kollega mistede barselsdagpenge 10 uger inde i barslen, hvis man ikke opbruger af sin dagpengeperiode under barsel - da dagpenge og barselsdagpenge er to forskellige ting. Kan der have været andre omstændigheder for at hun mistede retten?

Jeg tænker at kontakte både Udbetaling Danmark og a-kassen så anonymt som det tillades.

Ja måske.

Der er nærmest lige så mange regler som a kasser. 

Jeg spørger lige i morgen. For egentlig interessant om man kan omgå stop ved selv at betale  fx en måned. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.