Meheju skriver:
Utroligt det er blevet sådan for før i tiden man gik i skole var der ikke tendens til noget sådant
Kravene til børn, unge og voksne er også blevet markant større end før i tiden.
Når du skriver før i tiden, så tænker jeg på 2 senarier:
1) Vores forældre/bedsteforældre: De gik meget kortere tid i skole, færre læste videre, men kom i lære. Man havde ikke den store opmærksomhed på trivsel, og man var langt mere autoritetstro end man er i dag. Det betyder i min optik, at der sikkert var mange børn som havde det rigtigt skidt i skolen, men hvor de bare ikke blev hørt af hverken forældre eller lærer. I familierne gik moren mange gange hjemme, og børnene havde derfor knap så lange dage i skolen/SFO ect. Faktisk går mange skolebørn i 8. klasse i skole ligeså mange timer som vi går på arbejde, og derudover skal der laves lektier.
2) Os selv: Skoledagene er blevet længere for vores børn, end de var for os. I skolerne i dag, snakkes der om livsvalg, når der tales om noget så simpelt som valgfag. Vi blev ikke målt og vejet lige så ofte som vores børn. Der var ikke mål for læring allerede i BH. Vi arbejder mere end vores forældre, og dermed får vores børn længere dag. Mange i vores generation havde det også skidt i skolen med decideret mistrivsel, men det blev håndteret anderledes (men bestemt ikke bedre).
Jeg syntes det er utroligt, hvad vi "forlanger" af vores børn og unge i dag - de skal være velopdragne, være opmærksomme på en hver given social situation, forudseende, hårdt arbejdende, smilene, søde, nemme at omgås, og så skal de vide hvad de vil i en alder af 15 år - de skal vælge ungdomsuddannelser (og dem er der skisme mange af i dag).
Jeg kan selv godt lide høflige børn, unge og voksne, men jeg syntes vi efterhånden mangler den rummelighed overfor børn og unge, som stort set altid er på arbejde i en eller anden form (vuggestue, børnehave, skole, SFO, sport, familie og sociale aktiviteter er også arbejde). Hvad med om vi som de voksne, der selv arbejde mere end vores forældre, selv har svært ved arbejde og privatlivs balancen, selv bliver skilt og putter børnene i diverse samværsordninger, går ned med stress osv., udviser rummelighed for at børn og unge skal lære hvordan man gebærder sig, samtidigt med at de også skal være selvstændige unikke væsner?