Ferie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2023

Anonym trådstarter

Dutelidut skriver:

Jeg synes, jeg kan se begge sider af sagen.

Du er blevet ked af det, fordi du føler, han har prioriteret sit eget sociale liv over jeres fælles ferie - fuldt forståeligt.

Han har nok slet ikke tænkt sådan, men bare tænkt: Nå, den fest ligger i ferien. Der har vi jo ingen planer endnu, så det kan jeg nok godt.

Konflikten opstår, som jeg tolker det, fordi I har forskellige forventninger til de her to uger - og måske er de forventninger uudtalte mellem jer? Måske bliver din mand vred, fordi du lidt beskylder ham for at være egoistisk og sætte sine egne behov foran familien - men han har måske slet ikke tænkt sådan. Han har måske tænkt, at i ferien er der jo tid til, at man kan hygge sig sammen, men også hver for sig.

Jeg synes, du skal række ud til din mand og så stille og roligt, uden at fordømme, snakke med ham om, hvorfor du bliver ked af det - hvor du bliver på din egen banehalvdel. Og hvor du også giver udtryk for at ville lytte til ham. Og så må I jo planlægge den her ferie sammen, som voksne mennesker, der tager hensyn til alles behov. For jeg kan sagtens forstå dine følelser - men jeg kan egentlig også godt følge din mand, jeg tror, han føler, du tillægger ham nogle intentioner, han ikke har.

En løsning kunne jo være at tage et sted hen i Danmark - et lækkert feriecenter fx - hvorfra din mand kan køre hjem fredag, deltage i festen og komme tilbage lørdag, når tømmermændene har lettet. Måske kan han også slappe lidt af til festen, så han ikke ligger brak hele lørdag, men er klar som familiefar på ferie hurtigt igen

Helt enig i, at vores forventninger er uudtalte, men uagtet, hvad han har ment eller hvad hans intentioner har været, så er det et faktum, at han besluttede, hvordan vores ferie skulle være uden lige at høre mig ad først. Bare fordi han tænker, at det sagtens kan lade sig gøre, så er det ikke ensbetydende med, at jeg tænker fuldstændig som ham og det har han jo et eller sted bare regnet med, at jeg gjorde, når nu han besluttede, som han gjorde..  og det gør mig bare frustreret.. og det er slet heller ikke fordi jeg ingen empati har for ham ift at han har glædet sig til festen. Men man kan bare ikke alting på samme tid og nogle gange må man prioritere og vælge og her synes jeg jo så bare slet ikke, det burde være svært at vælge, hvad man skal prioritere. Det kan også være, det ender med, at han godt kan komme med. Det afhænger af, hvad der er ledigt i de pågældende uger/dage og vores økonomi. Men det er prioriteringen, jeg synes, er underlig i den ferie, vi har planlagt i de samme uger. Ellers kunne vi jo bare planlægge ferie hver for sig, hvis man bare sådan kan sætte sig på nogle dage, inden man overhovedet har fortalt hinanden sine ønsker.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fortvivlet skriver:

Men I har ferie så længe har I da massere af dage I kan planlægge noget på,. Jeg kan slet ikke se issuet, så skulle jeg konstant være smågnaven på min mand 

Er det fordi det er "arbejde"? Havde det været det samme hvis det var "vennerne"/ bedsteforældre osv?

Det kan da ikke sammenlignes med, hvad du konstant kunne være smågnaven over, hvilket formentlig er hverdags- og weekendplaner/ønsker. Hvis man i løbet af to ugers dyrebar ferie er forhindret i at tage ud at rejse, fordi den ene part skal og vil til fest midt i det hele, er det godt nok en høj pris at betale for familien. 
Jeg ved ikke, hvordan jer, der ikke kan se problemet, plejer at planlægge og arrangere jeres ferier - man kan jo ikke nødvendigvis bare finde den ideelle rejse til den gode pris præcis de dage, der passer. Sommerhusleje er oftest fra lørdag til lørdag - dér røg den første uge som mulighed. 
Fra et “vindue” på to uger er der nu tale om en indsnævring på to afgrænsede perioder. Det giver da begrænset spillerum - og dermed kommer festen til at spille en afgørende rolle for, hvilken type ferie, de kan holde. 
Jeg kan ikke svare for TS, men jeg ville aldrig lade en aftale med en veninde eller min familie diktere, hvordan familiesommerferien skulle forløbe. Det skulle være en helt særlig begivenhed - bryllup, rund fødselsdag hos en meget nær el. lign. - og jeg ville tage det op med min mand, hvordan vi prioriterede. Og en fest på jobbet, som kun jeg selv skulle med til? Aldrig, om det ville gå forud for andre ønsker og muligheder. 

Anmeld Citér

25. maj 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Sorry men er jeg den eneste, der har været vant til ferie (i udlandet) på 13-14 dage? Hele min barndom har vores ferier i udlandet varet 2 hele uger, så vi fik det fulde udbytte af dem.. 5-6 dage ville jeg slet ikke kunne slappe af i.. Så ville jeg føle, at man først lige var kommet, og så skulle man hjem igen.. 

Så TS jeg forstår dig udmærket godt

Anmeld Citér

25. maj 2023

Anonym

Unicorn1 skriver:

Sorry men er jeg den eneste, der har været vant til ferie (i udlandet) på 13-14 dage? Hele min barndom har vores ferier i udlandet varet 2 hele uger, så vi fik det fulde udbytte af dem.. 5-6 dage ville jeg slet ikke kunne slappe af i.. Så ville jeg føle, at man først lige var kommet, og så skulle man hjem igen.. 

Nej, det er du ikke den eneste der har været vant til på 13-14 dage. 

Men ofte har ferien være planlagt/bestilt i relativt god tid. Og måske har den allerede været talt igennem når der skulle ønske ferie fra sit arbejdssted. 

Min mand og jeg har for længst planlagt vores ferie fordi vi også altid rejser meget. Men havde vi på det her tidspunkt endnu ikke planlagt ferie eller talt om at tage 14 dage et eller andet sted hen, ville jeg selv godt kunne finde på at sige ja til sådan en fest. Og i TS tilfælde virker det til at sommeferieforventningerne/ønskerne slet ikke er afstemt på nogen måde? 

Jeg ville heller ikke kunne slappe af ved kun at være afsted en uge. Men det er der jo væsentligt forskel på hvordan man har det med det.

Der har lige været en tråd herinde med en der skrev de fx plejede at tage på en-dagsture/udflugter. Det fungerer for dem. Det ville bare ikke fungere for os. Hvis vi holdt ferie i vores eget hjem, ville alt blive praktisk og ikke afslapning. 

Anmeld Citér

25. maj 2023

Anonym

Dette er en sag for Sara og monopolet! 

Anmeld Citér

26. maj 2023

jaremifost

Det kommer an på om i skal til udlandet i 14 dage eller ej. Hvis i bare er hjemme, kan jeg ikke se problemet i, at han tager til festen. Jeg var dog flejnet fuldstændigt, hvis vi havde bestilt ferie osv. og min mand hellere ville til en fest !!!

Jeg er enig i, at det ikke er i orden at lade sådan en begivenhed ødelægge din ferie med familien, og det er underligt, at din partner ikke forstår det. Jeg har planlagt min ferie på forhånd, jeg har aftalt at spille golf med mine venner i en af klubber, men det er lige i begyndelsen af min ferie, og derefter vil jeg bruge al min fritid på min familie.

Anmeld Citér

26. maj 2023

Anonym

Unicorn1 skriver:

Nej det er du sikkert ikke. Men ikke alle har råd eller lyst til det. Vi var aldrig på ferie i udlandet, da jeg var barn. 

Men hvis det er det, der har været TS' forventning - altså 14 dage sammenhængende på ferie - så er det ærgerligt at hendes mand ikke har samme ønske.

Anmeld Citér

26. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Nej, det er du ikke den eneste der har været vant til på 13-14 dage. 

Men ofte har ferien være planlagt/bestilt i relativt god tid. Og måske har den allerede været talt igennem når der skulle ønske ferie fra sit arbejdssted. 

Min mand og jeg har for længst planlagt vores ferie fordi vi også altid rejser meget. Men havde vi på det her tidspunkt endnu ikke planlagt ferie eller talt om at tage 14 dage et eller andet sted hen, ville jeg selv godt kunne finde på at sige ja til sådan en fest. Og i TS tilfælde virker det til at sommeferieforventningerne/ønskerne slet ikke er afstemt på nogen måde? 

Jeg ville heller ikke kunne slappe af ved kun at være afsted en uge. Men det er der jo væsentligt forskel på hvordan man har det med det.

Der har lige været en tråd herinde med en der skrev de fx plejede at tage på en-dagsture/udflugter. Det fungerer for dem. Det ville bare ikke fungere for os. Hvis vi holdt ferie i vores eget hjem, ville alt blive praktisk og ikke afslapning. 

Tænker det er det, der er hele problemet. Som du skriver har TS og hendes partner ikke afstemt forventninger til deres ferie. 

Anmeld Citér

26. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Tænker det er det, der er hele problemet. Som du skriver har TS og hendes partner ikke afstemt forventninger til deres ferie. 

Ja, vi har slet ikke talt om forventninger andet end at vi gerne ville et sted hen. Men uanset hvordan man vender og drejer det, så kan jeg slet slet ikke se noget som helst retfærdigt i, at den ene part bare kan låse sig fast på en eller flere dage og slet ikke i midten af ferien, når man lige akkurat ikke har talt om ens forventninger til vores ferie SAMMEN. Det er fair nok, at han måske ikke lige har tænkt tanken af sig selv, men når jeg så forklarer ham det, så som en anden skriver, så har jeg virkelig, altså faktisk umuligt ved at forstå, at han ikke kan se logikken i det. Det er da det eneste, der er fair for begge parter. Nå men vi er blevet enige om (eller han er gået med til), at vi planlægger ferie og så aflyser han, hvis det bliver sådan og så taler vi sammen inden nogle låser sig fast fremadrettet.

Anmeld Citér

26. maj 2023

Cherry__

jaremifost skriver:

Jeg er enig i, at det ikke er i orden at lade sådan en begivenhed ødelægge din ferie med familien, og det er underligt, at din partner ikke forstår det. Jeg har planlagt min ferie på forhånd, jeg har aftalt at spille golf med mine venner i en af klubber, men det er lige i begyndelsen af min ferie, og derefter vil jeg bruge al min fritid på min familie.

Det er ikke mig der har skrevet opslaget

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.