Forlængelse af barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. december 2022

Anonym

Anonym skriver:

Ej et fedt svar. Tusind tak for din tid! 
det er er svar jeg kan bruge til noget.

ja jeg er på gamle ordning, og har kun 2 måneder tilbage af min barsel. Jeg spurgte min chef om jeg kunne få holdt alt det ferie som er overført fra sidste år ( blev sygemeldt midt i graviditeten grundet svær bækkenløsning) så har omkring 14 ugers ferie + en del afspadsering. Men han sagde at jeg kun kan tage 2 uger.. 

Jeg har virkelig haft en stressende barsel, og forfærdelig graviditet. Og kan slet ikke forstå hvor tiden er blevet af. Vil bare gerne nå nogle hyggelig stunder, med raske børn og nogle oplevelser inden jeg skal bruge mine hverdage mange timer væk hjemmefra. 
jeg kan ifølge min chef, heller ikke starte op på nedsat tid.. 

14 ugers ferie…det var alligevel ikke så lidt, mon du har skrevet forkert her ?

Mht. ferie, så skal det altid aftales med arbejdspladsen. Der er selvfølgelig regler for hvornår ferien skal være afholdt og hvor meget ferie, du har krav på at holde i en given periode.

Man kan så undre sig over, at arbejdspladsen ikke siger ok til afholdelse af din overførte ferie, inden du er tilbage fra barsel

Det må da unægteligt være nemmere at undvære dig i x antal uger mere i forlængelse af barslen i stedet for at skulle undvære senere på året. Men der kan selvfølgelig være sæsonarbejde.

Læs mere her: Ferieloven

Det lyder til, at kommunikationen med din leder er gået i hårdknude. Har I ikke en HR afdeling, du kan gå til for at få styr på fakta og arbejdspladsens interne regler?

Nej - både afholdelse af afspadsering samt nedsat tid er noget, ledelsen skal gå med til og godkende. Det er desværre ikke en ret man som arbejdstager har.

Igen! Arbejdsmiljøet lyder noget giftigt og usundt.

Pas på dig selv og din familie

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2022

Anonym

Hvis baby er startet op i dagpleje er det vigtigt du bruger tiden på at få ladt op til start på job. 

Også selvom du forlænger barsel er det vigtigt at dit barn kommer afsted nu du jo tydeligt er i underskud. 

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym

Jeg forstår ikke hvornår din chef så mener du skal afholde al den ferie - enig i at det da for dem må være nemmest hvis du afholder ferie nu (hvor de vel stadig har en barselsvikar), fremfor en masse i løbet af året - det meste udløber jo 31/12 så du får da travlt. De kan da (forhåbentlig) ikke forbyde dig at afholde din retmæssig opsparede ferie - har du spurgt til hvad planen med det er?

Hvis det ikke lykkes at finde en løsning, vil jeg da anbefale dig at sige op, og så afholde din ferie straks du er stoppet. Så får du muligvis de 3 ugers karantæne fra akassen bagefter, men hvis I har økonomien til det, er det da nok alle pengene værd.

Det lyder ikke som et rart sted, og med 2 små børn er det da ikke en mulighed med så meget overarbejde. Du risikerer da bare at ende med en ny sygemelding, og det er et job eller alverdens penge da ikke værd. Pas på dig selv - din arbejdsplads gør det tydeligvis ikke.

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym trådstarter

Nej det passer. 
Nåede aldrig at holde min 6 ugers ferie i 2021 så fik vi også 6 uger i 2022. (12 uger) Jeg har fra 2020 2 uger som jeg ikke har nået at holde men har fået dem overført til sidste år. 

udover det, har jeg en hel masse afspadseringstimer som jeg aldrig har haft tid til at tage. 

jeg er godt klar over, at det er min chef som skal godkende ferie, afspadsering mm. Men han udelukker alle forslag jeg kommer med. 

det er normalt på mit arbejde, at ferien bliver udskudt da der ikke er tid til at få det taget. Vi kan få tilbudet at få pengene udbetalt for de 5 feriefridage men eller ikke. 

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg forstår ikke hvornår din chef så mener du skal afholde al den ferie - enig i at det da for dem må være nemmest hvis du afholder ferie nu (hvor de vel stadig har en barselsvikar), fremfor en masse i løbet af året - det meste udløber jo 31/12 så du får da travlt. De kan da (forhåbentlig) ikke forbyde dig at afholde din retmæssig opsparede ferie - har du spurgt til hvad planen med det er?

Hvis det ikke lykkes at finde en løsning, vil jeg da anbefale dig at sige op, og så afholde din ferie straks du er stoppet. Så får du muligvis de 3 ugers karantæne fra akassen bagefter, men hvis I har økonomien til det, er det da nok alle pengene værd.

Det lyder ikke som et rart sted, og med 2 små børn er det da ikke en mulighed med så meget overarbejde. Du risikerer da bare at ende med en ny sygemelding, og det er et job eller alverdens penge da ikke værd. Pas på dig selv - din arbejdsplads gør det tydeligvis ikke.

Kan få tilbydet penge i stedet for ferie, og det vil jeg ikke. Jeg vil gerne holde ferie. 

det er ret normalt på mit job, ikke at nå alle ferieugerne og bare får overført til året efter. 

jeg tænker også jeg er ude i at sige mit job op, men er så ked af ikke at have et job at vende tilbage til

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis baby er startet op i dagpleje er det vigtigt du bruger tiden på at få ladt op til start på job. 

Også selvom du forlænger barsel er det vigtigt at dit barn kommer afsted nu du jo tydeligt er i underskud. 

Baby er ikke startet endu. Starter først til feb. 10 dage inden jeg skal tilbage på job 

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym

Anonym skriver:

Nej det passer. 
Nåede aldrig at holde min 6 ugers ferie i 2021 så fik vi også 6 uger i 2022. (12 uger) Jeg har fra 2020 2 uger som jeg ikke har nået at holde men har fået dem overført til sidste år. 

udover det, har jeg en hel masse afspadseringstimer som jeg aldrig har haft tid til at tage. 

jeg er godt klar over, at det er min chef som skal godkende ferie, afspadsering mm. Men han udelukker alle forslag jeg kommer med. 

det er normalt på mit arbejde, at ferien bliver udskudt da der ikke er tid til at få det taget. Vi kan få tilbudet at få pengene udbetalt for de 5 feriefridage men eller ikke. 

Ok. Så det drejer sig om 12 reelle ferie uger og 2 ugers feriefridage.

Uhh…der er vist nogle ferieregler, der ikke overholdes på din arbejdsplads.

For stort arbejdspres tæller ikke som feriehindring og derfor må ferie på baggrund af dette IKKE overføres til nyt ferieår.

Du skal have fat i din fagforening. For du har som medarbejder RET til afholdelse af 5 ugers ferie på et ferieår. Lovgivning er lovgivning.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ok. Så det drejer sig om 12 reelle ferie uger og 2 ugers feriefridage.

Uhh…der er vist nogle ferieregler, der ikke overholdes på din arbejdsplads.

For stort arbejdspres tæller ikke som feriehindring og derfor må ferie på baggrund af dette IKKE overføres til nyt ferieår.

Du skal have fat i din fagforening. For du har som medarbejder RET til afholdelse af 5 ugers ferie på et ferieår. Lovgivning er lovgivning.

Tak for dit svar, det havde jeg slet ikke tænkt. 
sådan forgår det for næsten alle, og det er mit første arbejde. Har derfor ikke sat mig så godt ind i reglerne, da alle bare gøre det på den måde. 

jeg må lige sætte mig ind i det hele og tage fat i fagforeningen. Lyder til at jeg har knoklet mere end hvad der er normalt.. 

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym

Anonym skriver:

Tak for dit svar, det havde jeg slet ikke tænkt. 
sådan forgår det for næsten alle, og det er mit første arbejde. Har derfor ikke sat mig så godt ind i reglerne, da alle bare gøre det på den måde. 

jeg må lige sætte mig ind i det hele og tage fat i fagforeningen. Lyder til at jeg har knoklet mere end hvad der er normalt.. 

Og sådan bliver det ved med at foregå indtil nogen siger stop.

Fornuftigt! Du kan læse en del om ferieloven på Borger.dk, men ellers så brug din fagforening. Det er derfor du betaler dem penge hver måned

Uanset hvad, så lyder det ikke som om, at alle regler bliver overholdt. Pas på dig selv og opdater meget gerne, når der er nyt i sagen

Anmeld Citér

29. december 2022

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2
Anonym skriver:

Begge forældre har ret til 32 ugers forældreorlov - dvs 64 uger i alt. Af de 64 uger, er de 32 af dem med dagpenge. Disse skal deles mellem forældrene  jf gammel barselslov.

De resterende uger kalder man retten til fravær.

Hvor mange ugers forældreorlov har du brugt? 

Nej desværre. Det er derfor jeg råder til at ringe til Udbetaling Danmark. Dem er du i din gode ret til at ringe til vedr. spørgsmål omkring barsel og forældreorlov.

Super tak for dit svar. Mit barn er 4 måneder og jeg er stadig på den del af barslen hvor jeg får fuld løn. Jeg må lige ringe til udbetaling Danmark, jeg har nemlig også helt ondt i maven over at skulle tilbage på arbejdet til sommer

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.