Tak for jeres svar. Dem sætter jeg pris på.
Jeg svarer lige samlet. Vi er helt med på, at det er vores ansvar, hvad der bliver serveret. Når jeg skriver “hans madvaner”, så mener jeg, at når vi spiser, så går han efter alt det fede/søde på bordet og i så stor en mængde som muligt. Han rør ikke grøntsager eller frugt, som vi i øvrigt altid har på bordet. Han er blevet mere og mere kræsen og spiser ikke ris pasta eller kartofler. Faktisk heller ikke ret meget kød. Kun brød med masser af pålæg. Derudover plager han konstant om is, slik, kage, chips, junk, sodavand osv. Han “stjæler” også slik osv. fra skabene nogle gange og spiser i smug på sit værelse. Så vi og han er ikke helt i balance på det punkt.
Jeg vil faktisk meget gerne høre hvordan snack/slik politikken er hos jer? Må man selv tage? Og hvor tit? Osv.
Jeg kender godt “Madros” principper. Jeg oplever blot, at det kan være svært, når man ikke må blande sig i mængderne, som barnet spiser. I følge bogen skelner man ikke mellem sundt og usundt, så hvis vi har mayonnaise på bordet til frokost, og min søn propper vildt meget på sin mad, så skal jeg jo i virkeligheden holde mine øjne og hænder fra hans tallerken og selv lade ham styre det. Men det er bl.a. her jeg tænker, at han får for mange kalorier.
I forhold til kommunens tilbud, så er det netop deres tilgang med kontrolvejninger og løbende opfølgning, som jeg ikke bryder mig om. Hvis det blot drejer sig om vejledning af os som forældre, så vil jeg meget gerne tage imod tilbuddet. Men det må jeg høre dem om.
Jeg havde håbet, at nogen herinde måske selv havde stået med et overvægtigt/buttet barn, hvor der var noget, som havde hjulpet??
Jeg forstår godt hvis du ikke er vild med kontrolvejninger. Det havde jeg selv takket nej til. Men måske de har andet vejledning til jer? Personligt havde jeg flyttet fokus på en aktiv hverdag. At kroppen kan det, han vil. Og så virkelig gået op i rammerne for kosten (og søvn samt skærmtid).
Ifht Madro og du skal sidde på hænderne. Ahhh - det er jo stadig jer forældre, der sætter rammerne. Når de er sat, SÅ sidder du på hænderne. Så at han søger det fede og det usunde: som voksne bestemmer I, hvad der er på bordet! Mayo er en fin kilde til lidt fedtstof. Så tager du enten lidt over i en skål (der skal være til alle) eller piller æggene og sætter en dut på hvert halve æg. Så følges det ligesom ad.
Tilsvarende tager du lidt pålæg over på en tallerken i stedet for at sætte det hele på bordet. Der skal være til alle. Du sikrer dig, at der er alternativer til pålæg. Og at det pålæg som er på bordet, er fedtfattig.
Altså: de voksne sætter rammerne for måltidet. Og ja, det bliver sikkert en lang læringsproces at holde en måltidsstruktur, at være sulten til måltiderne, at holde fast i rammerne, at lære at spise det mindre per gang men spredt ud per måltid.
Helt grundlæggende er der ingen velnærede børn, som får det skidt af at spise lidt mindre og det er nok også værd at læse lidt op på det med tryghedsmad. Hvilken type mad, det kan være. Og hvordan man bliver madmodig.
Jeg ville selv være ret bekymret hvis mit barn stjal slik og spiste i smug. Måske kan I indføre en daglig lille sød ting (altså 1 bolche eller 1 karamel), som I - som familie - sidder om bordet og spiser. Taler om. Nyder. Så jeres søn oplever, at der jævnligt er søde sager. Men uden det tager overhånd. Det kan være en strategi. Du kan sikkert læse dig til flere andre.
Vi kører rituel fredagsslik (20 stykker) men på andre dage kan der sagtens være et stykke kage eller lidt chips. Men ikke hver dag og ikke af det hele (vi har generelt ikke ret meget sødt i huset - ud over hjemmelavede frugtis i fryseren - for vi voksne har let ved at falde i det søde). Vores søn spiser godt til alle måltider. Groft rugbrød, grønt og fisk. Men ikke super meget kød. Spiller fodbold 3 gange om ugen og er generelt i bevægelse. Max 30 minutters skærm om dagen. Får nok søvn om natten.
Og alligevel er jeg næsten panisk ved tanken om, at han bliver overvægtig. Hvorfor? Fordi jeg selv var det kvabsede barn. Så det tykke barn. Så det fede barn. Tilsvarende den fede voksne. Det har taget mig så mange år dels at finde en model for mig selv og dels en accept af mig selv.
I sommerferien har vi tradition for: bland den største pose bland-selv-slik og spis det uden forbehold. Efter 1/2 dag er han dårlig og pakker slikket væk. Så holder det resten af ferien. Sidste år var han besat af pizza. Så vi havde pizza-dag. Morgen, middag, aften. Der gik rimelig lang tid til vi fik det igen. Fælles for vores feriepåfund er: Han vælger selv MEN vi snakket meget om smag, lyst, følelsen i munden/maven/øjnene når man ser slikket.
På Holbæk Sygehus har de erfaringer med overvægtige børn og jeg er ret sikker på, at der er noget litteratur fra lægen dernede. Jeg kender ikke deres tilgang men de gør vidst noget rigtigt.
Uanset hvilket tilgang I vælger, så er det vigtigste nok, at dig og far stepper op til ansvaret og er enige om planen og om opbakningen. Så I også hopper i løbeskoene/fodboldstøvlerne/på cyklen/med i svømmehallen eller hvad end han synes, er sjovt.
Vh.