Jeg tænker, at din pige kan være træt. Du skriver, at hun falder sent i søvn, fordi hun ikke kan regulere sig. Et lille barn på 3,5 år kan ikke regulere sig, det er hun for lille og umoden til, og har brug for rolige voksne til det. Jeg har læst det her:
Et barns nedsmeltninger er IKKE dårlig opførsel. De er en stressrespons. En måde at reagere på, når barnet er overvældet af indtryk, følelser og krav (også de inddirekte), som overstiger barnets evne til regulering. Det er en måde at udtrykke følelser på, når man ikke længere kan rumme dem eller sætte ord på dem. De er et signal til omsorgsgiveren om, at barnet er på spanden og har brug for os. De er ikke mulige at opdrage sig ud af eller væk fra. De opstår ikke på grund af manglende motivation eller manglende viden, men på grund af manglende egenskaber. De er aldrig noget barnet bevidst vælger at få. De er ubehagelige for barnet, og er en reaktion, ikke et valg. De er helt normale og en naturlig del af det at have en umoden hjerne og føle mere end man er i stand til at rumme og regulere.
Som en tidligere nævner, synes jeg også din pige lyder stresset. Kan I ikke få brudt den kedelige og nedadgående spiral i jeres familie, synes jeg også, at I skal få støtte, råd og vejledning udefra, f.eks. fra en familieterapeut, så I alle kan få ro på nervesystemet og få en bedre hverdag.
Anmeld
Citér