Konfirmationsgave - beløb fra mor/far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2023

Mettep157

Profilbillede for Mettep157
Anonym skriver:

Kørsel fra kirken? Altså i tæller benzinforbrug med i budgettet?

Hehe nej vi lejede fede biler med chauffør til dem begge til omkring 3000kr pr barn

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2023

Anonym

Hehe nej vi lejede fede biler med chauffør til dem begge til omkring 3000kr pr barn

Hold da op - er det en ting . Ja så har jeg da hørt det med. 

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym

Carina:-) skriver:

Kørsel er nok fx en fed bil eller andet.

Vores er kørt i sportsvogn eller hestevogn. Og det har kostet imellem 2500 til 5000

WOW anede ikke det var noget man gjorde. Hold da op en masse penge på det. Er lidt i chok. 

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym

IenFart skriver:

Det er godt nok også en underlig tradition der er opstået, synes jeg. Og desværre endnu en tradition oven i de øvrige traditioner, som er med at tydeliggøre forskellen mellem de velhavende og dem for hvem konfirmationen allerede er en stor økonomisk byrde.

Ja, det virker godt nok voldsomt at bruge så mange penge på det. Det kommer ikke til at ske hjemme hos os

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym

Det var mange penge, men vi har så også været så heldige, at vi har kunne lægge penge til side til det, siden vi fik hende.

Og det samme gør vi med den yngste.

Der var mange i hendes klasse, der nok brugte det dobbelte eller mere, og selvom det for os virker helt vildt, så ved jeg også at det ik er noget der vælter deres pengepung. Og det er vel det der gør hele forskellen, syntes jeg.

Vi var til konfirmation ugen før vores, og der var der tæt pakket med alt fra hestevogne, til motorcykler, moderne muskel biler, og gamle klassiker. Det var seriøst så VILDT, at det tog over 30 min før den sidste bil ku køre fra kirken, fordi de lavede så lang kø.

Hos os var der nogen rigtig fine gamle biler, en enkelt gammel motorcykel med sidevogn, en lille tuk ting med lad bagved, med en lænestol på (nok ik helt lovlig) men super fin, og et par enkelt hurtige biler. Så sammenlagt måske 20 køretøjer i alt.

Vores blev "bare" hentet i en gammel trækvogn, pyntet med pink tyl, grønne grene og balloner i forskellige farver og et skilt hvor der stod LAMBOGINA.

Vi ku har fået gratis kørsel i en fantastisk gammel impale fra 67, fordi en onkel i familien har den, og tilbud at køre, men det havde hun ik lyst til, fordi det blev for vildt. 

Men alt ska ses i kontekst, tror jeg. For hva der er vildt mange penge for os, vil nogen nok nærmest se som "lommepenge"  Så derfor tror jeg endelig heller ik, at det er så nemt at sammenligne.

Håber det gir mening? Vh Stine 

Vi er også i en situation, hvor vi sagtens kan spare op til konfirmation. Men det kommer bare ikke til at ske. Det er simpelthen en princip sag, at vi nægter at bruge så mange penge på det. 

Her tænker jeg ikke engang på, at forskellen mellem de, der har råd og de der ikke har bliver tydelig. Men for mig handler det om, hvad jeg vil lære mit barn.... Og det bliver ikke at køre til kirke i en bil til 3000 kr. eller få en fest til 25.000 kr selvom vi har pengene. Så er uenig med dig i, at det gør forskellen, hvis man ved det ikke vælter ens pengepung. Jeg vil lære mit barn noget helt andet. 

Men det er jo blot min holdning

Anmeld Citér

20. februar 2023

Janey

Profilbillede for Janey

Vi er også i en situation, hvor vi sagtens kan spare op til konfirmation. Men det kommer bare ikke til at ske. Det er simpelthen en princip sag, at vi nægter at bruge så mange penge på det. 

Her tænker jeg ikke engang på, at forskellen mellem de, der har råd og de der ikke har bliver tydelig. Men for mig handler det om, hvad jeg vil lære mit barn.... Og det bliver ikke at køre til kirke i en bil til 3000 kr. eller få en fest til 25.000 kr selvom vi har pengene. Så er uenig med dig i, at det gør forskellen, hvis man ved det ikke vælter ens pengepung. Jeg vil lære mit barn noget helt andet. 

Men det er jo blot min holdning

Skal jeres barn/børn så ikke konfirmeres eller er det bare uden fest?

Vi kommer heller ikke til at bruge 25.000 på en fest eller 3000 på kørsel, men jeg tror ikke, man lærer sit barn noget ved, at det får eller ikke får en enkelt dag, hvor man bruger mange penge på barnet. Selvfølgelig er det helt ok at prioritere anderledes og ikke vil bruge pengene på det, men jeg tænker, at det er mere, hvor mange penge man til daglig bruger på barnet og, hvad man giver der, der lærer barnet noget end den ene dag i deres barndom.

Jeg tror nu, at Stine har delvist ret i, at det også er den enkelte families økonomi, der i mange tilfælde har betydning for, hvor meget man bruger på dagen. Det er det ikke for jer og det er det heller ikke for os, men har man en økonomi, hvor 3000 er ugens lommepenge, er man nok mere tilbøjelig til at bruge mange penge på en fest og kørsel end, hvis man skal spare op i flere år til det. Man kan trods alt ikke bruge pengene fra graven, så et eller andet skal de vel bruges på

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym

Skal jeres barn/børn så ikke konfirmeres eller er det bare uden fest?

Vi kommer heller ikke til at bruge 25.000 på en fest eller 3000 på kørsel, men jeg tror ikke, man lærer sit barn noget ved, at det får eller ikke får en enkelt dag, hvor man bruger mange penge på barnet. Selvfølgelig er det helt ok at prioritere anderledes og ikke vil bruge pengene på det, men jeg tænker, at det er mere, hvor mange penge man til daglig bruger på barnet og, hvad man giver der, der lærer barnet noget end den ene dag i deres barndom.

Jeg tror nu, at Stine har delvist ret i, at det også er den enkelte families økonomi, der i mange tilfælde har betydning for, hvor meget man bruger på dagen. Det er det ikke for jer og det er det heller ikke for os, men har man en økonomi, hvor 3000 er ugens lommepenge, er man nok mere tilbøjelig til at bruge mange penge på en fest og kørsel end, hvis man skal spare op i flere år til det. Man kan trods alt ikke bruge pengene fra graven, så et eller andet skal de vel bruges på

Det bestemmer hun selv om, hun vil. Hvis ikke får hun ikke gave eller fest. Hvis hun vil konfirmeres holder vi en fest. Men ikke til 25.000 kr. 

Jeg respekterer dit synspunkt og er delvist enig. Min datter får heller ikke dyre gaver til jul og fødselsdag. Men for mig er der stadig noget i ikke at bruge så mange penge på en fest, der jo i sin essens handler om alt andet end det materialistiske (og jeg er ikke religiøs selv - men det er vel religion konfirmation handler om). 

Ja, jeg er sikker på, at det har noget at sige hvor mange penge man har. Selvfølgelig. Derfor synes jeg stadig der er noget lærdom i, at man ikke bare får. Og har man virkelig så mange penge, at man ikke aner hvad de skal bruges på kan man jo altid donere dem væk

Anmeld Citér

20. februar 2023

Cvbn

Vi har givet en større ting (IPad, IPhone eller lignende) som de ønskede sig til en værdi af 6-8000. Derudover får de selvfølgelig festen, som er meget beskeden, eftersom vi har en meget lille familie  

Havde jeg en stor familie, som gav gaver, så havde vi nok selv givet for mindre, men da vores vilkår er, som de er, så gør vi det på denne måde. Fest, konfirmationskjole osv er typisk landet på 10-12.000 i alt (22 mennesker)

Anmeld Citér

20. februar 2023

Ammelia

Profilbillede for Ammelia

Min søn er ligeglad med lokation, pynt og til dels hvor maden kommer fra.. han ønsker sig en fest med hele familien og senere med vennerne..

jeg har lejet det store forsamlingshus for 3000kr fra torsdag til søndag.

kørsel fra kirke bliver en bekendt der kører fede biler, og han gør det kvit og frit

tøjet låner vi fra min venindes søn som blev konfirmeret sidste år.. hvorfor bruge 4000kr når der er et sæt han kan passe som kun er brugt 1 gang

gaven bliver det der kommer i konfirmationsbidrag fra hans biologiske andel.. jeg ønsker kun de penge fra ham går direkte til knægten.. 

aner ikke hvad konfirmationen løber op i.. vi bliver ca. 45 inkl børn

jeg skal lave maden selv festen er ikke en del af hans gave, men syntes også knap 4000kr er rigeligt i gave 

Anmeld Citér

21. februar 2023

Anonym

Hvor bliver jeg nysgerrig efter at læse denne tråd. Hvad tænker I der bruger rigtig mange penge på konfirmation til at det omhandler noget religiøst? Betyder det noget for jer og jeres børn? Eller hvad er det I fejrer?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.