Hjemmepasning af morsyg 1 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2023

Anonym

Det også. Svært at indkøre i eget hjem.

For mor plejer jo at være der. 

Præcis. Det kan helt sikkert gøre det sværere, at barnet er i vante omgivelser, for så er der en forventning om, at mor eller far er i nærheden.

TS, jeg vil foreslå dig at gå ture udenfor med barnet. På den måde kan I tilbringe lidt alene tid sammen, og barnet kan vænne sig til dig på tomandshånd. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2023

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
Anonym skriver:

Jeg gætter på, at du aldrig har arbejdet i vuggestue eller dagpleje. Der er en grund til, at de fleste kører en indkøringsplan, hvor forældrene kun må være med de første tre dage.

Børn knytter sig ikke til andre voksne, når deres primære omsorgsperson er til stede.

Det var da noget af en antagelse at komme med. Men siden du gemmer dig bag en anonymknap, så ved du måske godt, at du er lidt udenfor stregerne. 

Børn kan da sagtens knytte sig til andre voksne, selvom deres mor og far er der. Hvad med bedsteforældre, andre familiemedlemmer, venner af familien. 

Jeg synes, din tilgang virker meget gammeldags. Måske skulle du lige opdatere din viden indenfor tilknytningsteori. Hvis du arbejder med børn, så kunne det måske også komme dem til gavn.

Anmeld Citér

1. august 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg har fået passet børn i eget hjem. Det er noget fis man ikke kan blive tryg ved en anden person når forældrene er til stede..

Og så er det bare ikke en god alder ideelt er det først efter 18 mdr og gerne 2 år  for der forstår børn nemmere "jeg mangler ikke noget af mig selvnog mor kommer igen" selvom tidsbegrebet ikke er helt forståeligt endnu. men vores barselsmuligheder er sjældent til at vente på barnets udvikling. Det kan dog være nemmere at være i som voksne fordi vi kan møde barnet med empati og omsorg over hvorfor det er svært og hvorfor det tager tid

Det der virkede for os (vi havde også en uge sammen i dagstimerne) var at børnepasseren tog mit barn med på tur udenfor (legeplads cykeltur eller andet spændende -jeg var hjemme i mens. Længere og længere ture. Så tog jeg hjemmefra nogle gange så de kom hjem til tomt hus (vi sagde farvel inden) og da det fungerede øvede vi at sige farvel i hjemmet hvor jeg gik. Det var det at være hjemme og jeg tog af sted, der var den svære afsked, altså følelsen af at blive "efterladt".

Jeg kender det også fra mig selv: det er sgu altid sjovere at sige farvel til manden når jeg skal ud at hygge med venner fremfor når jeg siger farvel fordi han skal noget sjovt uden mig

Anmeld Citér

1. august 2023

Anonym

Maricella skriver:

Jeg har fået passet børn i eget hjem. Det er noget fis man ikke kan blive tryg ved en anden person når forældrene er til stede..

Og så er det bare ikke en god alder ideelt er det først efter 18 mdr og gerne 2 år  for der forstår børn nemmere "jeg mangler ikke noget af mig selvnog mor kommer igen" selvom tidsbegrebet ikke er helt forståeligt endnu. men vores barselsmuligheder er sjældent til at vente på barnets udvikling. Det kan dog være nemmere at være i som voksne fordi vi kan møde barnet med empati og omsorg over hvorfor det er svært og hvorfor det tager tid

Det der virkede for os (vi havde også en uge sammen i dagstimerne) var at børnepasseren tog mit barn med på tur udenfor (legeplads cykeltur eller andet spændende -jeg var hjemme i mens. Længere og længere ture. Så tog jeg hjemmefra nogle gange så de kom hjem til tomt hus (vi sagde farvel inden) og da det fungerede øvede vi at sige farvel i hjemmet hvor jeg gik. Det var det at være hjemme og jeg tog af sted, der var den svære afsked, altså følelsen af at blive "efterladt".

Jeg kender det også fra mig selv: det er sgu altid sjovere at sige farvel til manden når jeg skal ud at hygge med venner fremfor når jeg siger farvel fordi han skal noget sjovt uden mig

Selvfølgelig kan et barn blive tryg ved en person, når forældrene er til stede. Men det tager længere tid at indkøre på den måde, da barnet naturligvis vil søge forældrene.

Anmeld Citér

1. august 2023

Anonym

Det var da noget af en antagelse at komme med. Men siden du gemmer dig bag en anonymknap, så ved du måske godt, at du er lidt udenfor stregerne. 

Børn kan da sagtens knytte sig til andre voksne, selvom deres mor og far er der. Hvad med bedsteforældre, andre familiemedlemmer, venner af familien. 

Jeg synes, din tilgang virker meget gammeldags. Måske skulle du lige opdatere din viden indenfor tilknytningsteori. Hvis du arbejder med børn, så kunne det måske også komme dem til gavn.

Jeg gentager gerne mig selv. Et barn kan godt blive tryg ved en anden person, når forældrene er til stede. Men det tager længere tid at indkøre på den måde, da barnet naturligvis vil søge forældrene.

Derfor sker der en hurtigere tilknytning, når forældrene ikke er til stede. Og derfor får forældre heller ikke lov til at være med i hele indkøringsperioden i vuggestue/dagpleje.

Anmeld Citér

1. august 2023

Maricella

Anonym skriver:

Selvfølgelig kan et barn blive tryg ved en person, når forældrene er til stede. Men det tager længere tid at indkøre på den måde, da barnet naturligvis vil søge forældrene.

Det er i tråden påstået at det ikke kan lade sig gøre, det er det jeg reagerer på.

Anmeld Citér

1. august 2023

Anonym

Det er i tråden påstået at det ikke kan lade sig gøre, det er det jeg reagerer på.

Der er forskel på at være tryg ved en person og på at knytte sig til en person. Jeg er enig i, at børn sjældent knytter sig til andre voksne, hvis deres forældre er til stede, da der derved ikke er behov for anden tilknytning.

Anmeld Citér

1. august 2023

Maricella

Anonym skriver:

Der er forskel på at være tryg ved en person og på at knytte sig til en person. Jeg er enig i, at børn sjældent knytter sig til andre voksne, hvis deres forældre er til stede, da der derved ikke er behov for anden tilknytning.

Og det er jeg uenig i. Det afhænger selvfølgelig også af barnets alder og hvor mange de er modne til at knytte sig til. Det kan godt være at det går hurtigere med indkøring uden forældre, men det er ikke nødvendigvis et udtryk for at der er fundet tilknytning sted. Og så er spørgsmålet om man ønsker et barn som knytter sig først og fremmest eller om det vigtigste er at det accepterer adskillelse hurtigt (og tilknyningen så kommer på bagkant)

Anmeld Citér

1. august 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg gætter på, at du aldrig har arbejdet i vuggestue eller dagpleje. Der er en grund til, at de fleste kører en indkøringsplan, hvor forældrene kun må være med de første tre dage.

Børn knytter sig ikke til andre voksne, når deres primære omsorgsperson er til stede.

Jeg gætter på du aldrig har haft et barn der var LÆNGE om at blive indkørt.. 

Og der er en grund til man ser på BARNET, Deres behov. 

Og jo børn kan GODT knytte sig til andre, når de primære er der.. Sikke noget sludder. 

Anmeld Citér

1. august 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Naturligvis? Nej ikke alle børn søger kun mor og far, når de er der.

Nogen kan klare indkøring på et par dage, nogen en måned, andre længere tid. Om forældrene er der eller ej. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.