Lur i vuggestuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2023

drabo

Profilbillede for drabo
Fortvivlet skriver:

Nej det er ikke simpel logik, der er også forskning der viser at søvn avler søvn det handler mere om hvad tid han står op, altså antal vågne timer og så om at ramme det rigtige tidspunkt og helt normalt at det er senere om sommeren, så længe han vågner selv ville jeg ikke være bekymret.

2 år og 2 måneder er tidligt at begynde at blande sig i søvnen, særligt når det er et barn som får lov at vågne selv , så er der faktisk helt efter bogen

Det er i alle fald ikke den eneste sandhed og selv søvneksperterne er uenige

https://www.lfs.dk/15483

https://sovendeboern.dk/guide-lur-maa-man-vaekke-et-sovende-barn-saa-det-kan-sove-om-aftenen/

https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler/2022/07/07/Eksperter-i-boerns-soevn-Nul-vaekke-politik-virker-ikke-hensigtsmaessig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det kan godt være at søvn avler søvn, men derfor må det da tilstræbes at barnet får det længste stræk søvn om natten, og dermed ikke får en alt for lang lur. Og det er klart svært at vende rytmen om, hvis vuggestuen ikke er med til at vække barnet kl. 15 f.eks.

TS det kan være til jeres held at det snart er sommerferie, så kan I måske lettere have held til at få ændret hans rytme.

Der hvor min datter gik i vuggestue fik vi dem efter lidt tid til at gå med til at vække hende kl. et eller andet, fordi det gav en helt skæv rytme ellers. Det gavner hverken hende eller os, at hun først kunne falde i søvn kl. 22 om aftenen - efter flere timer putning. 

Anmeld Citér

21. juni 2023

Anonym

Jeg vil gerne udfordre alle der kommer med sætningen “søvn avler søvn” til at putte et to-tre årligt barn der lige har nået at få en ekstra powernap i bilen .

Det passer godt på mindre børn. Men min erfaring efter tre stk er, at når man når den periode, hvor liren skal til at udfases, spiser ekstra søvn om dagen sig direkte ind i søvnen om natten. Med vores ældste blev det en ond cirkel, da personalet heller ikke ville vække og når vi nåede fredag sov hun først kl 23, da luren var blevet længere og længere. Det var helt ødelæggende for familielivet og jeg havde simpelthen lyst til at slå de som foreslog at man kiggede på putterutinerne. Vi endte med at bruge sommeren på at udfase lur i hverdagene. I weekenden kunne hun få en lur på 45 min. I hverdagene spiste vi aftensmad kl 16, da hun var så træt. Efter et par uger gik det stille og roligt bedre og vi fik en ok rytme.

Anmeld Citér

21. juni 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Det er simpelthen noget bullshit at dagplejer og vuggestuer ikke “må” vække. Havde samme problem og endte med at jeg sagde: nå men hvis I ikke vækker ham, så får i et barn der ikke får optimal nattesøvn og derfor får et træls humør i løbet af dagen, hvilket giver jer mere arbejde”.

To dage efter gav de efter og vi aftalte vi at de vækkede ham efter 1 time og de måtte erkende at han var et “nemmere” barn i løbet af dagen fordi han havde fået god sammenhængende nattesøvn i stedet. 

forældre kender børnene bedst og børn kan ikke passe ind i en boks med rigide og ensformige regler der slet ikke er i tråd med at børn er forskellige. 

Anmeld Citér

21. juni 2023

123nn

Profilbillede for 123nn
Anonym skriver:

Tak for svar �� 
Det gik også op for os for nogen tid siden - at soveværelset jo var pivlyst , og det har hjulpet en smule at sætte tæpper op for vinduerne.
Jeg tror godt at det kan have noget at sige, at han først møder mørke, når han kommer ind i seng. Men jo lidt sært at det så ikke er et problem ved middagstid og det er heller ikke et problem, hvis han har sovet en kortere lur om dagen. 

Det er det samme her. Men hvis de har fået kort lur er de også helt udmattede til puttetid og omvendt er de mega trætte til middagslur hvis de ikke har sovet så godt om natten.
Måske kunne det være en ide at gå ind i soveværelset og læse bog/lege lidt før sovetid så mørket måske kan “virke” lidt inden? Vi laver skyggeleg med vores børn

Anmeld Citér

21. juni 2023

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg synes, at det du fortæller om jeres weekend, stadig ikke er nok søvn. Det er en kort nattelur. Hvis man kigger på det gennemsnitlige 2-årige barn burde han fint kunne sove 12 timer om natten og en middagslur ved siden af. 
jeg tænker der er noget der forstyrrer ham - enten jeres rytme, hans ører, eller noget helt tredje. 
kl. 20 er også sent, at sove for en 2-årige. Har I prøvet, at putte endnu tidligere? Fx 18.30? Jeg har en del viden om søvn, så det er ikke bare noget jeg kaster op i luften. Men mange forældre putter senere, af den grund de så tror de sover længere om morgenen. Nogen gange virker det helt omvendt. 
mine egen (3 børn) sov ofte længere når jeg puttede tidligere. 

jeg ville aldrig vække fra middagslur. Selvom det er benhårdt det, med de lange aftener. Jeg ville kigge på de andre ting først

Anmeld Citér

21. juni 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Børns søvnbehov er jo forskelligt - herhjemme droppede ældste barnet luren før hun var 2 - så sov hun så til gengæld 12-13 timer om natten. 

Men som andre skriver nu kommer sommerferien og så har i mulighed for at få testet nogle ting af. 

Men jeg kommer ikke til at forstå hvorfor det nærmest er en religion at man ikke må vække børn fra lur selvom det er for at hjælpe ind i en god søvnrytme. Kan godt forstå det ikke skal ske hver dag i flere måneder, men at forsøge det i to uger for at se om søvnen så ikke normaliseres har jeg svært ved at forstå. 

Anmeld Citér

21. juni 2023

Anonym trådstarter

Tak for jeres alles svar - jeg sætter pris på alle synspunkter. 

Ja, min søn får en meget lang sommerferie i år, og der vil vi helt sikkert arbejde for en bedre rytme
Han har - bortset fra de første 3 babymåneder- aldrig sovet helt så meget som andre børn. Og siden han var helt lille, har nattesøvnen ret stringent været på 10 timer - uanset hvornår vi putter - altså indtil nu. 
Det mønster, med en forholdsvis kort nattesøvn, havde vi sundhedsplejersken inde over, og vi forsøgte forskelligt for at få ham til at sove længere. Men det lykkedes ikke, og jeg holdt op med at problematisere noget, som faktisk slet ikke oplevedes som et problem. Han har været frisk om morgenen og har taget gode lure om dagen. 

Jeg har ikke skrevet, at jeg oplever de lange aftener som benhårde eller trælse. For det gør jeg egentlig ikke. Jeg har skrevet at han er stille og rolig og ligger meget længe og venter på at falde i søvn. Men længden af nattesøvnen kommer jo nu endnu længere væk fra anbefalingerne. 
I nat sov han fra kl. 21-5.50 og mødte glad og veloplagt i vuggestue kl. 8.40. 
Så vi kan ikke engang bruge den med at de så får et træt barn ind om morgenen. 
Selv om han generelt sover knap så meget som andre børn, er han et barn i virkelig fin trivsel. Så jeg vil altså ikke begynde at arbejde aktivt for at få ham til at sove mere end de 10 timer om natten. Alle børn er forskellige - også på søvnen. Det har jeg også kunnet se på min søsters 3 børn. 
Men tak for alle jeres svar - vi satser på nyt stabilt søvnmønster i sommerferien �� 

Anmeld Citér

21. juni 2023

Anonym trådstarter

Ps. Ift. putterutiner og vores mønster er der helt sikkert ikke noget særligt at hente. Selv når vi har kørt langt i bil i mørke - uden stimuli - er han først faldet i søvn et vist antal timer efter den seneste lur. 
Han er enebarn og har i dagligdagen meget forudsigelige og strukturerede forældre . Aftenrutinerne er helt almindelige. Jeg forstår godt den person der svarede at hun havde lyst til at slå dem, der sagde at der kunne arbejdes med rutinerne  

men tak for buddet, -I kan jo ikke vide, hvordan tingene kører herhjemme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.