Hedder du det samme efternavn som dit barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hedder du det samme efternavn som dit barn?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.312 visninger
36 svar
31 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. marts 2023

Anonym trådstarter

Jeg har børn fra tidligere forhold.
Børnene har mit efternavn og deres far (vi havde tilfældigvis samme efternavn). 

Nu jeg gravid igen med min nye kæreste, og jeg ønsker barnet får mit efternavn, så mine børn alle har samme efternavn og fordi jeg bare gerne vil have samme efternavn som mit barn. 

min kæreste vil have sit efternavn. Fordi hans efternavn er sjællendt/specielt/anderledes og mit er et “sen” efternavn. 
kæresten synes mit efternavn er kedeligt og han mener halvdelen af dk hedder det. 
og så vil han ikke have sit barn har samme efternavn som min eks, hvilket jeg jo ikke kan gøre for at min Eks og jeg har samme efternavn. 
min kæreste sagde også at jeg jo har børn med samme efternavn og så sku han ha med dette.

jeg synes det efternavnet skal være min kærestes og så mit “sen”efternavn som det sidste. Giver det mening?

han vil have mit “sen” efternavn og så hans efter som sidste  og det synes jeg lyder dumt også. 

han giver sig ikke har han sagt. 

giver det hele mening?

hvordan har i det med ikke at sku hedde det samme som jeres barn? 
skriv gerne herunder

jeg er bare ked af det.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Hvorfor er det så vigtigt, at du har samme efternavn som dit barn? Og at barnet ikke har dit navn som mellemnavn? 

Og ja jeg har også et sjældent efternavn, så jeg sagde også, at vores børn skulle have mit navn, men at de så også kunne få min kærestes mellemnavn.. Og så måtte han bestemme rækkefølgen.. Han valgte dog, at mit navn blev det sidste, da det lød lidt bedre end omvendt 

Anmeld Citér

31. marts 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Det kan være så svært at blive enige om børns navne!

Jeg har en datter fra tidligere forhold som har mit efternavn som mellemnavn og så hendes fars efternavn til sidst. Vi har begge særlige navne.
Og så har jeg også en datter jeg har fået alene som kun har mit efternavn.

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym

Jeg har det ok med, at vi ikke hedder samme efternavn. De har samme mellemnavn som mig. 

Jeg kan egentlig godt forstå at din kæreste ikke synes det er fedt med din ekskærestes og dit efternavn til hans barn. Uanset om det er tilfældigt eller ej kan man godt forestille sig at folk vil tro at alle børnene har samme far - din eks. Jeg tænker at din kæreste er stolt af at være far til jeres barn og ønsker det er tydeligt. Jeg synes i øvrigt godt man kan have et -sen navn efterfulgt af et “anderledes” efternavn. Jeg tror jeg ville give mig i det her tilfælde, hvis jeg var dig.

Anmeld Citér

31. marts 2023

fehår

Jeg kan godt se både dit og kærestens perspektiv i denne her situation. Hvad med en bindestreg?

Mine børn har ikke mit efternavn, selvom mit er både sjældnere og vigtigt for mig. Min mands efternavn er også vigtigt for ham, og det var en svær beslutning. I sidste ende var det vigtigere for min mands familie, at navnet blev givet videre, end det var for min familie. Derfor har børnene mit som mellemnavn og mandens som efternavn.

Anmeld Citér

31. marts 2023

HilliHallo

Ja, vi hedder alle det samme til efternavn, da det havde betydning for os begge. Jeg tog min mands navn, fordi han ikke ville have mit. Det var et kompromis. Hvilket er en evne man skal kunne udøve i et parforhold. 

Jeg kan, personligt, ikke sætte mig ind i at kærester/ægtefolk ikke kan nå til enighed om et navn eller efternavn. Det er et langt liv med børn, hvis man ikke kan gå på kompromis ved navnevalg (og dermed kommer til at give sit barn 4+ navne fordi alle ville have sin vilje. 

I dit tilfælde havde jeg nok givet mig for manden. Træt på skuldrene og gør ham stolt og glad 

Anmeld Citér

31. marts 2023

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Jeg har stemt blankt vi har valgt to forskellige løsninger til mine børn.

Min søn har fået mit efternavn som mellemnavn og hans fars "-sen" efternavn til sidst.

Min datter fik min farfars slægtsnavn - som ikke er brugt i min fars eller min generation - som mellemnavn, og så hendes fars bedstemødres efternavne som et kombineret efternavn. Dette blev gjort for at hans mormors slægtsnavn også blev brugt.

Min nuværende kæreste har børn med sin ekskone, og der valgte de at skifte navn så alle sammen har hans efternavn og så hendes.

Anmeld Citér

31. marts 2023

Jack O’Lantern

Profilbillede for Jack O’Lantern

Det var vigtigt for mig at vores børn fik begge vores efternavne - hans er beskyttet og jeg troede at mit var mindre udbredt end det har vist sig, så jeg bandt vores efternavne sammen med bindestreg.

Jeg er da glad og stolt over at de har mit efternavn, men hvis jeg dengang vi valgte det til den store havde vidst knap 3000 mennesker i Danmark hedder det samme, så havde jeg nok kun valgt fars…. Begge unger ligner alligevel mig, så behøves ikke dele efternavn med dem

Anmeld Citér

31. marts 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg har børn fra tidligere forhold.
Børnene har mit efternavn og deres far (vi havde tilfældigvis samme efternavn). 

Nu jeg gravid igen med min nye kæreste, og jeg ønsker barnet får mit efternavn, så mine børn alle har samme efternavn og fordi jeg bare gerne vil have samme efternavn som mit barn. 

min kæreste vil have sit efternavn. Fordi hans efternavn er sjællendt/specielt/anderledes og mit er et “sen” efternavn. 
kæresten synes mit efternavn er kedeligt og han mener halvdelen af dk hedder det. 
og så vil han ikke have sit barn har samme efternavn som min eks, hvilket jeg jo ikke kan gøre for at min Eks og jeg har samme efternavn. 
min kæreste sagde også at jeg jo har børn med samme efternavn og så sku han ha med dette.

jeg synes det efternavnet skal være min kærestes og så mit “sen”efternavn som det sidste. Giver det mening?

han vil have mit “sen” efternavn og så hans efter som sidste  og det synes jeg lyder dumt også. 

han giver sig ikke har han sagt. 

giver det hele mening?

hvordan har i det med ikke at sku hedde det samme som jeres barn? 
skriv gerne herunder

jeg er bare ked af det.. 

Jeg må indrømme at jeg er på din kærestes side. Dit først og hans til sidst eller kun hans. Du har allerede to børn med dit efternavn. Som jeg forstår det har han ingen. 

min søn har din fars fulde efternavn og ikke mit. Jeg er nok også meget af den gamle skole på det punkt og synes at børn skal have farens efternavn generelt. Jeg har også min fars efternavn. 

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym

Altså det minder en anelse om 2 børn i børnehaven der ikke kan blive enige om hvem der skal have den røde spand!  

Det mest fair er at jeres barn hedder noget fra jer begge. Det har stor betydning for jer begge to, og ingens følelser for efternavnet skal negligeres. - Jeg er klar fortaler for at baby skal have noget fra jer begge. 
Jeg syns det er træls kun at have min fars efternavn.. Min følelse af at have “fået noget” fra min mors side mangler. En dag får jeg det lavet, så jeg også har hendes mellemnavn og sletter mit -sen efternavn i samme ombæring. 
Mine drenge hedder mit efternavn - den store har et sen efter hans far. Min lille søn har kun mit efternavn (selvom jeg er fortaler for begges, så er det her velovervejet over LANG TID - svigt fra fars side, ingen interesse i hans barn osv gjorde udfaldet) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.