Forlængelse af barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. december 2022

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2
Anonym skriver:

Jeg formoder, at du er på “gammel ordning” - dvs. har født før 02-08-2022.

Barslende og gravide medarbejdere er sikret ret godt jf. barselsloven. Så som udgangspunkt kan man sige, at hvad der står i barselsloven, må en arbejdsgiver ikke sige nej.

Og dog. Der er enkelte punkter, hvor arbejdsgiveren gerne må sige nej. Men det er meget få punkter.

Og så er der varslingsreglerne…om du er indenfor eller udenfor kan jeg ikke lige umiddelbart google mig til. Jeg ville ringe til Udbetaling Danmark i morgen (hvis de har åbent). De kan vejlede dig i netop dit barselforløb og kan se, hvad der er brugt af orloven indtil nu.

Umiddelbart giver det ingen mening at forlænge din barsel med 8 eller 14 uger, med mindre du snart har brugt alle dine 32 ugers forældreorlov.

Forlængelse giver mest mening, hvis man gør det i et glidende forløb så dine dagpenge havde været fordelt ud på 8 eller 14 uger mere. Ellers skal man selv spare op og så kan I lige så godt bare benytte retten til fravær, hvis ikke alle forældreorlovs ugerne er brugt.

Men igen - ring til Udbetaling Danmark.

Kh HR medarbejderen, der har siddet med RIGTIG mange barselsforløb de seneste 6 år

Retten til fravær, hvad går den ud på

Ved du om man har nogle rettigheder til forlængelse hvis man ikke varsler indenfor tidsfristen eller om muligheden så går tabt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg formoder, at du er på “gammel ordning” - dvs. har født før 02-08-2022.

Barslende og gravide medarbejdere er sikret ret godt jf. barselsloven. Så som udgangspunkt kan man sige, at hvad der står i barselsloven, må en arbejdsgiver ikke sige nej.

Og dog. Der er enkelte punkter, hvor arbejdsgiveren gerne må sige nej. Men det er meget få punkter.

Og så er der varslingsreglerne…om du er indenfor eller udenfor kan jeg ikke lige umiddelbart google mig til. Jeg ville ringe til Udbetaling Danmark i morgen (hvis de har åbent). De kan vejlede dig i netop dit barselforløb og kan se, hvad der er brugt af orloven indtil nu.

Umiddelbart giver det ingen mening at forlænge din barsel med 8 eller 14 uger, med mindre du snart har brugt alle dine 32 ugers forældreorlov.

Forlængelse giver mest mening, hvis man gør det i et glidende forløb så dine dagpenge havde været fordelt ud på 8 eller 14 uger mere. Ellers skal man selv spare op og så kan I lige så godt bare benytte retten til fravær, hvis ikke alle forældreorlovs ugerne er brugt.

Men igen - ring til Udbetaling Danmark.

Kh HR medarbejderen, der har siddet med RIGTIG mange barselsforløb de seneste 6 år

Ej et fedt svar. Tusind tak for din tid! 
det er er svar jeg kan bruge til noget.

ja jeg er på gamle ordning, og har kun 2 måneder tilbage af min barsel. Jeg spurgte min chef om jeg kunne få holdt alt det ferie som er overført fra sidste år ( blev sygemeldt midt i graviditeten grundet svær bækkenløsning) så har omkring 14 ugers ferie + en del afspadsering. Men han sagde at jeg kun kan tage 2 uger.. 

Jeg har virkelig haft en stressende barsel, og forfærdelig graviditet. Og kan slet ikke forstå hvor tiden er blevet af. Vil bare gerne nå nogle hyggelig stunder, med raske børn og nogle oplevelser inden jeg skal bruge mine hverdage mange timer væk hjemmefra. 
jeg kan ifølge min chef, heller ikke starte op på nedsat tid.. 

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Jeg havde det som dig.. jeg gik orlov.. altså selvbetalt. Ingen problem med arbejdsgiver.. tog 3 mdr ekstra

Planen er også selvbetalt, da jeg ikke kan holde alt det ferie jeg har tilgode. Men det vil min chef sikkert heller ikke gå med til 

Anmeld Citér

28. december 2022

Tip!

Anonym skriver:

Ej et fedt svar. Tusind tak for din tid! 
det er er svar jeg kan bruge til noget.

ja jeg er på gamle ordning, og har kun 2 måneder tilbage af min barsel. Jeg spurgte min chef om jeg kunne få holdt alt det ferie som er overført fra sidste år ( blev sygemeldt midt i graviditeten grundet svær bækkenløsning) så har omkring 14 ugers ferie + en del afspadsering. Men han sagde at jeg kun kan tage 2 uger.. 

Jeg har virkelig haft en stressende barsel, og forfærdelig graviditet. Og kan slet ikke forstå hvor tiden er blevet af. Vil bare gerne nå nogle hyggelig stunder, med raske børn og nogle oplevelser inden jeg skal bruge mine hverdage mange timer væk hjemmefra. 
jeg kan ifølge min chef, heller ikke starte op på nedsat tid.. 

Jeg vil rådføre mig med fagforening i forhold til ferie og at du ikke kan få lov at afholde det i forlængelse af barsel. 
Indenfor mit felt skal jeg afholde så meget ferie som muligt inden jeg vender retur. For den som er vores barselsvikar kan fortsætte længst muligt og der ikke sker for megen udskiftning af personale. Det vil også give mening, hvis det er f.eks kontor eller andet job, at man kan gøre brug af barselsvikaren der kender til opgaverne. 

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym

Mortil_en skriver:

Retten til fravær, hvad går den ud på

Ved du om man har nogle rettigheder til forlængelse hvis man ikke varsler indenfor tidsfristen eller om muligheden så går tabt?

Begge forældre har ret til 32 ugers forældreorlov - dvs 64 uger i alt. Af de 64 uger, er de 32 af dem med dagpenge. Disse skal deles mellem forældrene  jf gammel barselslov.

De resterende uger kalder man retten til fravær.

Hvor mange ugers forældreorlov har du brugt? 

Nej desværre. Det er derfor jeg råder til at ringe til Udbetaling Danmark. Dem er du i din gode ret til at ringe til vedr. spørgsmål omkring barsel og forældreorlov.

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Puha. Forstår dig godt. Havde det på samme måde.

Jeg valgte at bide det sure æble og sige op…. (men vil hurtigt sige at jeg var ikke glad for arbejdspladsen, så skulle finde et nyt job)

Jeg fik så 3 ugers karantæne(uden indkomst) fra akassen og fandt et job 3 mdr efter med kontrakt, så jobcentret lod mig værre.
Herefter havde jeg så 3 uger til indkøring til vuggestur. Min dreng har os haft mange indlæggelser og følte virkelig at jeg ikke havde nydt ham. De her 3 måneder har været det værd! Jeg ville faktisk ønske jeg ku ha taget meget mere, er virkelig tilhænger af at man bliver med sit barn op til 2 års alderen.

håber i finder ud af det

Er glad for mit job, men ikke min chef og nogle af mine kollegaer. 
har så meget på fornemmelsen at han vil af med mig. Han sat sig sur på mig, da jeg blev sygemeldt under graviditet. 

Har det forfærdeligt, og græder hver gang jeg tænker over at jeg skal tilbage. Er bare bange for at sige op, og ikke kunne finde et job inden for en kort periode.. 

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym trådstarter

Tip! skriver:

Jeg vil rådføre mig med fagforening i forhold til ferie og at du ikke kan få lov at afholde det i forlængelse af barsel. 
Indenfor mit felt skal jeg afholde så meget ferie som muligt inden jeg vender retur. For den som er vores barselsvikar kan fortsætte længst muligt og der ikke sker for megen udskiftning af personale. Det vil også give mening, hvis det er f.eks kontor eller andet job, at man kan gøre brug af barselsvikaren der kender til opgaverne. 

Må lige få snakket med dem i det nye år. 
arbejder også på kontor, og har en hel del ferie jeg kan få gavn af. 
Men det er mere som om, at min chef vare vil være mig modsat. Lige meget hvilke forslag jeg kom med, blev det til et nej. 
jeg had egentligt også, at gå ned i tid i en periode og brug feriedagene til at være på deltid, det måtte jeg heller ikke. Begrundelsen var, at der er travlt i den periode jeg vender tilbage.. ved ordet travlt, ved jeg allerede at jeg vil komme til at få en uge på omkring 45-50 timer.. og det skære bare så meget i mig

Anmeld Citér

29. december 2022

L1232

Profilbillede for L1232
Anonym skriver:

Må lige få snakket med dem i det nye år. 
arbejder også på kontor, og har en hel del ferie jeg kan få gavn af. 
Men det er mere som om, at min chef vare vil være mig modsat. Lige meget hvilke forslag jeg kom med, blev det til et nej. 
jeg had egentligt også, at gå ned i tid i en periode og brug feriedagene til at være på deltid, det måtte jeg heller ikke. Begrundelsen var, at der er travlt i den periode jeg vender tilbage.. ved ordet travlt, ved jeg allerede at jeg vil komme til at få en uge på omkring 45-50 timer.. og det skære bare så meget i mig

Puha det lyder hårdt.

jeg synes virkelig du skal sige fra…. Dine børn overgår alt, du  vil da heller ik sidde på en kontor ulykkeligt i 50 timer? Det er rigtig mange timer af ens liv at spilde….. Jeg synes helt klart du skal gøre ET eller andet. Håber du finder ud af det.

Giv endelig besked

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym trådstarter

L1232 skriver:

Puha det lyder hårdt.

jeg synes virkelig du skal sige fra…. Dine børn overgår alt, du  vil da heller ik sidde på en kontor ulykkeligt i 50 timer? Det er rigtig mange timer af ens liv at spilde….. Jeg synes helt klart du skal gøre ET eller andet. Håber du finder ud af det.

Giv endelig besked

Nej det er virkelig ikke af lyst eller fri vilje vi arbejder så mange timer. Men der er så meget arbejde, og vores chef laver nogle urealistisk deadlines. Så er vi tvunget til at arbejde over hver dag for at nå afleveringerne. Har virkelig prøvet meget at arbejde de 37 timer kun for at nå hjem til min den ældste, men det betyd også at jeg hver dag skulle tage computeren med hjem og sidde nogle timer om aften for at nå arbejdet. 

jeg ønsker virkelig et nyt job, men der er bare intet og selvom jeg søger, får jeg intet svar.. 

Tror bare at det er det billede jeg har af mit liv, når jeg vender tilbage på arbejde som skræmmer mig  

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym

Anonym skriver:

Nej det er virkelig ikke af lyst eller fri vilje vi arbejder så mange timer. Men der er så meget arbejde, og vores chef laver nogle urealistisk deadlines. Så er vi tvunget til at arbejde over hver dag for at nå afleveringerne. Har virkelig prøvet meget at arbejde de 37 timer kun for at nå hjem til min den ældste, men det betyd også at jeg hver dag skulle tage computeren med hjem og sidde nogle timer om aften for at nå arbejdet. 

jeg ønsker virkelig et nyt job, men der er bare intet og selvom jeg søger, får jeg intet svar.. 

Tror bare at det er det billede jeg har af mit liv, når jeg vender tilbage på arbejde som skræmmer mig  

Mener man kan ringe til Arbejdstilsynet - også anonymt - for det lyder da som et umådeligt skidt arbejdsmiljø det der

Et er, at man kan forvente overarbejde i en begrænset periode, men at skulle lægge næsten 11/2 uges arbejd på en uge i længere tid, lyder hverken rimeligt eller sundt.

Ellers tag fat i din fagforening. De må kunne hjælpe eller vejlede mht den massive mængde overarbejde du har i vente

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.