Anonym skriver:
Min kæreste har for nylig skiftet arbejde.
Han var til en sommerfest . Og har siden da opført sig " mærkeligt " han taler konstant om en kvindelig kollega.
Nævner ubetydelige ting , men ser ud som om hun har sagt det sjoveste .
De er blevet gode tætte venner. Og fred være med det...
Men i går talte vi om det. Jeg synes hun " fylder" og er nok ikke længere helt tryg.
Jeg spørger hvorfor han taler så meget med hende både på arbejde og privat.
Og han siger at han nyder at tale med hende . At hun brænder for det samme som ham . At hun er humoristisk og intelligent.
Jeg spørger halvt i sjov . Om han synes hun er pæn . Og han siger ja jeg synes hun ser godt ud.
Vi har været sammen i 20 år . Har børn osv
Vi er midt 30erne . Og jeg tror min kæreste er blevet forelsket eller ihvertfald tiltrukket af en anden kvinde. Hun er min modsætning på alle måder. Lyshåret slank osv og min selvtillid er i bund...det ramte hårdt da han sagde at hun så godt ud. Og at han nyder at tale med hende. Især fordi vi ikke taler synderligt meget sammen...
Har jeg mon ret . Eller skal jeg bare slå koldt vand i blodet.
Det er svært at vide, om du har ret, eller om han blot er fascineret af hende som person, ligesom han/man ville kunne blive det af en af eget køn, uden at der er forelskelse inde i billedet. Men din bekymring er fuldt forståelig. Og din mands ærlighed er prisværdig.
Dér, hvor jeg synes, det bliver mest problematisk, men også giver muligheder, er din oplysning om, at I ikke taler synderligt meget sammen. Når man glemmer - eller ikke prioriterer - de gode, dybe samtaler i et forhold, så er det meget forståeligt og menneskeligt, at man søger dem hos andre og bliver varm og glad af at møde interesse og blive set og hørt af en anden.
Egentlig synes jeg, du har taget et stort og vigtigt skridt ved at tale med ham om hende kollegaen - og at det er positivt, at han svarede dig. Kunne I ikke bygge videre på dét? Du kunne jo fortælle ham, at du føler dig i tvivl om hans følelser for den anden - at du har de her dumme tanker om, at hun er “alt det, du ikke er” - og at det har fået dig til at tænke over, at I to ikke taler meget sammen, hvilket du er ked af.
Jeg tror ikke på tankekontrol i et forhold, og jeg tror heller ikke på, at man helt undgår at blive fascineret af eller forelsket i andre igennem et langt liv. Men jeg tror på, at man kan styrke samhørigheden og lysten og motivationen til at blive sammen ved en aktiv indsats. Det er jo noget, man selv skaber - sammen. Så jeg ville ruske op i parforholdet, vise ham interesse, lytte til ham, fortælle, hvad der rørte sig i mig. Og jeg tror, det er langt vigtigere end din vægt, hårfarve osv. , at han føler sig “hjemme” og set og hørt af dig - og får øje på, igen, hvem du er, og hvad I har sammen.