Minime2018 skriver:
Nysgerrig: hun fik lov af den årsag hun var den eneste der ikke havde det? Eller fordi du kunne se en værdi i at hun skulle have Snapchat som 11 årig?
Ved godt det er hårdt at træffe de her valg og vi lever i et fucked samfund ift brug af sociale medier etc. så slår ingen i hovedet. Synes bare det er så forbandet synd der ikke er nogle fælles regler om den slags i klasserne osv.
I de fleste skoler er der jo ingen telefoner i skoletiden efterhånden, er der ihverfald i min søns skole. Hvad børnene gør uden for skolen kan skolen jo ikke gå ind og diktere. De kan rådgive og komme med anbefalinger.
jeg har siddet til forældremøde med 27 elevers forældre hvor 2-3 stykker ikke har telefon/socialemedier og de andre har, og kan godt se det fra begge sider af. Men er du vimmer en diskussion det bliver når 2-3 stykker vil have dikteret et teknologi forbrug for 27 elever. Der må man holde sig på egen banehalvdel og sige “vi har valgt sådan her, men vi respektere at i har valgt anderledes”. Min søn har et par venner der ikke har socialemedier hvor kommunikation fx går gennem forældrene, men i den alder nu, laver vi ikke “legeaftaler” længere. Det er 9 ud af 10 gange børnene selv der planlægger det, og kan da godt se det er sjældent min dreng spørger om jeg lige kan ringe til x mor for at høre om de kan ses, er oftest mig der siger “hey det er da længe siden” og så laver en aftale hvor vi mødes til kaffe, tager i legeland eller lign. og ungerne hygger.
jeg har ikke selv hverken snap eller lignende, og vil hellere læse en god bog, lave kryds og tværs, og lign. end at se tv. Men det er MIN holdning. Min søn har sin egen holdning, lige så vel som han mener fx hans far bruger for meget tid på socialemedier og han ikke forstår han gider. De danner jo sine egne meninger og jeg tænker i den teknologiske udvikling vi lever i, er det vores fornemmeste opgave som forældre i så vidt muligt omfang både at høre hvad børnene siger, og samtidig beskytte dem og lære dem at navigere i den verden der nu er. Vi går næppe tilbage til brevduer og røgsignaler, så vi må acceptere det er en kæmpe del af udviklingen og stort set ALT foregår digitalt nu (personligt mener jeg det er frygteligt
)
jeg afholdte min søn fra socialemedier i en længere periode for jeg synes det blev for meget (3 måneder) og jeg snakkede meget med ham løbende og kunne tydligt høre hvor meget det også påvirkede ham at være “udenfor”. Det gjorde også jeg gav mig på betingelse af vi opstillede nogen konstruktive regler for brugen, og jeg tror ærligt at lytte og sammensætte et regelsæt omkring det og barnet ved, at mor/far følger med og ser hvad der foregår på de medier, er bedre end et forbud hvor enkelte ender med at stikke ud.
nej “gruppepres” er ikke en undskyldning. Men at tage ansvar for tingene som de er og huske på hvordan man selv havde det (med andre ting da vi var yngre) og hvor meget det betød i den alder ikke at stikke helt ud fra gruppen, det er også vigtigt!
Nu var mobiltelefoner ikke noget der var så stort da jeg var 12-13 år, men der var da andre ting som det rigtige tøj, sko, farve hår, måtte bruge makeup, hvilken skoletaske man havde, sågar i pigegruppen i den klasse jeg gik i om man havde sin egen hest! Det betød bare ALT i den alder. Unge mennesker er i en kæmpe udvikling og knokler med at finde dem selv og deres identitet i en verden der fandme forvirrer de fleste voksne mennesker, de har ikke brug for gammel kloge forældre der samtidig står og banker dem i hovedet og siger “så hvis dine venner hoppede ud fra en bro ville du også gøre det?” Ja man er en nederen forælder og det er en del af at være forælder.. men jeg tror også man skal vælge sine kampe; og nogengange lytte til barnet i det omfang der er realistisk og som minimum kunne sige til barnet “jeg hører dig”.
vores verden er et stort teknologisk helvede.. og det skal vores børn også lære at navigere i.. så hellere lige så stille med mor og far der kan støtte og vejlede gennem det kaos, end at de er 15-16 år og får adgang til ALT og pludselig bliver der bare lukket af for mor og far fatter ingenting..
håber det giver mening? Er lidt splittet for jeg selv står på den ene side og på den anden side har givet min søn lov til lidt på betingelse af det er kontrolleret
der er så mange perspektiver at tænke med i det spørgsmål
håber tilgengæld på trods af alt; at alle forældre vælger det som de mener er rigtigt for deres barn, og så er det ligemeget hvad det er og hvad andre mener.. man kender selv bedst sit barn