Børnefødselsdag svært

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.054 visninger
22 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. august 2023

Anonym trådstarter

Min datter på 4 år, er inviteret hjem til fødselsdag hos en fra sin børnehave.

Jeg har trukket den med vilje med at svare om hun kan komme eller ej, da jeg ville give hende noget tid, til at evt vænne sig til tanken, hun er meget genert, og har ikke været derhjemme før, og oveni er hun bange for at ikke blive forstået, da hun er sen taler, hun vil gerne med, men samtidig vil hun ikke, jeg har ikke mulighed for at hente hende, hvis hun ikke vil være der, da jeg skal på job.

Har det virkelig skidt med at svare tilbage, at hun ikke kommer, men det er der jeg er, skal man forklarer hvorfor man ikke kan komme?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Du behøver ikke forklare hvorfor hun ikke kommer.

Men det er vel sammen med børn hun er vant til at gå med, så dem kender hun og de kan vel også nogenlunde forstå hende?

Og hvis det er forældrene I bekymrer jer omkring, så kan du evt. skrive til dem på forhånd hvordan det hænger sammen, så se ved det og kan tage lidt højde for det.

Anmeld Citér

3. august 2023

Pb18

Hvis du ikke mener at hun skal med, er det jo bare at skrive tak for invitationen, men X kan desværre ikke komme. Vi håber at I får en dejlig dag. Så er den lukket.

Dog synes jeg at du skal overveje det en ekstra gang. Din datter kender jo børnene og de ved hvordan hun snakker. Min datters ene veninde har også bøvlet med sproget pga ørerne, men børnene kunne sagtens forstå hende og hjalp når vi voksne ikke kunne. Kan du måske nå at møde forældrene inden? Enten til legeaftale eller bare en kort kop kaffe? 

Anmeld Citér

3. august 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Skal børnene følges derhjem efter børnehave? For så synes jeg det er synd, hvis hun blev efterladt tilbage.

Anmeld Citér

3. august 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er helt legitimt at sige nej tak, det gælder jo alle arrangementer for børn og voksne igennem hele livet, og man skylder ingen forklaringer, blot almindelig høflighed.

Men hvis din datter på en måde gerne vil, er det måske værd at “puffe” lidt blidt til hende. Du kunne foreslå en legeaftale inden festen, hvor du blev og fik en hurtig kop kaffe. I kunne også bare sige hej til forældrene når der hente/bringes, eller noget lignende. 

Tal med forældrene - din datter er ikke det første generte eller sent-talende barn i verden og i den alder kender jeg mange, hvis børn ikke kan/vil være alene “fremmede” steder. De vil helt sikkert gerne hjælpe det de nu kan. Min egen tilgang er altid at prøve at “bane vejen”, fordi ungerne får så mange dejlige oplevelser ud af det og vokser to meter af stolthed bagefter.

Anmeld Citér

3. august 2023

Anonym trådstarter

Jeg ved ikke hvilke børn der er inviteret, det er på en lørdag, så de skal ikke følges efter børnehaven.

Hun kan ikke lide tanken om, at skal sættes af der, et fremmede sted, så jeg er 98 % sikker på, at hun vil blive ked af det, og det er 5 timer.

Da min den store gik i børnehave, kunne man inviterer hans stue i børnehaven hjem til fødselsdag i børnehavens åbningstid, og pædagogerne var med, men det var åbenbart dengang.

Anmeld Citér

3. august 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Jeg ved ikke hvilke børn der er inviteret, det er på en lørdag, så de skal ikke følges efter børnehaven.

Hun kan ikke lide tanken om, at skal sættes af der, et fremmede sted, så jeg er 98 % sikker på, at hun vil blive ked af det, og det er 5 timer.

Da min den store gik i børnehave, kunne man inviterer hans stue i børnehaven hjem til fødselsdag i børnehavens åbningstid, og pædagogerne var med, men det var åbenbart dengang.

Det er forskelligt afhængig af institution. Men man plejer jo at sige enten alle af ens køn eller alle på stuen/gruppen, så mon ikke der er en masse med hun kender. Jeg ville tale det op for hende så hun fik mod på det, hvor skal hun være hvis hun ikke skal med ? (For så har de vel mulighed for at hente hende, hvis det slet ikke går)

Anmeld Citér

3. august 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg ville snakke med forældrene om det, og så ville jeg sørge for, at der var en, der kunne hente hende, som hun er tryg ved, hvis hun ikke synes det er sjovt.

Men jeg tror, at hvis der ikke er nogen mulighed for at komme hjem undervejs, kan det godt være, jeg ville melde afbud i denne omgang. Synes det er fint at skubbe lidt på, men hvis det bliver en dårlig oplevelse er fem timer godt nok længe for en firårig. ❤️ Der skal nok komme andre fødselsdage, der sker ikke noget ved at gå glip af en enkelt, hvis man ikke er klar til det.

Anmeld Citér

3. august 2023

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Det er forskelligt afhængig af institution. Men man plejer jo at sige enten alle af ens køn eller alle på stuen/gruppen, så mon ikke der er en masse med hun kender. Jeg ville tale det op for hende så hun fik mod på det, hvor skal hun være hvis hun ikke skal med ? (For så har de vel mulighed for at hente hende, hvis det slet ikke går)

Har talt det op lidt over 1 måned, og hun bliver lige ked af det, hver gang vi taler om det.

Hun bliver passet hjemme af barnepigen, når jeg arbejder weekend, hun har ikke kørekort, vi har snakket om, hun evt kunne hoppe på en bus og hente hende, hvis det er, men bussen køre ikke hver time 

Anmeld Citér

3. august 2023

Anonym

Kunne I måske nå at lave en lege/kaffeaftale hjemme ved fødselsdagsbarnet inden?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.