Svært med min datter. Grænser.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.984 visninger
20 svar
60 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. december 2022

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Som førstegangsmor møder man hele tiden nye udfordringer, man skal lære at kende. Jeg har fire børn, men med den ældste er hvert alderstrin jo hele tiden et nyt første, da hun er den første, jeg prøver det med. Og må sande, at jeg altid har været fantastisk til at være mor, da de var yngre, men nu hvor hun er 11 og preteen er det fandme svært, og jeg kan slet ikke hitte ud af, hvor det er rigtigt at markere mine personlige grænser kontra risikoen for at skubbe hende væk følelsesmæssigt.

Min datter er kærlig og meget omsorgsfuld. Hun er også meget sårbar, bekymrer sig meget og overtænker enormt meget. Det er meget svært at have en almindelig rolig, anerkendende samtale med hende, hvis man samtidig må levere en besked, hun er utilfreds med, for lige så kærlig hun kan være, lige så hurtigt bliver hun rasende, bander og svovler og nægter at lytte, siger jeg er så uretfærdigt, af og til at hun hader mig og værre personlige angreb. Der er ingen vej ind med fornuft, selv om man taler med hende i fredstid. Når jeg fortæller hende, at jeg også er et menneske, og at ord har betydning og effekt, bliver hun i stedet rasende fordi hun får skyldfølelse. 

Jeg synes det er svært, fordi hun er sårbar og jeg ikke ønsker at skabe afstand mellem os. Samtidig er jeg først og fremmest hendes mor, ikke hendes kammerat, og derfor kan jeg være nødt til at være uretfærdige, dumme mor I perioder.

Pt. Er hun meget vred over, at jeg ikke vil bruge 3000 kroner på en ny IPhone til hende. Alle de andre piger har en IPhone, men da hun i sin tid fik sin telefon, fik hun en Samsung, og den gang var hun lykkelig for den. Det er en meget god telefon, i den dyre ende, men i hendes alder fylder status jo, og faktum er bare, at de andre kommenterer på, at hun ikke har IPhone. Jeg vil gerne i dialog med de andre forældre og/eller klasselæreren, men min datter er meget tydelig omkring, at hun aldrig vil tilgive mig, hvis jeg gør det.

Men det der egentlig er humlen lige nu og her og som gør mig usikker i min rolle som mor, det er at hun VIL diskutere det. Over SMS.. For hun er hos sin far. 

Vi talte kort i telefon, indtil hun smed på, og jeg gjorde meget ud af at anerkende hendes følelser i situationen, vise omsorg og spørge ind, men samtidig være tydelig omkring, at jeg ikke bruger tusindvis på en IPhone, når hun har en velfungerende telefon. Hun er velkommen til selv at spare op til en. 

Hele aftenen er jeg blevet bombarderet med sms'er. Jeg har sagt, at jeg gerne vil tale med hende face 2 face, men at jeg ikke vil diskutere over SMS. Jeg har sagt, at jeg elsker hende, men nu lægger jeg telefonen væk. Men sms'erne fortsætter. Hun kan ikke sove, før det her er ude af verden (og det er ikke ude af verden før jeg siger ja til den IPhone, og det gør jeg fandme ikke. Hun er heldig hun er priviligeret nok til overhovedet at have så fin en telefon i hendes alder). Jeg er ond, når jeg ikke svarer. Jeg forstår hende ikke, etc etc.

Og så bliver jeg både frustreret og usikker. Jeg kan ikke lide, at hun forsøger at trænge mig op i en krog. Jeg vil ikke have, at hun skal presse mig til at sidde og sms'e. Jeg har gjort, hvad jeg kunne. Anerkendt, lyttet, været tydelig. Men når jeg siger nej, så placerer hun mig i en situation, hvor hun gør mig ansvarlig for hendes mangel på søvn og ulykkelighed. Hun nægter at tale med sin far om det. 

Jeg ved ikke, hvad jeg kan forvente af en i øvrigt meget intelligent pige på 11. Hendes hjerne er i rivende udvikling, begyndende pubertet. Men jeg vil også have lov at sige nej. Sætte grænser. Ikke finde mig i at blive talt grimt til. Jeg er bare så nervøs for at ødelægge vores relation, når hun er så sårbar.

Jeg har brug for at blive guidet omsorgsfuldt af forældre, der har erfaring med større børn. Hjælp en usikker mor.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Nogle gange er et nej bare et nej.

Synes, du håndterer det så fint, og man skal ikke lade sig afpresse (hverken følelsesmæssigt eller i bogstavelig forstand) af sin præ-teen.

Anmeld Citér

28. december 2022

Mabo95

Nu har jeg ikke selv et barn i den alder, den ældste er 5, og det er sgu også næsten som at have en teenager nogle gange, wauw haha.

Men jeg havde håndteret det på samme måde tror jeg, anerkendt og forklaret hvordan landet lå, og bare holde fast i det nej...... 1,2,3 nej så jeg vil sige du har håndteret det fuldstændig på den rigtige måde.

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym

Jeg har en 14 årig.. Her er et nej et nej. Og det er ikke til diskussion.. Bare her til aften ville han beholde hans VR briller på værelset. Og det har vi en klar aftale om skal ligge i køkkenet om natten (ellers ligger han og ser film det meste af natten) og først da jeg blev sur og hævede stemmen kom de skide VR briller ud fra værelset. 
Et nej er et nej og sådan er livet bare pisse uretfærdigt indimellem (især for teenageren og præteens, der gerne vil ha dyre ting og forhandle konstant) 

Anmeld Citér

29. december 2022

Tami

Profilbillede for Tami

Jeg synes ikke du kan gøre mere end du allerede har gjort. Et nej er et nej og det må hun lære at forstå - for hvad bliver det næste så, hvis du giver efter? Jeg havde nok ignoreret de sidste SMS’er fra hende efter det sidste du skrev til hende. Du er ikke ansvarlig for, at hun så ikke får sovet (og selvfølgelig skal hun nok falde i søvn). Igen, hun skal lære at håndtere at man ikke bare får sin vilje hver gang. Og så kan du evt ringe til hende i morgen? 

Jeg forstår udemærket at du føler et ansvar og bliver berørt af situationen. Jeg har selv 2 piger på 9 og 12 år, og er ikke længere sammen med deres far, og jeg føler da også indimellem at jeg skal kompensere dem for det og forkæle dem lidt ekstra. Men herhjemme må man selv spare op til så dyre ting. Til gengæld bliver de så forkælet med de lidt mindre ting (tøj, slik, nips osv). 

Hvornår får du hende hjem igen? Måske du skulle have en god snak med hende face to face, hvor du forklarer hende hvad det gør ved dig at blive kaldt grimme ting og også fortæller hende (på en pæn måde selvfølgelig) at hendes opførsel ikke er i orden. Kunne hun tjene lidt ekstra lommepenge derhjemme ved at hjælpe en masse med nogle ting + sælge samsungen og så på den måde få råd til en iPhone? Evt ønske sig penge til fødselsdag hvis det er i nærmeste fremtid

Anmeld Citér

29. december 2022

Soonmom

Når det handler om en telefon og ikke følelser . Havde mit barn bare fået at vide "surt show, så må du selv sparer op"

Og så er den faktisk ikke længere, kan ikke se man kan såre nogen på den måde ? Så må hun jo finde en måde at tjene penge til en, hvis det er så vigtigt for hende

Anmeld Citér

29. december 2022

Kir

Jeg synes også du har gjort det helt rigtige. Lige nu er det vigtigste at du holder fast. At du ikke bukker under for hendes pres. Du må simpelthen finde en måde at komme af med skyldfølelsen og den dårlige samvittighed på. For lige nu bruger hun det imod dig, og hun ved det virker.

Du er ikke en dårlig mor fordi hun ikke får sovet. Eller at hun er vred og ked af det. Det er ikke noget hun tager skade af. Tværtimod er du en rigtig god mor der lærer hende grænser og at man ikke kan få alt hvad man vil have. Prøv at tænk på hvordan det bliver for hende når hun bliver teenager og vil have ting fra dig. Og når hun bliver voksen, hvis hun er vant til at hun kan få sin vilje på den måde. Hun får svært ved at begå sig socialt og ved at tage en uddannelse og have et job. Så selvom det lige nu føles forfærdeligt, så hjælper du hende jo i det lange løb.

Så stå fast, du gør det helt rigtige. Og på en virkelig fin måde.

Måske kan du alliere dig med hendes far og fortælle ham hvad der foregår, både så han er orienteret og så han kan støtte dig i at hun ikke får sin vilje? 

Anmeld Citér

29. december 2022

McK

Profilbillede for McK

Du skal selvfølgelig holde benhårdt fast i dit nej. 

Er dog nysgerrig på hvad du vil kontakte lærer/forældre omkring? De har vel ikke noget med din situation at gøre?

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym trådstarter

McK skriver:

Du skal selvfølgelig holde benhårdt fast i dit nej. 

Er dog nysgerrig på hvad du vil kontakte lærer/forældre omkring? De har vel ikke noget med din situation at gøre?

Det det handler om er, at de andre piger kommenterer negativt på og håner ift hun ikke har en iPhone. Jeg ved, der er en generel type problematik angående den slags i klassen, for det har læreren før meldt ud. Hendes ønske om en iPhone handler om ikke at skille sig ud og føle sig drillet. "Ej har du kun en samsung? Jeg så en telefon der lignede din i Bilka sidste uge, den kostede kun 500 kroner". Der hersker en kultur om, at man kun er sej, hvis man ejer de rigtige ting. Vi bor i et område med mange velhavende familier, vi er ikke på deres niveau, almindelig middelklasse nok nærmere. Det er også derfor, emnet bliver mere sårbart at håndtere, fordi det jo egentlig handler om noget helt andet end selve den iPhone. Det handler om ønsket om at passe ind og ikke blive set med på. 

Anmeld Citér

29. december 2022

drabo

Profilbillede for drabo

Syntes helt klart også et nej er et nej.

prøv evt. at tage en snak om hvad det er der fylder omkring den iPhone. Er det “bare” mærkevare status eller er det noget andet. Er det fordi de andre bruger iMessage og hun derfor ikke er med i deres online samtaler eller måske noget helt tredje.

ikke at hun skal have en iPhone, men måske findes der løsninger, som kan afhjælpe problemet på anden vis. En snak om at det ikke er muligt altid at have DEN fede ting, eller hjælp til at finde et bedre besked program, hvor alle kan være med eller noget helt tredje.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.