Hedder du det samme efternavn som dit barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. april 2023

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Mine børn hedder vores begges efternavne. Min mand hedder en “sen” efternavn, så det kommer til sidst. Men jeg er os lidt gammeldags, så jeg syns fars efternavn er det sidste. Mit efternavn er dog specielt og der er ikke mange der hedder det, så det skulle selvfølgelig med..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Min mand har et almindeligt -sen-navn, og jeg er den eneste i landet, der har mit efternavn. Vores børn hedder mit efternavn til mellemnavn og min mands til efternavn. På den måde kan de selv vælge, om de vil kalde sig noget meget specielt, eller om de foretrækker det mere “normale” ved kun at bruge min mands navn. De to af dem bruger mit navn, mens den tredje vældigt godt kan lide det mere neutrale -sen. 
For mig har det været vigtigt dels at lade mit “mærkelige” efternavn overleve, dels at give dem noget fra begge vores familier. 
Jeg har ingen problemer med, at mit ene barn i praksis hedder noget andet end jeg. 

Anmeld Citér

1. april 2023

Krøltop

Jeg har børn fra tidligere forhold.
Børnene har mit efternavn og deres far (vi havde tilfældigvis samme efternavn). 

Nu jeg gravid igen med min nye kæreste, og jeg ønsker barnet får mit efternavn, så mine børn alle har samme efternavn og fordi jeg bare gerne vil have samme efternavn som mit barn. 

min kæreste vil have sit efternavn. Fordi hans efternavn er sjællendt/specielt/anderledes og mit er et “sen” efternavn. 
kæresten synes mit efternavn er kedeligt og han mener halvdelen af dk hedder det. 
og så vil han ikke have sit barn har samme efternavn som min eks, hvilket jeg jo ikke kan gøre for at min Eks og jeg har samme efternavn. 
min kæreste sagde også at jeg jo har børn med samme efternavn og så sku han ha med dette.

jeg synes det efternavnet skal være min kærestes og så mit “sen”efternavn som det sidste. Giver det mening?

han vil have mit “sen” efternavn og så hans efter som sidste  og det synes jeg lyder dumt også. 

han giver sig ikke har han sagt. 

giver det hele mening?

hvordan har i det med ikke at sku hedde det samme som jeres barn? 
skriv gerne herunder

jeg er bare ked af det.. 

Min mand har været gift før - dog ingen børn. Jeg skiftede fra Nielsen til hans mere særprægede navn, da vi blev gift. Vores børn hedder nu også det efternavn. Jeg skænker det ikke en tanke at ex’en faktisk også hedder det samme.

Jeg ville til enhver tid tage et specielt navn i stedet for et -sen navn. Hvad med om du også bare skifter til hans efternavn. 

Anmeld Citér

1. april 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Kir skriver:

Jeg har selv to efternavne, det sidste er et -sen navn. Jeg er enig med dig i at det lyder bedst med -sen navn til sidst. For mig betyder det meget med rytmen i navnet. Mine børn har mit mellemnavn og min kærestes efternavn, i den rækkefølge. Jeg synes det lyder bedst sådan, og min kæreste er glad for hans navn er til sidst. Jeg synes det er lidt mærkeligt at det betyder så meget at ens navn skal være det sidste. Jeg kan godt se at det måske tit vil være det man så bruger når det skal gå lidt hurtigt, men alle officielle steder er det jo det fulde navn der bruges. Og for mig selv betyder begge mine efternavne lige meget. Jeg synes så det har været dejligt nogen gange at kunne bruge kun mit -sen navn, det bliver lidt mere anonymt.

Men egentlig er det fuldstændig underordnet hvad vi synes og argumenterer for, for problemet er at han har sat sig fast på at det kun kan blive på hans måde. Ved ikke lige hvad du kan stille op, det er lidt svært at have en fornuftig dialog med en der har besluttet at han ikke gider snakke om tingene. Det er altså lidt op ad bakke 

Men trådstarter har jo også sat sig fast på, at det kun skal være på hendes måde.. Hun vil jo heller ikke give sig.. Så de er jo lige gode om at være stædige.. Så synes ikke, at man kun skal skyde skylden på faren

Anmeld Citér

1. april 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

TS dine følelser er jo reelle og fair.. Men din kæreste føler jo præcis det samme som dig, og hans følelser er jo også fair og reelle.. 

Forskellen er, at jeg også godt kan forstå din kæreste, når han ikke vil have, at hans barn bliver forvekslet med din eks's/at folk tror, at din eks er far til alle 3 børn..

Synes ærlig talt, at du burde give dig her og gøre den her lille ting for din kæreste.. Og så kan dit barn hedde -sen til mellemnavn

Anmeld Citér

1. april 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
Unicorn1 skriver:

TS dine følelser er jo reelle og fair.. Men din kæreste føler jo præcis det samme som dig, og hans følelser er jo også fair og reelle.. 

Forskellen er, at jeg også godt kan forstå din kæreste, når han ikke vil have, at hans barn bliver forvekslet med din eks's/at folk tror, at din eks er far til alle 3 børn..

Synes ærlig talt, at du burde give dig her og gøre den her lille ting for din kæreste.. Og så kan dit barn hedde -sen til mellemnavn

Synes det samme som dig

Anmeld Citér

1. april 2023

Babycrew

Jeg hedder selv et sen-efternavn til mellemnavn og så et specielt efternavn til sidst. Begge er beskyttede familienavne.

Min datter hedder mit sen-mellemnavn og mit efternavn til mellemnavn og så hendes fars sen-efternavn til efternavn.

Men hun kaldes aldrig andet en fornavn og så MIT efternavn (det ene af hendes mellemnavne)

Anmeld Citér

1. april 2023

Kir

Unicorn1 skriver:

Men trådstarter har jo også sat sig fast på, at det kun skal være på hendes måde.. Hun vil jo heller ikke give sig.. Så de er jo lige gode om at være stædige.. Så synes ikke, at man kun skal skyde skylden på faren

Ja det kan du have ret i

Anmeld Citér

1. april 2023

Carina:-)

Inden vi blev gift havde jeg et andet efternavn end min mand og børn.

Jeg tog min mands navn da vi blev gift .

Personligt er jeg ( på trods af jeg havde et specielt navn ) fuldstændig ligeglad med at de ikke fik mit

De fik så mit til mellemnavn.   - og det var fint nok. 

Forstår så ikke hvorfor du går så meget op i det?  Når dit bare er et almindeligt efternavn som mange hedder.

Så den ville jeg give min kæreste . Nu det er lidt specielt og ikke et jensen Pedersen what ever navn

Anmeld Citér

1. april 2023

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg blev gift med mine børns far, og fik i den forbindelse hans mellem og efternavn. Vores børn fik det samme. 
vi er siden blevet skilt, men jeg har fået slettet hans efternavn, og bruger nu hans mellemnavn som efternavn for stadig at have en forbindelse til vores børns navne.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.