Lur i vuggestuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

45.987 visninger
35 svar
35 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. juni 2023

Anonym trådstarter

Vores søn på godt 2 år sover i øjeblikket typisk fra kl. 21.30-6.15. (Vi vækker ham ikke om morgenen ). 
Det synes vi er for kort en nattesøvn, og han kompenserer ved at sove lange lure i vuggestuen. 
Vi har spurgt om de ikke kan vække ham efter 2 timer, så han kan falde i søvn lidt tidligere, men de siger, at de ikke må vække børnene. 
En gang imellem springer han luren helt over derhenne, så sover han fra kl. 19-5.50, og igen en meget lang lur, og så er vi tilbage igen til mønsteret 21.30-06.15. 
Hvad tænker I? Jeg synes jo altså at en lur på 2 timer stadig er en god lur,  og at en god nattesøvn også er vigtig … 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2023

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Vores søn på godt 2 år sover i øjeblikket typisk fra kl. 21.30-6.15. (Vi vækker ham ikke om morgenen ). 
Det synes vi er for kort en nattesøvn, og han kompenserer ved at sove lange lure i vuggestuen. 
Vi har spurgt om de ikke kan vække ham efter 2 timer, så han kan falde i søvn lidt tidligere, men de siger, at de ikke må vække børnene. 
En gang imellem springer han luren helt over derhenne, så sover han fra kl. 19-5.50, og igen en meget lang lur, og så er vi tilbage igen til mønsteret 21.30-06.15. 
Hvad tænker I? Jeg synes jo altså at en lur på 2 timer stadig er en god lur,  og at en god nattesøvn også er vigtig … 

Hvor lang er den lange lur i VS? 

Anmeld Citér

20. juni 2023

Anonym trådstarter

EKAB skriver:

Hvor lang er den lange lur i VS? 

Det kan vi ikke få oplyst. Når barnet er over 2 år, noterer de kun om barnet har sovet eller ej. 

Anmeld Citér

20. juni 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det kan vi ikke få oplyst. Når barnet er over 2 år, noterer de kun om barnet har sovet eller ej. 

Men hans søvnmønster i weekenden er sådan, at hvis han vågner senest 14.30, så kan han sove igen ca. 20.30. 
Han falder typisk i søvn til lur kl. 12-12.30. 

Anmeld Citér

20. juni 2023

Anonym

Jeg er dagplejer og vi må heller ikke vække børnene fra lur 

Vi anbefaler istedet at man kigger på rutinerne derhjemme om man kan gøre noget andet…luren er simpelthen det sidste man skal skrue på , der sker så meget godt når børn sover 

Jeg håber I finder vejen tilbage på sporet…for jeg er helt enig med jer, det er for få timers natssøvn…

Vores store pige på 3, har i perioder også svært ved at falde i søvn til aften, det tror jeg nu er meget normalt, da der er her dagens indtryk fordøjes. Vi putter dog altid kl 19, og gør putteklar efter aftensmad, derudover laver vi kun rolige aktiviteter fra efter aftensmaden og ingen fjernsyn eller andre skærme, det virker

Anmeld Citér

20. juni 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Vi skriver heller ikke tidspunkter ned. Men vi ved jo ca hvornår de er stået op, så det må de kunne svarer på

Hvor gammel er han ?

Vi vækker som udgangspunkt heller ikke. Men er de tæt på børnehavealderen kan de komme i soverummet(sammen med børnehavebørnene) så er det på madras på gulvet og så kommer de op 13:30 (der begynder vi og gå gennem rummet og hente ting osv).

Ellers er jeg som udgangspunkt enig i at man skal kigge på rutinerne ved indsovning derhjemme

Anmeld Citér

20. juni 2023

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar  

Ift. Rutinerne ved indsovning er de ens hver aften, og han er ikke urolig, når han puttes. Hvis han puttes tidligt, kan han ligge i timevis og vente på at falde i søvn. Det er simpel logik, at hvis han vågner sent fra lur, at så falder han også sent i søvn. Han har altid taget gode dagslure, og typisk sovet til natten kl. 20.30. Selv da han var baby. 
Men nu virker det til at han reducerer søvntimerne  ved at opretholde dagslurene og skære ned på natten, - i stedet for omvendt. 
Han er 2 år og 2 måneder. 

Anmeld Citér

20. juni 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Jeg ved ikke om mit indspark er noget du kan bruge til noget, men mine børn sover senere om sommeren fordi den naturlige træthed ikke rigtig kommer.  Det har hjulpet helt vildt at vi har fået mørklægning der gør rummet helt mørkt. Putningen tager stadig noget tid men det hjælper på at de nemmere falder i søvn.

Anmeld Citér

20. juni 2023

Anonym trådstarter

123nn skriver:

Jeg ved ikke om mit indspark er noget du kan bruge til noget, men mine børn sover senere om sommeren fordi den naturlige træthed ikke rigtig kommer.  Det har hjulpet helt vildt at vi har fået mørklægning der gør rummet helt mørkt. Putningen tager stadig noget tid men det hjælper på at de nemmere falder i søvn.

Tak for svar �� 
Det gik også op for os for nogen tid siden - at soveværelset jo var pivlyst , og det har hjulpet en smule at sætte tæpper op for vinduerne.
Jeg tror godt at det kan have noget at sige, at han først møder mørke, når han kommer ind i seng. Men jo lidt sært at det så ikke er et problem ved middagstid og det er heller ikke et problem, hvis han har sovet en kortere lur om dagen. 

Anmeld Citér

20. juni 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Tak for jeres svar  

Ift. Rutinerne ved indsovning er de ens hver aften, og han er ikke urolig, når han puttes. Hvis han puttes tidligt, kan han ligge i timevis og vente på at falde i søvn. Det er simpel logik, at hvis han vågner sent fra lur, at så falder han også sent i søvn. Han har altid taget gode dagslure, og typisk sovet til natten kl. 20.30. Selv da han var baby. 
Men nu virker det til at han reducerer søvntimerne  ved at opretholde dagslurene og skære ned på natten, - i stedet for omvendt. 
Han er 2 år og 2 måneder. 

Nej det er ikke simpel logik, der er også forskning der viser at søvn avler søvn det handler mere om hvad tid han står op, altså antal vågne timer og så om at ramme det rigtige tidspunkt og helt normalt at det er senere om sommeren, så længe han vågner selv ville jeg ikke være bekymret.

2 år og 2 måneder er tidligt at begynde at blande sig i søvnen, særligt når det er et barn som får lov at vågne selv , så er der faktisk helt efter bogen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.