Anonym skriver:
Sagen er at moren allerede flere gange har haft en samtale med hende om det, jeg siger ikke konsekvensen skal være det første valg. Men når samtaler osv ikke virker og barnet bliver ved så bliver der nødt til at komme konsekvens, for hvorfor skulle barnet ellers stoppe med sin adfærd. Jeg tror man nu til dags er alt for bange for at give børn straf. Det er ikke meningen de skal bestemme derhjemme og skabe så dårlig stemning over længere tid. Børn bliver mobbet for alt muligt i skolen, hvis det ikke er iphone er det noget andet.
Det er nogle pragt eksempler du giver med dine elever. Der også dem i den anden grøft som ikke lærer grænser og ikke får konskvenser der hjemme og har lige så dårligt adfærd i skolen, hvor lærerne også bøder for opdragelsen i hjemmet. Det må du også vide.
Næ. Det er ikke “pragteksempler”, jeg giver, men helt almindelige, hyppigt forekommende eksempler. Og nej, jeg har ikke oplevet elever med en sådan adfærd i skolen. Jeg har indimellem haft elever, som har løjet og snydt og ikke villet anerkende regler, men det har været noget med at prøve at gå under radaren - ikke åbne konfrontationer, bebrejdelser, skældsord etc. Det forekommer vel nok blandt yngre børn - jeg har kun 7.-9 klasse - men det fortæller jo også, at en sådan opførsel ikke er vedvarende. Det ville være ydmygende og flovt for fx en 14-årig at udstille sig selv sådan over for lærere og klassekammerater.
Og hvorfor barnet skulle stoppe med sin adfærd, hvis det ingen konsekvens havde? Fordi det er MINDST lige så opslidende, smerteligt, pinagtigt for barnet som for forældrene. Du kan da ikke tro, at TS’ barn har det fint undervejs? Eller at hun kalkulerer med, at hvis hun bare bliver ved længe nok, så får hun den iPhone? Hun er jo helt ude af sig selv, er kørt alt for langt ud og kan ikke finde tilbage på sporet - og der kommer hun ikke hen ved at få konfiskeret sin mobil.
Jeg tror ikke, forældre er bange for at give deres børn straf. Jeg tror bare, de fleste har forstået, at det ikke hjælper og ikke gavner hverken børn eller forældre.
Anmeld
Citér