Jeg vil gerne starte med at understrege, at den lille piges reaktion er fuldstændig normal og sund. Jeg synes, der ligger en undertone af, at barnet er forkert, når man bruger ord som “morsyg”. Hendes mor er hendes primær omsorgsperson og indtil nu har de sikkert levet i en symbiose med hinanden mere eller mindre. Derfor er det meget naturligt, at hun reagerer, når mor “forsvinder” lige pludselig. Derudover har hun ikke tidsfornemmelse eller rumfornemmelse, så når mor er væk, ved hun bare, at hun er blevet forladt. Hun forstår ikke, at mor kommer tilbage om 30 min. eller at mor bare er på arbejde. Nogen børn reagerer kraftigere på dette end andre.
Jeg tænker, at du/I skal forberede jer på en længere indkøring. Du skal have opbygget en relation til hende, så hun begynder at se dig som en form for omsorgsperson også. Hun vil nok altid foretrække mor, men hun skal se dig som en ok erstatning.
Jeg mener modsat andre i tråden her ikke, at det gør noget at mor er der sammen med jer noget af tiden. Start med at mor forlader rummet i måske 5 min og så kommer igen, inden pigen bliver ked af det. Gentag en masse gange indtil hun bliver tryg ved at mor går og kommer. Derefter kan I øge tidsintervallet.
Anmeld
Citér