Ej jeg er simpelthen nød til at stemme i, det er jo helt på hovedet det der!
Hvordan skal han have en cance for at blive tryg, hvis ingen vil tage godt imod ham ham? Og han så ikke engang på have hans tryghedsobjekter med??
Jeg ville klart se mig om efter en ny børnehave. I mit område kan der dog være lang ventetid og imens (jeg forudsætter at pasning er nødvendigt og han derfor skal fortsætte) vil jeg tage fat i lederen. Simpelthen sige "jeg oplever at mit barn er utrygt og der ikke bliver taget hånd om situationen. Jeg er med på at han ikke er verdens navle, men jeg forstår simpelthen ikke, at der ikke er nogen der vil hjælpe med lige at komme i gang på dagen. Jeg ved han er klar på leg i løbet af 5 minutter, hvis han bare får den tid. Derudover over det ingen mening at han her i overgangen forventes også at stoppe med sin sutteklud. Hvordan skal han finde tryghed hvis han hverken kan få hjælp eller må have den?"
Og nej i en børnehave aner de ikke hvad alle børn har lavet hele dagen. Men i en opstatsfase bør der være særlig fokus på det barn der starter, og det lyder enormt utrygt at de ikke engang der har kunne sige noget som helst? Altså har de bare ladet ham gå rundt for sig selv?
Jeg har kun én gang oplevet at få en besked efter en lidt svær aflevering,og det er fair de ikke har tid til at skrive. Jeg ønsker de prioriterer tiden sammen med børnene. Til gengæld er jeg to gange blevet ringet op at "det går okay og der er ikke gråd, men dit barn virker på overarbejde, så hvis du har mulighed for at hente tidligerer vil det nok være godt"
Og når jeg har hentet efter de svære afleveringer har de altid som minimum fortalt hvor længe det stod på og hvordan de hjalp barnet videre og ind i legen og at det derfra er gået fornuftigt resten af dagen. Altså det er da et minimum!
På gode dage kan jeg godt få at vide "der har været gang i den i dag og dit barn har nok hygget sig, vi har i hvert fald kun kun set det når vi var samlet for at spise, resten af tiden har det leget med andre"
Og der er ALTID en der kommer hen og hilser (nogle gange skal man lige selv skabe kontakt) men der kommer altid en og siger "hej x, dejligt at se dig" og de svære dage bliver de og hjælper med at sige forvel og på de gode dage (som der er mange af) vinker barnet bare og løber ind og så siger pædagogen bare farvel til mig og går med ind til børnene igen. Af og til kan de også, hvis de f.eks. sidder med et spil eller andet ved et bord, og vi kommer hen til stuen også sige "hej x, dejligt at se dig! Vil du ikke komme herover og være med?". Pointen er at der altid er en voksen til at skabe kontakt og hvis barnet ikke bare lige springer i armene, så kommer de altså og hjælper
Det lyder som et usundt sted i er landet