Jeg er pædagog, arbejder pt i vuggestue (med børnehave afdeling ) men har arbejdet i børnehave i flere år tidligere - alt hvad du skriver om den børnehave får mine alarm klokker til at ringe.
For det første - han er lige startet og det er stadig et nyt og skræmmende sted for ham - selvfølgelig skal der en ekstra indsats til ved aflevering for at han føler sig tryg ( hvilket han jo tydeligvis ikke gør endnu). Og ja voksne kan altså godt rejse sig fra en gruppe børnehavebørn for at tage imod din søn.
Man kan ikke kræve at han bare gør som alle de andre børn uden at have gjort en indsats for det. Ja normeringen er dårligere og man kan som forældre ikke forvente samme status på dagen, men når nu der er personale mødt ind så kan de godt tage imod ham på en ordentlig måde.
Med den klud. Ja det er normal praksis at børnehave børn ikke render rundt med klude, bamser og sutter - MEN dit barn har tydeligvis et behov for den ( det kaldes overgangsobjekter og det er ret normalt at nogle børn har behov for dem i en periode - det ved alle veloplyste pædagoger) - og hans behov skal sættes før regler.
Lige nu er pædagogernes vigtigste opgave at gøre din dreng tryg ved at komme i børnehave, og tryg ved at være der uden mor/far - ikke at danne venskaber - det kommer bagefter. Og først når han er tryg ved stedet, tryg ved de voksne osv kan han danne venskaber og lege med de andre. Og det er en meget meget lille pris at betale i et par uger, hvor han får lov at have den klud - for han skal nok en dag være klar til at lægge den væk.
De fleste børn jeg har haft startet op i børnehave har haft en bamse/klud som har været stortset til fri afbenyttelse de første par uger, og derefter har man nemt kunne få den ud i garderoben, for barnet var trygt - og så kan man begynde at håndhæve regler - men ikke før.
Og så vil jeg sige, det der med 20 års opdragelse og I har læst mange bøger - What! Det havde jeg nok sendt en klage på, sådan en arrogance!
Hvis jeg var dig ville jeg nok mærke godt nede i maven omkring den børnehave - er det en enkelt pædagog eller et helt hus’ pædagogik? For hvis der er flere ting end dem du nævner ville jeg nok overveje om et skift er passende. Man skal ikke skifte for enhver pris, men pædagogikken du nævner er meget langt fra alt hvad vi ved om børns udvikling.
Hvis børnene ikke har det godt i en børnehave er det ALTID de voksnes ansvar at ændre på - vi kan ikke ændre på børnene, vi kan ændre på de voksne - og de voksnes adfærd vil smitte på børnene.
Anmeld
Citér