Ja, stakkels jer! Stakkels dig og stakkels lille pige.
Jeg ved ikke om det er ‘normalt’ - men min datter i den alder…. Holy moly
. Nu er hun seks år, og det går bedre, men hvis hun er træt og jeg er træt - så kan det stadig være den mindste lille ting, der skaber en kæmpe konflikt.
Jeg forstår virkelig godt, at du bliver bange, når hun løber sin vej og spænder selen op i trafikken. Det er nok de færreste forældre, der kan bevare roen i sådan en situation.
Jeg tror, I er kommet ind i en rigtig dårlig cirkel. Hverken du eller din datter ved, hvordan I skal reagere på en mere konstruktiv måde lige nu.
Jeg ville tage fat i pædagogerne i børnehaven - det er muligt hun trives der, men derfor kan de nok godt komme med et godt råd eller to.
Og ellers ville jeg nok tage fat i noget rådgivning ude fra. Hvadenten der er noget diagnose på spil eller ej, så skal I jo have noget hjælp.
Ting, der ofte bliver bragt frem af PPR, når jeg er til møde med dem (jeg er lærer), som måske kan hjælpe jer:
Fokus på det, der virker! Ros og anerkendelse for det der går godt - mindre fokus på det, der går skævt. Både i jeres forhold til hende og i jeres omtale og tanker omkring hende. Fortæl hendes historie positivt
Struktur og planer - fx piktogrammer og skemaer for dagen (min viljestærke pige, der lyder lidt som din ELSKER skemaer - hun bliver helt rolig af at vide, hvad der skal foregå)
Det er de voksne, der skal ændre tingene. Barnet kan ikke. I skal ændre jeres tilgang, for at hun får rum til at ændre sig.
Måske skal I slække helt på kravene en overgang. Bare køre så langt ned i gear som muligt, så I alle får ro på nerverne. Mon ikke, jeres pige også er stresset?