Hjemmepasning af morsyg 1 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.417 visninger
28 svar
32 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juli 2023

Emmi2727

Jeg er begyndt at hjemmepasse en lille pige på 1 år (fuldtid) hjemme hos hendes forældre, mens de er på arbejde. Vi er igsng med en “indkøring” denne uge for at vænne hende til mig. Dog er hun enormt morsyg og hun vil ikke være alene med mig i et rum før hun panikker og leder efter mor. Nu har jeg prøvet i 2 dage at være alene med hende i 30 min og det går fint de første 10 minutter efter mor har sagt farvel, men efter de 10 så begynder hun at opdage mor ikke er der og hun panikker og græder, helt utrøsteligt. Hun er meget temperamentsfuld og det virker ikke somom jeg kan “distrahere” hende og få hende til at blive glad igen. Når mor kommer tilbage efter de 30 min, skal hun direkte op og klynger sig ind til mor. Jeg er lidt usikker på hvordan jeg bedst muligt angriber det i en sådan en situation? Tror i bare det er en meget lang indkøringsprocess der skal til? 

Vi har også kun været sammen i 3 dage, men jeg er hjemme hos dem fra 8-16 og så prøver vi at være alene i en 30 minutter. Har i nogle gode råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2023

AnoMor

Emmi2727 skriver:

Jeg er begyndt at hjemmepasse en lille pige på 1 år (fuldtid) hjemme hos hendes forældre, mens de er på arbejde. Vi er igsng med en “indkøring” denne uge for at vænne hende til mig. Dog er hun enormt morsyg og hun vil ikke være alene med mig i et rum før hun panikker og leder efter mor. Nu har jeg prøvet i 2 dage at være alene med hende i 30 min og det går fint de første 10 minutter efter mor har sagt farvel, men efter de 10 så begynder hun at opdage mor ikke er der og hun panikker og græder, helt utrøsteligt. Hun er meget temperamentsfuld og det virker ikke somom jeg kan “distrahere” hende og få hende til at blive glad igen. Når mor kommer tilbage efter de 30 min, skal hun direkte op og klynger sig ind til mor. Jeg er lidt usikker på hvordan jeg bedst muligt angriber det i en sådan en situation? Tror i bare det er en meget lang indkøringsprocess der skal til? 

Vi har også kun været sammen i 3 dage, men jeg er hjemme hos dem fra 8-16 og så prøver vi at være alene i en 30 minutter. Har i nogle gode råd?

Tror bare det er en lang indlæringsproces. Nogle børn klarer det hurtigt og andre har brug for mere tid.  

jeg passede min niece da hun var 1 år gammel i en periode fordi hendes forældre skulle arbejde og de havde ikke fået plads til hende endnu. 
Og hun var ligeså mor syg som du beskriver. 
jeg gjorde altid det at jeg tog hende op og hendes dyne om hele kroppen så kun ansigtet var frit til luft. Også op af mit hjerte og enten gik og rokkede hende mens jeg nynnende eller sad og vuggede hende mens jeg nynnede. Det fik hende som oftest til at falde til ro efter 10-15 minutter

Anmeld Citér

25. juli 2023

Anonym

Vores yngste barn var absurd længe om det. Min mand havde 14 dages barsel til at køre ham ind i dagpleje. Og dagplejemoderen kom også på besøg hos os, så han kunne se at hun også gerne ville ham hos os. Min mand endte med at tage 14 dages barsel mere og så kørte det som smurt. Men det tog ham simpelthen en måned at få kørt ind i dagpleje. 

Så kom corona. Vi valgte at min mand hjemmepassede ham, for så kunne ham samtidig være der for vores ældre børn, der blev hjemsendt fra skole. Han hjemmepassede ham til han skulle starte i børnehaven og vi var tilbage til samme trummerum og det tog endnu engang en måned at køre ham ind i børnehave. Men han knuselskede sin dagplejemor og børnehave, så det var det hele værd med de lange indkøringer. 

Vi har ikke oplevet lignende med vores ældre børn, men vi sandede bare at børn er forskellige og brug for hver deres tryghed. 

Anmeld Citér

25. juli 2023

Roselil

Profilbillede for Roselil
Emmi2727 skriver:

I erårsalderen har børn en fase hvor de forstår hvem de tilhører og ikke tilhører. Det kan udløse angst og utryghed. Faktisk en af de dårligste tidspunkter at opstarte pasning, men den alder hvor de fleste børn skal begynde pasning pga lovgivning.

anyway, der er ikke andet at gøre end at forberede dig på lang indkøring og få så meget tid med hende mens mor er hjemme. Mors signaler, at hun er tryg ved dig betyder rigtig meget.

Anmeld Citér

29. juli 2023

Anonym

Det er helt normalt, at et barn i den alder har separationsangst.

Du skriver, at du er hos dem i tidsrummet 8-16. Vil det sige, at moren er sammen med jer udover de 30 minutter, hvor hun går?

Det er en rigtig dårlig ide, da barnet så vænner sig til, at mor er der samtidig med dig. Jeg vil foreslå at følge en vuggestue indkøringsplan som fx denne:

https://aeblekassen-kk.aula.dk/nye-foraeldre/modtagelse-af-nye-boern/indkoeringsplan-vuggestueboern-der-sover-2-gange

For at det skal kunne fungere, kræver det naturligvis, at forældrene ikke er hjemme, når du skal passe hende.

Anmeld Citér

30. juli 2023

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Jeg vil gerne starte med at understrege, at den lille piges reaktion er fuldstændig normal og sund. Jeg synes, der ligger en undertone af, at barnet er forkert, når man bruger ord som “morsyg”. Hendes mor er hendes primær omsorgsperson og indtil nu har de sikkert levet i en symbiose med hinanden mere eller mindre. Derfor er det meget naturligt, at hun reagerer, når mor “forsvinder” lige pludselig. Derudover har hun ikke tidsfornemmelse eller rumfornemmelse, så når mor er væk, ved hun bare, at hun er blevet forladt. Hun forstår ikke, at mor kommer tilbage om 30 min. eller at mor  bare er på arbejde. Nogen børn reagerer kraftigere på dette end andre.
Jeg tænker, at du/I skal forberede jer på en længere indkøring. Du skal have opbygget en relation til hende, så hun begynder at se dig som en form for omsorgsperson også. Hun vil nok altid foretrække mor, men hun skal se dig som en ok erstatning.

Jeg mener modsat andre i tråden her ikke, at det gør noget at mor er der sammen med jer noget af tiden. Start med at mor forlader rummet i måske 5 min og så kommer igen, inden pigen bliver ked af det. Gentag en masse gange indtil hun bliver tryg ved at mor går og kommer. Derefter kan I øge tidsintervallet. 

Anmeld Citér

30. juli 2023

Anonym

Morogbarn skriver:

Jeg vil gerne starte med at understrege, at den lille piges reaktion er fuldstændig normal og sund. Jeg synes, der ligger en undertone af, at barnet er forkert, når man bruger ord som “morsyg”. Hendes mor er hendes primær omsorgsperson og indtil nu har de sikkert levet i en symbiose med hinanden mere eller mindre. Derfor er det meget naturligt, at hun reagerer, når mor “forsvinder” lige pludselig. Derudover har hun ikke tidsfornemmelse eller rumfornemmelse, så når mor er væk, ved hun bare, at hun er blevet forladt. Hun forstår ikke, at mor kommer tilbage om 30 min. eller at mor  bare er på arbejde. Nogen børn reagerer kraftigere på dette end andre.
Jeg tænker, at du/I skal forberede jer på en længere indkøring. Du skal have opbygget en relation til hende, så hun begynder at se dig som en form for omsorgsperson også. Hun vil nok altid foretrække mor, men hun skal se dig som en ok erstatning.

Jeg mener modsat andre i tråden her ikke, at det gør noget at mor er der sammen med jer noget af tiden. Start med at mor forlader rummet i måske 5 min og så kommer igen, inden pigen bliver ked af det. Gentag en masse gange indtil hun bliver tryg ved at mor går og kommer. Derefter kan I øge tidsintervallet. 

Jeg gætter på, at du aldrig har arbejdet i vuggestue eller dagpleje. Der er en grund til, at de fleste kører en indkøringsplan, hvor forældrene kun må være med de første tre dage.

Børn knytter sig ikke til andre voksne, når deres primære omsorgsperson er til stede.

Anmeld Citér

30. juli 2023

Anonym

Det også. Svært at indkøre i eget hjem.

For mor plejer jo at være der. 

Anmeld Citér

30. juli 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg gætter på, at du aldrig har arbejdet i vuggestue eller dagpleje. Der er en grund til, at de fleste kører en indkøringsplan, hvor forældrene kun må være med de første tre dage.

Børn knytter sig ikke til andre voksne, når deres primære omsorgsperson er til stede.

Det er ret beset ikke korrekt, og heller ikke understøttet af den nyere forståelse af tilknytningsteori. Med det argument skulle småbørn heller ikke kunne skabe en tilknytning til bedsteforældre og kunne være alene med dem, med mindre de fortrinsvist havde været sammen med bedsteforældrene uden mor eller far. Det tænker jeg der er tusindvis, millionervis af eksempler på ikke de tilfældet.. 

Anmeld Citér

31. juli 2023

Anonym

Det er ret beset ikke korrekt, og heller ikke understøttet af den nyere forståelse af tilknytningsteori. Med det argument skulle småbørn heller ikke kunne skabe en tilknytning til bedsteforældre og kunne være alene med dem, med mindre de fortrinsvist havde været sammen med bedsteforældrene uden mor eller far. Det tænker jeg der er tusindvis, millionervis af eksempler på ikke de tilfældet.. 

At børn tolererer at blive passet af deres bedsteforældre i ny og næ efter at have lært dem at kende, kan ikke sammenlignes med fuldstidspasning af pædagog eller dagplejer. Det er noget helt andet, især når barnet kun er 1 år.

TS, har du talt med forældrene om at følge en indkøringsplan?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.