Børn og mobiltelefoner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.154 visninger
24 svar
23 synes godt om
26. september 2023

DagGry

Profilbillede for DagGry

Hej alle. 

Vores søn er 10 år og er nu begyndt at snakke om en mobiltelefon. 

Som jeg forstår det ud fra seneste forældremøde har ALLE fra klassen en mobiltelefon og nogle har sågar Snapchat. 

Jeg er selv meget gammeldags og har det svært med skærme. 
Jeg er ikke amish, men jeg kan jo bare se, hvad sociale medier gør ved vores børn og unge. Jeg synes, man nogle gange fuldstændig lukker øjnene for, hvor skadeligt de sociale medier kan være. 

Jeg er ude efter sparring og for at høre hvilke regler I har derhjemme? Altså hvornår har jeres børn fået mobil ? Har det været en smartphone eller bare en simpel en, der kan ringe og skrive. Og hvornår har I givet dem lov til eksempelvis Snapchat? 

Jeg vil jo nødig lade min søn føle sig udenfor, men jeg vil heller ikke opføre mig som en lemming og bare give lov, fordi andre gør.

På forhånd tak for jeres input.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Min søn fik en telefon da han var 6 år, en ældre iPhone. Han brugte den kun til opkald. 
siden han var 10 ca har han haft Snapchat, men hvor aftalen er det er KUN klassekammerater og familie, profilen er lukket så fremmede ikke kan tilføje ham. YouTube har han brugt fra ca samme alder (istedet for tiktok) og været via en bruger jeg har så der var lidt overblik over hvad der blev vist. 
han må godt sidde med sin telefon, men vi har en regel at når vi kommer hjem om eftermiddagen og til efter aftensmaden er ryddet af er det familie tid og der er ingen skærm. 

Hans far købte den nyeste iPhone til ham i fødselsdagsgave - så det er så hvad han har.. der havde jeg ikke meget at skulle have sagt og kan jo ikke tage den fra ham når hans far har givet ham den. 

Jeg er heller ikke fan af at børn har den slags, men der hvor vi har boet har det været normalen og på trods af jeg ikke går ind for gruppepres er det en fin balance gang mellem “alle andre har” og hvad man selv kan stå inde for. Jo ældre han er blevet har vi talt om det løbende hvad der er vigtigt for ham og sammen sat nogle grænser og regler for brugen (12 år nu), og så taler vi regelmæssigt om hvordan man opfører sig på nettet og om hvordan man passer på sig selv. 

vi fik også arrangeret SSP kom til et forældremøde og fortalte lidt om online sikkerhed og hvordan man hjælper sine børn med at navigere i det, og det var rigtig godt! 

Anmeld Citér

26. september 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Please vent med sociale medier, snap chat, youtube osv på mobil hvis han får en. Man skal ikke være på sociale medier som 10-årlig!!!

Anmeld Citér

26. september 2023

DagGry

Profilbillede for DagGry
Minime2018 skriver:

Please vent med sociale medier, snap chat, youtube osv på mobil hvis han får en. Man skal ikke være på sociale medier som 10-årlig!!!

Har du selv børn? Og hvilke overvejelser har du selv gjort dig i den forbindelse med sociale medier? ☺️

Anmeld Citér

26. september 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
DagGry skriver:

Har du selv børn? Og hvilke overvejelser har du selv gjort dig i den forbindelse med sociale medier? ☺️

Jeg har børn (hvad sku jeg ellers lave på baby.dk ) ,og har flere i mit netværk med børn i den alder. Jeg arbejder med sociale medier og kan kun sige at det er no go med sociale medier her indtil man er 13.

1) fordi det påvirker børnene ekstremt meget med de ting der foregår - og ikke altid på en positiv måde ift børnenes selvbillede da den eksponering de får ift sunde og korrekte informationer ikke altid er korrekte eller sande. Ikke alt de eksponeres for er sandheden, og man bliver vildledt. 

2) jeg hører ofte forældre sige at de ikke holder øje med deres børns sociale medier fordi det går over barnets personlige grænse og privatliv. Den går altså ikke, heller ikke herhjemme. For hvis man ikke sætter grænser og Beder om adgang til barnets sociale medier og fx er berøringsangst ift at det skal være åbenhed og tilgængelighed for forældrene kan barnet blive mobbet, få “farlige” connections etc.

3) hvis man er et følsomt barn, kan det være ekstra svært at være på sociale medier når man fx er 10 år (og også ældre). Der går hurtigt konkurrence i den og der kan være tråde og beskeder om fx at man kun er sød/en god ven/eller likable hvis man gør dit og dat. Det kan lede til mobning du som forældre på ingen måde har indsigt i. 

så nej, ingen sociale medier her før man er 13, som det i øvrigt kræves at man er for  at have en profil på fx snap. 

Og så er der i øvrigt skærmtid og tidspunkter hvor mobil/tablet ikke er tilgængelig - fx ved bordet, før sengetid (og i sengen).. 

kedelig sur mor? Yes! Men alt for mange kender ikke bagsiden af den flotte og glitrende medalje som sociale medier er. 

Anmeld Citér

26. september 2023

DagGry

Profilbillede for DagGry
Minime2018 skriver:

Jeg har børn (hvad sku jeg ellers lave på baby.dk ) ,og har flere i mit netværk med børn i den alder. Jeg arbejder med sociale medier og kan kun sige at det er no go med sociale medier her indtil man er 13.

1) fordi det påvirker børnene ekstremt meget med de ting der foregår - og ikke altid på en positiv måde ift børnenes selvbillede da den eksponering de får ift sunde og korrekte informationer ikke altid er korrekte eller sande. Ikke alt de eksponeres for er sandheden, og man bliver vildledt. 

2) jeg hører ofte forældre sige at de ikke holder øje med deres børns sociale medier fordi det går over barnets personlige grænse og privatliv. Den går altså ikke, heller ikke herhjemme. For hvis man ikke sætter grænser og Beder om adgang til barnets sociale medier og fx er berøringsangst ift at det skal være åbenhed og tilgængelighed for forældrene kan barnet blive mobbet, få “farlige” connections etc.

3) hvis man er et følsomt barn, kan det være ekstra svært at være på sociale medier når man fx er 10 år (og også ældre). Der går hurtigt konkurrence i den og der kan være tråde og beskeder om fx at man kun er sød/en god ven/eller likable hvis man gør dit og dat. Det kan lede til mobning du som forældre på ingen måde har indsigt i. 

så nej, ingen sociale medier her før man er 13, som det i øvrigt kræves at man er for  at have en profil på fx snap. 

Og så er der i øvrigt skærmtid og tidspunkter hvor mobil/tablet ikke er tilgængelig - fx ved bordet, før sengetid (og i sengen).. 

kedelig sur mor? Yes! Men alt for mange kender ikke bagsiden af den flotte og glitrende medalje som sociale medier er. 

Mange tak for input. 

Jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste, der synes, man skal vente med sociale medier til man er 13 år. 

Anmeld Citér

26. september 2023

DagGry

Profilbillede for DagGry
*.* skriver:

Min søn fik en telefon da han var 6 år, en ældre iPhone. Han brugte den kun til opkald. 
siden han var 10 ca har han haft Snapchat, men hvor aftalen er det er KUN klassekammerater og familie, profilen er lukket så fremmede ikke kan tilføje ham. YouTube har han brugt fra ca samme alder (istedet for tiktok) og været via en bruger jeg har så der var lidt overblik over hvad der blev vist. 
han må godt sidde med sin telefon, men vi har en regel at når vi kommer hjem om eftermiddagen og til efter aftensmaden er ryddet af er det familie tid og der er ingen skærm. 

Hans far købte den nyeste iPhone til ham i fødselsdagsgave - så det er så hvad han har.. der havde jeg ikke meget at skulle have sagt og kan jo ikke tage den fra ham når hans far har givet ham den. 

Jeg er heller ikke fan af at børn har den slags, men der hvor vi har boet har det været normalen og på trods af jeg ikke går ind for gruppepres er det en fin balance gang mellem “alle andre har” og hvad man selv kan stå inde for. Jo ældre han er blevet har vi talt om det løbende hvad der er vigtigt for ham og sammen sat nogle grænser og regler for brugen (12 år nu), og så taler vi regelmæssigt om hvordan man opfører sig på nettet og om hvordan man passer på sig selv. 

vi fik også arrangeret SSP kom til et forældremøde og fortalte lidt om online sikkerhed og hvordan man hjælper sine børn med at navigere i det, og det var rigtig godt! 

Mange tak for gode input.

Anmeld Citér

26. september 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg er fuldkommen enig i, at man bør vente med sociale medier til børnene når den aldersgrænse, mediet foreskriver - altså 13 år. Jeg synes det er så uheldigt, at der udvikler sig et gruppepres på børnene, og voksne så igen føler sig presset til at give lov til noget, ofte længe før aldersgrænsen er nået. Jeg synes diskursen har ændret sig i de sidste par år til, at det ikke ‘bare er sådan det er’, og i lyset af den debat, der kører nu, så håber jeg, at flere forældre trykker på bremsen.

Jeg arbejder som lærer, og det er sindssygt svært for børnene at gebærde sig på fx Snapchat - det er fx så let lige at oprette en gruppe uden hende den nørdede, og så aftale tingene der - uden voksne er inde over, og pludselig er der nogen, der aldrig inviteres med osv.

Så kan kun tilslutte mig: Hvis ens børn er på sociale medier, så bør man holde lidt øje med hvad der foregår - det gælder selvfølgelig også efter, at barnet er fyldt 13 år. Og ja, vi er de pissekedelige forældre - nogen skal jo være det  

Anmeld Citér

26. september 2023

nanan78

Profilbillede for nanan78

Min datter fik telefon da hun blev 9. Hun begyndte selv at gå til og fra skole, og jeg kunne godt lide st vi havde en kommunikationsvej. Hun fik en gammel aflagt iphone.

Der er ret strenge restriktioner for brug. Hun kan ikke hente noget uden min godkendelse. Der er børne YouTube og spil. Mest bruger hun den til st FaceTime klassekammerater og tage billeder af lillebror. 
Der er nogle i klassen der har Snapchat og Instagram. Det er no go herhjemme. Vi taler en del om hvorfor, og indtil videre er der god forståelse for der.

Drt skal siges at én af veninderne der har Snapchat to gange har oplevet at få tilsendt dick pics trods lukket profil. Hun tilføjer selv nogen hun tror hun ved hvem er… min datter var noget rystet. Mest over hvor pinligt det måtte være for manden. Men det styrker jo min tro på, at min strenge kurs nok ikke er helt åndssvag. 

Anmeld Citér

26. september 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Min ældste er kun på vej mod de 8 år, så jeg er smerteligt bevidst om, at spørgsmålene omkring deres digitale liv nok kun bliver løbende mere komplekse. Men vi har valgt skærme og kommunikationsmedier ret meget fra siden de var små. De har ikke Ipads, ser begrænset fjernsyn, bruger ikke de voksnes telefoner…Det har indtil videre mest handlet om vaner - og det fungerer. De få heller ikke selv telefoner før om en del år, hvis behovet opstår. Heller ikke når de færdes alene eller er alene hjemme. 

Jeg ønsker at lære dem mere af den uafhængighed fra teknologien, som jeg synes vi er så mange i min egen generation som mangler - og indtil videre fungerer det godt. Faktisk tror jeg, at vores børns generation om nogle år kommer til at sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor vi ikke satte flere grænser for deres forbrug, når nu vi efterhånden ved hvor skidt det kan være. Lidt ligesom når vi ryster på hovedet over vores egne forældres forhold til at ryge indendørs, eller lade børn køre uden sikkerhedssele.

Når ungerne en dag får en telefon, bliver det en “gammeldags” aflagt slags. At lægge under for eventuelt socialt pres for den slags bliver skruen uden ende, og jeg ser det som en bjørnetjeneste at lade ungerne skulle navigere i den slags længe før de er klar - uanset om det gælder teknologi, nyt tøj, alkohol, eller hvad der nu kan opstå… Det er lidt en “sutteklud” - og hvis ingen af os tager kampen op, efterlader vi ungerne med alt for meget ansvar.

Det fungerer indtil videre. Det bliver formentlig ikke uden kant og knubs fremover, men det er okay. Jeg tør godt være upopulær og tage de valg, jeg mener er de bedste

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.