Opstart i børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. januar 2023

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år
Anonym skriver:

Jeg tror bare, at jeg frygtede at sige mere imod, hvis de så beskyldte os for at være usamarbejdsvillige og ikke ønskede vores barn det bedste. Som primærpædagogen sagde til os “det er muligt, at I har læst mange bøger på universitetet, men jeg har 20 års erfaringer med opdragelse af børn”. Og da vi ikke ved bedre, da det er vores børn, som starter i børnehaven, har vi tænkt “nå jamen, så er vi måske for pylret, som de hele tiden hentyder til, for ingen bruger klud i en alder af 3 år, og vi skal ikke ødelægge ham og hans udvikling i børnehaven”. I sidste uge havde vi lagt kluden på hans plads og fik at vide om eftermiddagen, hvor vi hentede ham, at vi bremsede hans udvikling med de andre børn. De andre børn kunne ikke lege med ham, fordi han havde han kluden i hånden. 

Og ja jeg synes også, at det er absurd, at de dårligt nok kigger op, når han kommer og ikke tager sig tid til lige at velkomne ham, når han trods alt stadig er ny. 

Jeg er i øvrigt vant til, at man i vuggestuen kunne spørge pædagogerne ind til dagen og trivsel, hvorefter de uddybede. Når jeg spørger her, om han har været ok, fordi morgenen var præget af gråd, er svaret bare enten et enkelt nik eller “synes jeg ja”. Og så vender de ryggen til og går. Er det normalt, at pædagogerne virkelig ikke har tid til at tale med forældrene?

Børn er ikke ens, og nogle børn har brug for mere tryghed i opstarten end andre, og hvorfor skulle han da ikke kunne lege med de andre, bare fordi han har en nusseklud i hånden?

Det første lange stykke tid fortalte pædagogerne altid, hvordan min datters dag havde været, når jeg hentede. Nu siger de ikke så meget, men jeg kan altid spørge, og så får jeg bestemt mere end et nik til svar.

Jeg havde helt ærligt set mig om efter en anden børnehave til ham, hvis det på nogen måde var muligt, for det der ville gøre ondt helt ind i mor-hjertet på mig - og det lyder det også til at gøre på dig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte
Anonym skriver:

Jeg tror bare, at jeg frygtede at sige mere imod, hvis de så beskyldte os for at være usamarbejdsvillige og ikke ønskede vores barn det bedste. Som primærpædagogen sagde til os “det er muligt, at I har læst mange bøger på universitetet, men jeg har 20 års erfaringer med opdragelse af børn”. Og da vi ikke ved bedre, da det er vores børn, som starter i børnehaven, har vi tænkt “nå jamen, så er vi måske for pylret, som de hele tiden hentyder til, for ingen bruger klud i en alder af 3 år, og vi skal ikke ødelægge ham og hans udvikling i børnehaven”. I sidste uge havde vi lagt kluden på hans plads og fik at vide om eftermiddagen, hvor vi hentede ham, at vi bremsede hans udvikling med de andre børn. De andre børn kunne ikke lege med ham, fordi han havde han kluden i hånden. 

Og ja jeg synes også, at det er absurd, at de dårligt nok kigger op, når han kommer og ikke tager sig tid til lige at velkomne ham, når han trods alt stadig er ny. 

Jeg er i øvrigt vant til, at man i vuggestuen kunne spørge pædagogerne ind til dagen og trivsel, hvorefter de uddybede. Når jeg spørger her, om han har været ok, fordi morgenen var præget af gråd, er svaret bare enten et enkelt nik eller “synes jeg ja”. Og så vender de ryggen til og går. Er det normalt, at pædagogerne virkelig ikke har tid til at tale med forældrene?

Whaat!!! Jeg ville blive gal over at blive irettesat.  Det er JERES dreng og i ved bedst. Det er dem der er usamarbejdsvillig

Anmeld Citér

16. januar 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Det med suttekluden er for langt ude af dem! 
Min oplevelse med at aflevere er, at der har været plads til forskellige børn - dvs dem der har haft behov for det, er blevet “hjulpet ind” af en pædagog (særligt i starten).

Tid til at stå og forklare lange referater hver dag, kan jeg godt forstå, de ikke har.

Jeg ville alvorligt overveje at skifte institution - det lyder ikke særlig omsorgsfuldt og rummende :-(

Anmeld Citér

16. januar 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg synes det lyder helt grotesk. Ikke nok med at de ikke byder velkommen og tager hånd om et forholdsvis nyt og også usikkert barn. Så er de voldsomt nedladende overfor jer. 

jeg vil bestemt ikke sige det er normalt. Og ærligt. Havde det været mig så havde jeg fluks gjort alt der stod i min magt for at finde en anden børnehave til ham. 

Anmeld Citér

16. januar 2023

Anonym trådstarter

Septemberbarn2018 skriver:

Børn er ikke ens, og nogle børn har brug for mere tryghed i opstarten end andre, og hvorfor skulle han da ikke kunne lege med de andre, bare fordi han har en nusseklud i hånden?

Det første lange stykke tid fortalte pædagogerne altid, hvordan min datters dag havde været, når jeg hentede. Nu siger de ikke så meget, men jeg kan altid spørge, og så får jeg bestemt mere end et nik til svar.

Jeg havde helt ærligt set mig om efter en anden børnehave til ham, hvis det på nogen måde var muligt, for det der ville gøre ondt helt ind i mor-hjertet på mig - og det lyder det også til at gøre på dig

Vi har overhovedet ikke fået at vide, hvordan dagene er forløbet, ikke engang de første dage, hvor han opstartede. Vi har hentet ham og aktivt selv spurgt ind, men får desværre ikke så meget igen   De har også oplyst, at de ikke har tid til at kommunikere på sms, hvorfor vi ikke skal forvente et svar, medmindre det har været en helt forfærdelig aflevering, og de gerne vil give os en status på barnets nuværende situation. 

Jeg har selv overvejet et skift. Men jeg vidste ikke rigtigt, om det er normalen, at børnehaver er sådan, samt om det er mere skadeligt end gavnligt at hive ham ud for derefter at starte forfra et helt nyt sted. 

Jeg er egentlig glad for, at jeg oprettede en tråd herinde. Det bekræfter vores antagelse herhjemme om, at de er vanvittige upædagogiske. Jeg vil kraftigt overveje at flytte ham. Tak for jer

Anmeld Citér

17. januar 2023

Soonmom

Over ved os anbefaler de at vi sætter barnet i gang med en aktivitet, men har barnet svært ved det hjælper den voksne selvfølgelig og tilbyder at vinke, der er som regel en "gang" voksen som er afsat til at hjælpe med at sige farvel.

Anmeld Citér

17. januar 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Meget enig med de andre, det er helt grotesk han ikke må have hans sutteklud med ind - han har gået der i 2 uger, det er da kun godt med noget tryghed i de nye omgivelser. 
Nu skal de da lige blive lidt menneskelige.

His os laver pædagogerne også andre ting når vi kommer, men hvis de kan se aflevering trækker ud eller barnet er ked af der, så kommer de og hjælper - så barnet er trygt og vi forældre også er det.

Har du prøvet at tage fat i lederen?
Så du kan få en konkret løsning til en bedre aflevering, normalt kunne det være hans kontaktpædsgog / primære pædagog , men det lyder ikke til at nogen af dem på stuen er til at snakke med.

Anmeld Citér

17. januar 2023

Anonym

Ej jeg er simpelthen nød til at stemme i, det er jo helt på hovedet det der! 

Hvordan skal han have en cance for at blive tryg, hvis ingen vil tage godt imod ham ham? Og han så ikke engang på have hans tryghedsobjekter med??

Jeg ville klart se mig om efter en ny børnehave. I mit område kan der dog være lang ventetid og imens (jeg forudsætter at pasning er nødvendigt og han derfor skal fortsætte) vil jeg tage fat i lederen. Simpelthen sige "jeg oplever at mit barn er utrygt og der ikke bliver taget hånd om situationen. Jeg er med på at han ikke er verdens navle, men jeg forstår simpelthen ikke, at der ikke er nogen der vil hjælpe med lige at komme i gang på dagen. Jeg ved han er klar på leg i løbet af 5 minutter, hvis han bare får den tid. Derudover over det ingen mening at han her i overgangen forventes også at stoppe med sin sutteklud. Hvordan skal han finde tryghed hvis han hverken kan få hjælp eller må have den?"

Og nej i en børnehave aner de ikke hvad alle børn har lavet hele dagen. Men i en opstatsfase bør der være særlig fokus på det barn der starter, og det lyder enormt utrygt at de ikke engang der har kunne sige noget som helst? Altså har de bare ladet ham gå rundt for sig selv?

Jeg har kun én gang oplevet at få en besked efter en lidt svær aflevering,og det er fair de ikke har tid til at skrive. Jeg ønsker de prioriterer tiden sammen med børnene. Til gengæld er jeg to gange blevet ringet op at "det går okay og der er ikke gråd, men dit barn virker på overarbejde, så hvis du har mulighed for at hente tidligerer vil det nok være godt"

Og når jeg har hentet efter de svære afleveringer har de altid som minimum fortalt hvor længe det stod på og hvordan de hjalp barnet videre og ind i legen og at det derfra er gået fornuftigt resten af dagen. Altså det er da et minimum!

På gode dage kan jeg godt få at vide "der har været gang i den i dag og dit barn har nok hygget sig, vi har i hvert fald kun kun set det når vi var samlet for at spise, resten af tiden har det leget med andre"

Og der er ALTID en der kommer hen og hilser (nogle gange skal man lige selv skabe kontakt) men der kommer altid en og siger "hej x, dejligt at se dig" og de svære dage bliver de og hjælper med at sige forvel og på de gode dage (som der er mange af) vinker barnet bare og løber ind og så siger pædagogen bare farvel til mig og går med ind til børnene igen. Af og til kan de også, hvis de f.eks. sidder med et spil eller andet ved et bord, og vi kommer hen til stuen også sige "hej x, dejligt at se dig! Vil du ikke komme herover og være med?". Pointen er at der altid er en voksen til at skabe kontakt og hvis barnet ikke bare lige springer i armene, så kommer de altså og hjælper

Det lyder som et usundt sted i er landet  

Anmeld Citér

17. januar 2023

Anonym

Nu har jeg ikke læst alle svar. Men jeg ville simpelthen tage en snak med hans kontaktpædagog om at hans behov bliver opfyldt. For det er da drøn vigtigt at de hjælper barnet med at skabe tillid til de voksne. 
Jeg synes det lyder helt vildt underligt at de ikke giver sig tid/går ud og vinker eller lignende. 

Vores børn har gået i en fribørnehave, ved ikke om der er forskel på kommunale institutioner, men der er ALTID en voksen når de kommer om, som byder dem velkommen og siger godmorgen. Sørger for at de er trygge når de bliver afleveret, tilbyder at “hjælpe” med at vinke hvis barnet ønsker det eller lignende. 

Med hensyn til suttekluden, kan det så være en mulighed han får den med hen til børnehaven og den så skal blive i bilen, cyklen eller hvad I nu benytter jer af og den så er med igen når han bliver hentet? Det fungerede godt for vores yngste, her var det bare en bamse. 

Vores yngste har haft utrolig svært ved at starte både i dagpleje og børnehave. Det har taget en måned med indkøring begge dele. Min mand måtte tage ekstra barsel da han startede ham op i dagplejen og det tog ca. det samme i børnehaven. Men det har været vildt godt givet ud, han har følt sig tryg, han er mega social og er slet ikke en “puttedreng” der ikke tør at mænge sig med de andre.

Jeg ville godt nok være ked af at aflevere mine børn sådan et sted hvor der er ikke nærvær og plads til forskellighed. 

Anmeld Citér

17. januar 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Okay jeg synes det lyder til en ret hård pædagogik de har der. Det kan jo godt være man er blevet lidt hårdkogt når man har været pædagog i 20 år.

min store er lige startet i børnehave. Her tager de voksne imod os og krammer og trøster når vi går og af og til får hun sin sut og bamse som vi altid har til at være i garderoben. Hun siger også ofte at hun savner mor og så får hun en krammer og sidder og får lidt voksenkontakt og løber ud og leger når hun er klar. De har bare den regel at når man ikke er ked mere så afleverer man sut og bamse.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.