Anonym skriver:
Ej et fedt svar. Tusind tak for din tid!
det er er svar jeg kan bruge til noget.
ja jeg er på gamle ordning, og har kun 2 måneder tilbage af min barsel. Jeg spurgte min chef om jeg kunne få holdt alt det ferie som er overført fra sidste år ( blev sygemeldt midt i graviditeten grundet svær bækkenløsning) så har omkring 14 ugers ferie + en del afspadsering. Men han sagde at jeg kun kan tage 2 uger..
Jeg har virkelig haft en stressende barsel, og forfærdelig graviditet. Og kan slet ikke forstå hvor tiden er blevet af. Vil bare gerne nå nogle hyggelig stunder, med raske børn og nogle oplevelser inden jeg skal bruge mine hverdage mange timer væk hjemmefra.
jeg kan ifølge min chef, heller ikke starte op på nedsat tid..
14 ugers ferie…det var alligevel ikke så lidt, mon du har skrevet forkert her
?
Mht. ferie, så skal det altid aftales med arbejdspladsen. Der er selvfølgelig regler for hvornår ferien skal være afholdt og hvor meget ferie, du har krav på at holde i en given periode.
Man kan så undre sig over, at arbejdspladsen ikke siger ok til afholdelse af din overførte ferie, inden du er tilbage fra barsel 
Det må da unægteligt være nemmere at undvære dig i x antal uger mere i forlængelse af barslen i stedet for at skulle undvære senere på året. Men der kan selvfølgelig være sæsonarbejde.
Læs mere her: Ferieloven
Det lyder til, at kommunikationen med din leder er gået i hårdknude. Har I ikke en HR afdeling, du kan gå til for at få styr på fakta og arbejdspladsens interne regler?
Nej - både afholdelse af afspadsering samt nedsat tid er noget, ledelsen skal gå med til og godkende. Det er desværre ikke en ret man som arbejdstager har.
Igen! Arbejdsmiljøet lyder noget giftigt og usundt.
Pas på dig selv og din familie