Anonym skriver:
Vi har lige fået feedback fra vores sundhedsplejeske, og min søn på 8 års vægt/bmi er desværre på vej i den gale retning (er gået fra 16 til 25 på to år). Min mand kæmper også med vægten og har svært ved at holde sig normalvægtig. Vi er blevet tilbudt et forløb ved kommunen til overvægtige børn. Men jeg er i tvivl om vi skal tage i mod det, da det virker til at have en stort fokus på kontrol og restriktioner. Min søn er kvapset, men ikke decideret overvægtig. Han er glad for at røre sig (spiller fodbold), men er også meget glad for at game. Hans madvaner kunne helt klart være bedre. Spiser helst fede og søde madvarer. De får varm mad i skolen, som er sund. Dog vil han ikke spise det, men spiser i stedet rugbrød med pålæg, siger han. Jeg vil gerne rette op på tingene, men vil helst ikke gøre ham for bevidst om sin krop eller få ham til at føle sig forkert.
Nogen herinde, som har nogle erfaringer?
Hej
Jeg kender ikke de kommunale tilbud men jeg havde bestemt taget imod tilbuddet og så mærket efter ifht hvilken type vejledning og pædagogik, de kører. For ja, han skal ikke føle sig forkert.
Men jeg bliver også nødt til sige: hans madvaner kan ikke blive bedre. Jeres madvaner, i familien, kan blive bedre. En dreng på 6 år bestemmer ikke selv hvad, der bliver købt af madvarer. Det gør du og hans far! Det er jeres ansvar men ender som din søns problem. Det bliver du nødt til at indse og håndtere.
I sætter rammerne for måltidet. Din søn bestemmer hvilke af de rammer, han vil spise (om man vil).
Jeg vil kraftigt anbefale dig at læse/lytte til bogen Madro. Den er simpelthen fantastisk og du får evidensbaserede råd og vejledning. Og et andet perspektiv på netop rammerne for mad for familien.
Vh.
Anmeld
Citér