Lur i vuggestuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2023

Anonym trådstarter

Men ts vækker jo netop ikke hver morgen

I den perfekte verden uden job og stress og jag, burde man ikke vække børn. 

At vække børn fra lur kan man gøre når de har fået byttet om på dag og nat, men det lyder jo på ts som om barnet selv vågner og derved er udhvilet med den nattesøvn og hvis du ligger lur og nattesøvn sammen, er det ikke helt skævt, med antal timers søvn i døgnet 

Det er altså ikke alle børn som skal puttes kl 19, det er vist mere forældrenes behov  

Når barnet vågner selv om morgenen er det en god identikator for at det er en god rytme barnet har

Det er skægt som nogen synes at sove-tid kl. 19 -7 er nødvendigt, mens andre synes at kl. 21.30-6 er helt fint  

Jeg vil gerne gentage, at jeg ikke synes at aftenerne er trælse, - jeg er mere betænkelig ved om han får nok af den vigtige dybe nattesøvn. Og min logik siger mig at børn i den alder bør udfase dagstimer og ikke nattetimer.

I går havde han sovet i over 3 timer i vuggestuen. I nat har han sovet fra kl. 21- kl. 5.40. 

Men jeg får skam læst en del romaner om aftenen i putte-tiden, mens han stille og roligt prøver på at falde i søvn.  

Igen, tak for alle svar  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2023

Hanspige

Fortvivlet skriver:

Men ts vækker jo netop ikke hver morgen

I den perfekte verden uden job og stress og jag, burde man ikke vække børn. 

At vække børn fra lur kan man gøre når de har fået byttet om på dag og nat, men det lyder jo på ts som om barnet selv vågner og derved er udhvilet med den nattesøvn og hvis du ligger lur og nattesøvn sammen, er det ikke helt skævt, med antal timers søvn i døgnet 

Det er altså ikke alle børn som skal puttes kl 19, det er vist mere forældrenes behov  

Når barnet vågner selv om morgenen er det en god identikator for at det er en god rytme barnet har

Barnet vågner jo kun fordi det sover 4 timer til middag. Så jeg synes bestemt at middagsluren æder af nattesøvnen. 

Mange forældre, mig selv inklusiv vækker sine børn om morgenen ved det da ikke lige om jeg synes den perfekte verden er hvor forældrene  tilpasser sig 100% til sine børn og børnene aldrig skal lære f.eks at gå tidligt i seng og stå tidligt op. Sådan er det jo at vokse op, man skal gå på kompromis, tilpasse sig og en masse andet. 

Anmeld Citér

2. juli 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er dagplejer og vi må heller ikke vække børnene fra lur 

Vi anbefaler istedet at man kigger på rutinerne derhjemme om man kan gøre noget andet…luren er simpelthen det sidste man skal skrue på , der sker så meget godt når børn sover 

Jeg håber I finder vejen tilbage på sporet…for jeg er helt enig med jer, det er for få timers natssøvn…

Vores store pige på 3, har i perioder også svært ved at falde i søvn til aften, det tror jeg nu er meget normalt, da der er her dagens indtryk fordøjes. Vi putter dog altid kl 19, og gør putteklar efter aftensmad, derudover laver vi kun rolige aktiviteter fra efter aftensmaden og ingen fjernsyn eller andre skærme, det virker

Jeg går ud fra, at du er kommunal dagplejer? For som privat bestemmer man selv, om man vil vække børnene fra lur eller ej.

Anmeld Citér

3. juli 2023

Anonym

Jeg går ud fra, at du er kommunal dagplejer? For som privat bestemmer man selv, om man vil vække børnene fra lur eller ej.

Jeg er kommunal dagplejer, og hvis mor og far kom til mig og sagde at lille X ikke som godt om natten efter en 3+ timers lur her hos mig så ville jeg med glæde vække tidligere. Det eneste jeg kommenterer på er for lidt søvn, altså dem der først kommer i seng ved 22-23 tiden fordi de samsover, dem der får lov at stå op og lege midt om natten hvis de vågner eller dem der beder om de slet ikke sover til middag. Her kan de ofte slet ikke følge vores hverdag på grund af træthed, og det reagerer jeg på. Men hvis de sover for længe til middag så det går ud over kvaliteten på nattesøvnen er jeg gerne behjælpelig og vækker efter et par gode timer eller 3   om end ikke for at prøve det af og se om det har en effekt.

Anmeld Citér

3. juli 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er kommunal dagplejer, og hvis mor og far kom til mig og sagde at lille X ikke som godt om natten efter en 3+ timers lur her hos mig så ville jeg med glæde vække tidligere. Det eneste jeg kommenterer på er for lidt søvn, altså dem der først kommer i seng ved 22-23 tiden fordi de samsover, dem der får lov at stå op og lege midt om natten hvis de vågner eller dem der beder om de slet ikke sover til middag. Her kan de ofte slet ikke følge vores hverdag på grund af træthed, og det reagerer jeg på. Men hvis de sover for længe til middag så det går ud over kvaliteten på nattesøvnen er jeg gerne behjælpelig og vækker efter et par gode timer eller 3   om end ikke for at prøve det af og se om det har en effekt.

Men det har denne her tråd da slet ikke gået ud på? 

Anmeld Citér

19. marts 2024

Anonym trådstarter

Hej igen.

Jeg vil blot fortælle hvad det hele endte med

Min søn fik en god lang sommerferie, hvor han tog en lille daglig lur hver dag, men hvor jeg vækkede ham.

Da han kom tilbage i vuggestue ( han var 2 år og 3 måneder) kunne de slet ikke få ham til at sove lur mere. Og han har siden sovet fra senest kl. 19 til kl. 6.30. Så problemet løste sig (næsten selv), og det bekræftede også tesen om at han var ved at udfase sin middagslur. 
Det er helt skørt at personalet i dén situation ikke ‘må’ vække barnet, når det giver så uhensigtsmæssige sovemønstre. 
(Søvn avler søvn … min bare&hellip

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.