Ret til barselsdagpenge som ledig??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.543 visninger
39 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. november 2023

Anonym trådstarter

Jeg er ledig og gravid - og min dagpengeret udløber den 1. februar 2024, og jeg skal gå på barsel den 29. februar 2024 (har termin 4 uger herefter). Dvs. min dagpengeret udløber lige 29 dage FØR at jeg skal på barsel. Hvor uheldigt! 

Som forsøg på en løsning har jeg så overvejet at frasige mig dagpenge i en hel måned her i den kommende tid, for så at udskyde datoen for at min dagpengeret ophører. For på den måde at være dagpengeberettiget den dag jeg skal på barsel, så jeg kan få barselsdagpenge.

Er der nogle af jer der kan gennemskue, om der ville være nogle problemer i det?

Jeg har overvejet at spørge min a-kasse, men da det jo måske kan anses for at være lidt ‘udspekuleret’ så føler jeg ikke for at ringe til dem.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2023

Lotuus5

Profilbillede for Lotuus5

Jeg er ret sikker på at du ikke kan udskyde slutdatoen. 
Det er i den givne periode at du er berettiget til dagpenge. Lige meget hvor mange penge du får udbetalt af a-kassen… 

Så hvis du ikke er berettiget til dagpenge, så skal du søge kontanthjælp fra den dato de ophører…

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym trådstarter

Lotuus5 skriver:

Jeg er ret sikker på at du ikke kan udskyde slutdatoen. 
Det er i den givne periode at du er berettiget til dagpenge. Lige meget hvor mange penge du får udbetalt af a-kassen… 

Så hvis du ikke er berettiget til dagpenge, så skal du søge kontanthjælp fra den dato de ophører…

Til info er det den 2-årige dagpengeperiode jeg snakker om - altså den som man kan forlænge ved fx at arbejde løbende. Som jeg indtil videre ikke har forlænget.

Tilsvarende går jeg ud fra, at man forlænger perioden hvis man i en periode afmelder sig som ledig?

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym

Anonym skriver:

Til info er det den 2-årige dagpengeperiode jeg snakker om - altså den som man kan forlænge ved fx at arbejde løbende. Som jeg indtil videre ikke har forlænget.

Tilsvarende går jeg ud fra, at man forlænger perioden hvis man i en periode afmelder sig som ledig?

Du skal have modtaget DP i en bestemt periode inden barsel før du er berettet til BDP

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du skal have modtaget DP i en bestemt periode inden barsel før du er berettet til BDP

Hvor længe, og hvor ser du denne info?

Det er ikke kun gældende for nyledige/nyuddannede?

Anmeld Citér

5. november 2023

Carina:-)

Anonym skriver:

Men så forlænger du vel kun den ene måned?

Tror ikke systemet lige smider en barsel ovenpå.  Så du må søge kontanthjælp. 

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Men så forlænger du vel kun den ene måned?

Tror ikke systemet lige smider en barsel ovenpå.  Så du må søge kontanthjælp. 

Hvis man opfylder beskæftigelseskravet den dag man går på barsel, så er man berettiget til barselsdagpenge. Og ifølge borger.dk opfylder man beskæftigelseskravet som ledig hvis man er medlem af en a-kasse og samtidig er til rådighed for arbejdsmarkedet. Jeg vil jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet når jeg melder mig som ledig igen, og dette inden barslen starter.

Jeg kan ingen steder læse, at der skal være X antal måneder tilbage af dagpengeret.

Du skriver ‘tror’, men har du belæg for det du skriver eller er det en gisning? Jeg har kun brug for fakta

Anmeld Citér

5. november 2023

Sprit25

Det tænker jeg ikke du kan.. fordi dine dagpenge udløber jo den dag du så går på barsel. En anden løsning er måske at få et vikarjob det sidste stykke tid

Anmeld Citér

5. november 2023

Sprit25

Anonym skriver:

Hvis man opfylder beskæftigelseskravet den dag man går på barsel, så er man berettiget til barselsdagpenge. Og ifølge borger.dk opfylder man beskæftigelseskravet som ledig hvis man er medlem af en a-kasse og samtidig er til rådighed for arbejdsmarkedet. Jeg vil jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet når jeg melder mig som ledig igen, og dette inden barslen starter.

Jeg kan ingen steder læse, at der skal være X antal måneder tilbage af dagpengeret.

Du skriver ‘tror’, men har du belæg for det du skriver eller er det en gisning? Jeg har kun brug for fakta

Og hvad så, når du vender tilbage? Så vender du jo tilbage til ingenting? 

Ring til din akasse. De kan svare bedst

Anmeld Citér

5. november 2023

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Det tænker jeg ikke du kan.. fordi dine dagpenge udløber jo den dag du så går på barsel. En anden løsning er måske at få et vikarjob det sidste stykke tid

Men lad os hypotetisk sige, at jeg afmelder mig som ledig i 1,5 måned så, og så har 0,5 måned dagpengeret tilbage den dag jeg går på barsel?

Jeg har fundet det her på retsinformation.dk:

“Forælderen skal efter barselslovens § 29, stk. 1, opfylde beskæftigelseskravet på det tidspunkt, hvor fraværet starter.”

og

“Der kan ikke stilles krav om, at personen skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet i en periode efter barselsorlovens udløb.”

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.