Dårlig opdragelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.900 visninger
22 svar
69 synes godt om
11. juni 2023

Anonym trådstarter

Min svigermor har altid sagt, børn nu til dage er dårlig opdraget - Jeg har altid sagt hende imod, at de også skal lære at sige fra osv. 

MEN  nu er jeg enige med hende

Nej hvor er jeg ked af den verden mine børn navigere i:

Børn der får lov, at tage slik af en kage, som er til alle ( altså de tager slik fra kagen der hvor de ikke tager et stykke kage fra, fordi de kan lide det slik &nbsp 

- De svarer meget grimt tilbage 

- Lytter ikke til voksne 

- Bliver ikke irettesat 

Etc. 

Andre der er enige med mig? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2023

Mitguld

Anonym skriver:

Min svigermor har altid sagt, børn nu til dage er dårlig opdraget - Jeg har altid sagt hende imod, at de også skal lære at sige fra osv. 

Børn der får lov, at tage slik af en kage, som er til alle ( altså de tager slik fra kagen der hvor de ikke tager et stykke kage fra, fordi de kan lide det slik &nbsp 

- Lytter ikke til voksne 

- Bliver ikke irettesat 

Etc. 

Nu er opdragelsen jo idag, langt fra det samme, som da din svigermor opdragede børn, og gudskelov for det, dengang var det mere; "kæft trit og retning".

Er glad for mine børn vokser helt anderledes op, med anerkendende forældre, og at de føler sig set og hørt, nogle vil måske også kalde mine uopdragne, hvis man decideret er uopdragen med det du nævner, min den store siger da også mig imod, hvis han ikke er enig, og kan lukke af for hvad jeg siger, hvis han synes, at mor her er for meget, men det er altså nu en del af at være teenager

Anmeld Citér

11. juni 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

- Lytter ikke til voksne 

- Bliver ikke irettesat 

Etc. 

Jeg er slet ikke enig med dig. Langt de fleste børn og unge jeg støder på er imin otik, er velopdragne. 

Selvfølgelig er der en mindre del, af børn og unge, som ikke er, men det er vitterlig kun en lille del.

Jeg mener der er stor forskel på at spørge nysgerrigt til de voksnes beslutninger, til at være direkte uopdragen. Jeg sætter pris på at blive udfordret af mine teenagere, men de ved også at til syvende og sidst er det os forældre som bestemmer, men at være selvstændigt tænkende er et plus i min verden.

Og ja, alle børn og unge skal prøve grænser af, hvordan skal de ellers lære hvor den er?

Og så er det vel altid subjektivt, hvad man lægger i at irettesætte sin børn?

Anmeld Citér

11. juni 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

- Lytter ikke til voksne 

- Bliver ikke irettesat 

Etc. 

Der har altid været børn, som opførte sig uopdragent - det er der såmænd også voksne, der gør. Men hvorfor gå fra at være uenig med din svigermor til at generalisere og gøre det til noget, der gælder “børn nu til dage”? Gælder det fx også for dine egne børn? 

Er der noget, jeg står af overfor, er det netop generaliseringer - om det så gælder børn, socialklasser, etnicitet, køn eller noget helt andet.
Jeg kunne jo sagtens hævde, med tanke for din svigermor, at ældre nu om dage er nogle brokkehoveder, der kun bemærker det negative ved - nogle - børns opførsel og nærmest samler på dårlige eksempler, men det ville heller ikke være fair. 

Jeg kender alle mulige slags børn med alle mulige slags opførsel. Gør du ikke det? 

Anmeld Citér

11. juni 2023

Pb18

Jeg har lige været en uge på charter med all inclusive og vil sige, at sådan et sted virkelig tydeliggører at børn jo spejler deres forældre. Når forældrene vader gennem buske/beplantning for at spare 5 m til restaurantens indgang, så gør børnene det også. Når forældrene er højrøstede og uhøflige, så er børnene det ofte også og når forældrene ikke kan finde ud af at stå i kø i buffeten, ja så er børnene sjældent gode til det heller.

Og det gælder jo også andre steder end på et charterhotel. 

Derudover, jo mere fokus man har på hvor uopdragne børn i dag er, jo mere vil man også bemærke netop det

Anmeld Citér

11. juni 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
Anonym skriver:

- Lytter ikke til voksne 

- Bliver ikke irettesat 

Etc. 

Jeg kender ikke nogle børn der er sådan. Alle de børn jeg kender er søde, hensynsfulde, ordenlige… det tæller venners børn, mit eget, børnene på vejen, fra insitutionen. hvor filan finder man de børn du beskriver? 

kender kun et barn i den dur du beskriver men hun har en mor der er et decideret snobbet røvhul, så det er nok derfor. Man har det jo ikke fra fremmede. 

børn vokser ikke op og er tåbelige af natur,  men tåbelige forældre giver ofte tåbelige børn. 

Anmeld Citér

11. juni 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Helt enig, desværre

Forældre går så meget op i at deres børn skal være glade hele tiden og hopper og danser for at det sker. Børn må også gerne opleve andre følelser og må gerne være triste, sure osv.

De skal lærer at håndterer grænser og have respekt for andre mennesker og desværre er der en generel tildens (ikke alle) til at man er sig selv nærmest og det handler om egne interesser først

Anmeld Citér

11. juni 2023

Måskemor

Jeg synes virkelig ikke jeg møder uopdragne børn. 
Børn gør jo hele tiden ting de måske endnu ikke ved ikke er passende. Og de “fejl” er de jo nødt til at begå før de lærer det. Nogle børn fanger det hurtigere end andre. Min ældste har virkelig været svær at få til at “rette ind”, hvor min yngste ikke har været så svær. Så tror altså også at det handler om personlighed. Kunne være rart hvis folk gad stoppe den der forældreshaming. Det er så forældet at blive forarget og bebrejde forældre for “dårlig opdragelse” - i hvert fald når det handler om mindre børn. Man ser ofte kun et øjebliksbillede, der kan være mange ting på spil lige den pågældende dag, der kan få barnet til at reagere på en bestemt måde 

Anmeld Citér

12. juni 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
Fortvivlet skriver:

Helt enig, desværre

Forældre går så meget op i at deres børn skal være glade hele tiden og hopper og danser for at det sker. Børn må også gerne opleve andre følelser og må gerne være triste, sure osv.

De skal lærer at håndterer grænser og have respekt for andre mennesker og desværre er der en generel tildens (ikke alle) til at man er sig selv nærmest og det handler om egne interesser først

Som til det andet svar til trådstarter. Hvor møder i disse børn der er så forfærdelige? Vi taler følelser herhjemme og de fleste jeg kender gør det. At kunne forstå og rumme/acceptere sine egne følelser er noget  der fylder meget i børneopdragelse i dag.

Cheer up, og find nogle andre steder at begå jer. Jeg møder stort set aldrig den type børn i taler om, og tager ikke på all inclusive eller legeland fordi det er lige præcis dér forældre der vælger den lette løsning af den ene eller anden grund havner og så er man selvf ekstra eksponeret for larmende og “uopdragne” børn. 

Anmeld Citér

12. juni 2023

HilliHallo

Jeg kan godt have perioder hvor jeg tænker "åh altså, hvor er børn bare uopdragen" eller måske jeg faktisk går mere efter forældrene, for børn er de uskyldige. De er de voksnes ansvar at opdrage ungerne. 

Men det er jo kun øjebliksbilleder og det bliver man nød til at minde sig selv om. Medmindre det er den samme børneflok man hele tiden hænger ud med, hvor adfærden er urimelig. Men så er det igen meget generaliserende at påpege at børn er uopdragen. For der er jo mange mange mange andre børn som godt kan spise kage uden ar pille ved slikket. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.