Lur i vuggestuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:

Jeg er dagplejer og vi må heller ikke vække børnene fra lur 

Vi anbefaler istedet at man kigger på rutinerne derhjemme om man kan gøre noget andet…luren er simpelthen det sidste man skal skrue på , der sker så meget godt når børn sover 

Jeg håber I finder vejen tilbage på sporet…for jeg er helt enig med jer, det er for få timers natssøvn…

Vores store pige på 3, har i perioder også svært ved at falde i søvn til aften, det tror jeg nu er meget normalt, da der er her dagens indtryk fordøjes. Vi putter dog altid kl 19, og gør putteklar efter aftensmad, derudover laver vi kun rolige aktiviteter fra efter aftensmaden og ingen fjernsyn eller andre skærme, det virker

Blot nysgerrig - hvorfor må I ikke det? I min datters vuggestue har de flere gange spurgt om vi gerne vil have vi vækker dem fra lur. Vi gør det også selv herhjemme. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2023

Pb18

Anonym skriver:

Ps. Ift. putterutiner og vores mønster er der helt sikkert ikke noget særligt at hente. Selv når vi har kørt langt i bil i mørke - uden stimuli - er han først faldet i søvn et vist antal timer efter den seneste lur. 
Han er enebarn og har i dagligdagen meget forudsigelige og strukturerede forældre . Aftenrutinerne er helt almindelige. Jeg forstår godt den person der svarede at hun havde lyst til at slå dem, der sagde at der kunne arbejdes med rutinerne  

men tak for buddet, -I kan jo ikke vide, hvordan tingene kører herhjemme. 

Vi kæmpede med det samme. Vores datter sov 4t i vuggestuen og hun sov først omkring kl 22 herhjemme. Vi prøvede at putte tidligere og tidligere, men resultatet var at så tog putningen 4t med et skrigende barn, der bare ikke gad sove. Vi havde en søvncoach indover (som vi ikke fik det store ud af) men hun hjalp dog med at vores barn ikke havde det største søvnbehov og lå på minimumsgrænsen for sin alder. Nu er hun næsten 5 og hun har stadig et mindre søvnbehov end hvad vi hører blandt veninderne. Så for os hjalp det at putte omkring kl 21 med bog, så sov hun kl 22 og det var roligt og uden gråd. Det var mega hårdt, vi havde ingen aften men ved at acceptere det, så var vi da ikke frustrerede. Men det er hårdt og for os blev det bedre da hun smed luren. Men hun er og bliver ikke et barn, der sover meget 

Anmeld Citér

21. juni 2023

Anonym

Seldomseen skriver:

Blot nysgerrig - hvorfor må I ikke det? I min datters vuggestue har de flere gange spurgt om vi gerne vil have vi vækker dem fra lur. Vi gør det også selv herhjemme. 

Vi skal se på alle andre faktorer rundt om, før vi piller ved luren…vi “må” ikke…altså vi må godt men bør ikke  

Anmeld Citér

21. juni 2023

Anonym

Hej TS, 

Jeg synes ikke du skal høre på mange af de “råd” der er skrevet herinde. Du kender dit barn og jeres rutiner bedst, og så er der sørme ikke noget der hedder hvad dit barn “bør kunne sove” og “må ikke vække fra lur”. 
Man kan ikke putte ungerne ind i de kasser der, for det passer ikke på alle og det dig der ved hvad dit barn har bedst af! 
Hvis dagssøvnen æder af natten og du oplever det hele fungerer bedre med en kortere lur, så synes jeg virkelig du skal få en god snak med den vuggestue. Det bør være dig der har det sidste ord. 

Ønsker jer en god sommerferie med dejlige søvnrutiner

Anmeld Citér

21. juni 2023

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Tak for jeres svar  

Ift. Rutinerne ved indsovning er de ens hver aften, og han er ikke urolig, når han puttes. Hvis han puttes tidligt, kan han ligge i timevis og vente på at falde i søvn. Det er simpel logik, at hvis han vågner sent fra lur, at så falder han også sent i søvn. Han har altid taget gode dagslure, og typisk sovet til natten kl. 20.30. Selv da han var baby. 
Men nu virker det til at han reducerer søvntimerne  ved at opretholde dagslurene og skære ned på natten, - i stedet for omvendt. 
Han er 2 år og 2 måneder. 

Søvn plejer at avle søvn

Anmeld Citér

22. juni 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Altså jeg tænker også, at en af grundene til at man skal være påpasselig med at ty til at vække børn fra lur som det første er, at man risikerer at vække dem på et unaturligt tidspunkt i deres søvncyklus. Dvs at man bliver revet ud af sin søvn på et tidspunkt, hvor man ikke er på “overfladen” af sin søvn, og at opvågningen derfor kan være mere brat og uhensigtsmæssig for energi og humør. 

Anmeld Citér

22. juni 2023

Anonym

Mamman skriver:

Søvn plejer at avle søvn

Nej der plejer det altså ikke altid ts har svaret og rundet den af.

Og lad os holde op med at bruge “plejer” ift børn. 

Anmeld Citér

22. juni 2023

Anonym

Vores havde svære ved at falde til ro i hverdagen. 

Og det var pga de indtryk der havde været ligesom skulle falde til ro. 

Vi havde 1 til 2 ugedage hvor at jeg påbegyndte aften bad nattøj og aftensmad. Så var de grydeklartil time før og var lullet i ro til at sove. De sov så kl 18.15 18.30 til de. Blev vækket kl 7. 

Dette kunne ikke lade sig gøre hver dag men når det kunne gjorte jeg det.

Da de blev større fandt vi også ud af at der skal ske noget når de kommer hjem. Går det for meget i afslapning så er de jo heller ikke trætte når de skal i seng.. 

Anmeld Citér

22. juni 2023

Hanspige

Som mor til et barn med søvnforstyrrelse. 

Jeg har været I søvn undervisning. 

Jeg får simpelthen knopper af "man må ikke vække børn" "kig på rutinererne" 

Så hold dog  

Det er simpel logik at når et barn sover 3-5 timer om dagen, kan de ikke falde i søvn lgen kl 19. Så derfor bliver nattesøvnen kort og søvnen forgår om dagen. 

Den gamle svada om børn ikke må vækkes, skal ud til højre. De bliver ligesom også vækket hver morgen efter alt for lidt søvn

Anmeld Citér

22. juni 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Hanspige skriver:

Som mor til et barn med søvnforstyrrelse. 

Jeg har været I søvn undervisning. 

Jeg får simpelthen knopper af "man må ikke vække børn" "kig på rutinererne" 

Så hold dog  

Det er simpel logik at når et barn sover 3-5 timer om dagen, kan de ikke falde i søvn lgen kl 19. Så derfor bliver nattesøvnen kort og søvnen forgår om dagen. 

Den gamle svada om børn ikke må vækkes, skal ud til højre. De bliver ligesom også vækket hver morgen efter alt for lidt søvn

Men ts vækker jo netop ikke hver morgen

I den perfekte verden uden job og stress og jag, burde man ikke vække børn. 

At vække børn fra lur kan man gøre når de har fået byttet om på dag og nat, men det lyder jo på ts som om barnet selv vågner og derved er udhvilet med den nattesøvn og hvis du ligger lur og nattesøvn sammen, er det ikke helt skævt, med antal timers søvn i døgnet 

Det er altså ikke alle børn som skal puttes kl 19, det er vist mere forældrenes behov  

Når barnet vågner selv om morgenen er det en god identikator for at det er en god rytme barnet har

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.