Anonym skriver:
Hej,
Ja, det er måske ikke den store nyhed, at nogle børn ikke vil høre efter - eller alle børn 
Vi har dog fået en kommentar fra vores pædagoger om, at vores børn i modsætning fra de andre børn skiller sig ud ved, at når de fx har en samlet "aktivitet" (tag tøj på, tag overtøj af, samling omkring spisebordene, samling til sang, osv), så samles alle børn undtaget vores, som stikker af, ikke vil høre efter eller blot vil lave noget andet.
Og det vil være nemt, hvis jeg kunne sige, at sådan er det ikke derhjemme, men derhjemme har vi det også med, at når jeg fx siger til min dreng på 4, at han skal gå ind på sit værelse og skifte tøj, så går han rigtigt nok ind på sit værelse, men når jeg kommer derind, så laver han noget helt andet.
Min datter på 2 (snart 3) er i trodsalderen og det er næsten lige meget, hvad jeg siger, så vil hun ikke høre efter - medmindre det lige præcis er noget, som hun vil.
Hvis jeg skal være helt ærlig, så gør det mig ikke det store derhjemme. Vi accepterer det, vores børn er glade og jeg har tænkt "sådan er det bare med børn".
Men nu fik vi den her kommentar fra pædagogerne, om at det var noget, vi burde være opmærksomme på.
Og så fylder det jo lige pludseligt.
Har I nogle erfaringer - er det blot mine børn (det er det jo) - men har I nogle gode tips/tricks til hvordan jeg skal håndtere eller øve det?
Nu står jeg som pædagog med børnene der stikker af, gemmer sig..når man kalder på dem. Det tager så meget tid fra dagen at skulle løbe og hente børn, der ikke gider komme når man siger det fx : er frugt?
Lær dine børn at når du beder dem om at tage tøj på, så skal tøjet på og man kan lege bagefter.
For hvis du ikke gør noget ved at de bare stikker af, så tror de jo at det er ok og gør det i børnehaven, hvor der er altså er mere end 2 børn der skal holdes styr på.
Børn har brug for rammer, tydelige voksne..
Nej det er ikke bare sådan med børn. De skal lære af voksne, at når man bliver bedt om noget, så er det det man gør. Hvis de bliver distraheret, så guider su dem som voksen tilbage.
Og trodsalderen, ja den er der, men det betyder jo ikke at man bare skal skrige eller at man kun gør ting, når man selv vil. De skal også guides, hjælpes. At de må gerne blive sure, men lige nu spiser vi eller tager tøj på fordi vi skal ud af huset.