Hedder du det samme efternavn som dit barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Mine børn hedder mit efternavn til “mellemnavn” og deres fars til efternavn. Han har også et “sen” navn og vi syntes det lød mest rigtigt i den rækkefølge.

jeg ville være fløjtende ligeglad med rækkefølgen, så længe de OGSÅ har mit efternavn i deres navn jeg er enig i at det lyder mest rigtigt med “sen” navne til sidst - men hvis det var SÅ vigtigt for min partner at hans var det sidste, så ville jeg sige fred være med det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså nu har jeg ik dele børn, så på den måde er det jo noget nemmere.

Men jeg er enig med din kæreste.

Vores børn hedder mit mellemnavn og efternavn, som mellemnavn. De er begge lidt anderledes.de han så kærestens SEN efternavn til sidst.

Det betyder self at de har 2 ret lange navn, med både fornavn 2 mellemnavn og 1 efternavn.

Når de præsentere sig, bruger de fornavn og efternavn. Ik mellemnavn. De er dog begge meget glade, for deres mellemnavne vh Stine 

Anmeld Citér

31. marts 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vi hedder alle tre i familien det samme til mellem- og efternavn. Jeg har et sjældent efternavn og heldigvis havde min hustru ikke noget mod at hendes efternavn blev vores mellemnavn. 

Man får lyst til at prikke lidt til ham kæresten når han er nu er SÅ insisterende og ikke vil give sig, men det er måske forståeligt nok han ikke synes jeres fælles barn skal have samme efternavn som din eks.

Jeg er til gengæld ikke fan af løsningen med bindestreg som et kompromis. Folk får til tider lavet et virkelig langt navn og de sender jo bare problemet et led længere ud når deres børn en dag skal stå med deres lange bindestregs-navn og få det til at passe med en partner.

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym

Vi har valgt at have -sen-navnet som mellemnavn og det lidt mere sjældne som efternavn.

Jeg synes, det giver -sen-navnet lidt stil at være mellemnavn - man lægger mere mærke til det, når det ikke bare er det kedelige efternavn som så mange hedder. Så det synes jeg kunne være et fint kompromis.

Jeg synes bestemt, jeres barn skal have et navn fra jer begge - tilknytningen er jo til jer begge. Rækkefølgen synes jeg er mere underordnet.

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym

Mine børn har mit efternavn som mellemnavn og deres fars efternavn. Jeg ville gerne have haft mit efternavn til sidst da det er et beskyttet navn, men det lød bare bedst med deres fars til sidst. 

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym

Min mand tog mit efternavn da vi blev gift, så vores børn hedder mit efternavn.

Jeg synes at det vil være bedst at alle børnene har det samme efternavn, de bliver jo søskende. Så jeg synes at jeres fælles barn skal have farens navn som mellemnavn og dit som efternavn.

Trist når man ikke kan blive enige om navnet, håber i finder en løsning.

Reglerne i Danmark i dag er: at hvis barnet ikke har fået et efternavn indenfor 6 måneder, så får barnet automatisk moderens efternavn

Anmeld Citér

1. april 2023

Anonym

Mine børn fra første forhold har mit specielle, sjældne familienavn som mellemnavn og min x´s efternavn som er et sen-navn. Præcis som du selv foreslår.

Mit sidste barn, som har en anden far, har fået sin fars mellemnavn som mellemnavn og mit specielle, sjældne familienavn som efternavn

Uanset hvor mange børn man har, så betyder dit næste barn ikke mindre for dig. Det er ikke din "skyld"/du skal ikke  "straffes" fordi du allerede har børn og han ikke har. I bør gå på kompromis, og han må bare tage sig sammen, hvad angår det sen-navn, for sådan er det altså i DK, MANGE hedder et sen-navn og ikke kun din x...

Jeg er bare glad for, at vi var enige her, og håber også I finder en løsning

Anmeld Citér

1. april 2023

Anonym

Min mand tog mit efternavn, da vi blev gift, og slettede i samme omgang sit -sen efternavn. Så vores børn hedder mit efternavn, der jo nu er vores, så vi alle hedder det samme.

Jeg kan se det fra jeres begges side og den ene af jer vil jo skulle give jer. I har jo begge lige meget "ret" i jeres ønske. Jeg kan godt forstå det argument en anden er kommet med, at man kan blive i tvivl om, om din eks er faren, hvis dit efternavn er til sidst. Dog synes jeg, at der er noget fint i, at barnet hedder det samme til efternavn, som sine søskende. 

Anmeld Citér

1. april 2023

Kir

Jeg har selv to efternavne, det sidste er et -sen navn. Jeg er enig med dig i at det lyder bedst med -sen navn til sidst. For mig betyder det meget med rytmen i navnet. Mine børn har mit mellemnavn og min kærestes efternavn, i den rækkefølge. Jeg synes det lyder bedst sådan, og min kæreste er glad for hans navn er til sidst. Jeg synes det er lidt mærkeligt at det betyder så meget at ens navn skal være det sidste. Jeg kan godt se at det måske tit vil være det man så bruger når det skal gå lidt hurtigt, men alle officielle steder er det jo det fulde navn der bruges. Og for mig selv betyder begge mine efternavne lige meget. Jeg synes så det har været dejligt nogen gange at kunne bruge kun mit -sen navn, det bliver lidt mere anonymt.

Men egentlig er det fuldstændig underordnet hvad vi synes og argumenterer for, for problemet er at han har sat sig fast på at det kun kan blive på hans måde. Ved ikke lige hvad du kan stille op, det er lidt svært at have en fornuftig dialog med en der har besluttet at han ikke gider snakke om tingene. Det er altså lidt op ad bakke 

Anmeld Citér

1. april 2023

RB90

Selvfølgelig har mine børn en af mine navne. De har fået mit mellemnavn - som også er deres mellemnavn  Det er både min datter fra tidligere ægteskab og mine børn med min nye mand

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.