Jeg formoder, at du er på “gammel ordning” - dvs. har født før 02-08-2022.
Barslende og gravide medarbejdere er sikret ret godt jf. barselsloven. Så som udgangspunkt kan man sige, at hvad der står i barselsloven, må en arbejdsgiver ikke sige nej.
Og dog. Der er enkelte punkter, hvor arbejdsgiveren gerne må sige nej. Men det er meget få punkter.
Og så er der varslingsreglerne…om du er indenfor eller udenfor kan jeg ikke lige umiddelbart google mig til. Jeg ville ringe til Udbetaling Danmark i morgen (hvis de har åbent). De kan vejlede dig i netop dit barselforløb og kan se, hvad der er brugt af orloven indtil nu.
Umiddelbart giver det ingen mening at forlænge din barsel med 8 eller 14 uger, med mindre du snart har brugt alle dine 32 ugers forældreorlov.
Forlængelse giver mest mening, hvis man gør det i et glidende forløb så dine dagpenge havde været fordelt ud på 8 eller 14 uger mere. Ellers skal man selv spare op og så kan I lige så godt bare benytte retten til fravær, hvis ikke alle forældreorlovs ugerne er brugt.
Men igen - ring til Udbetaling Danmark.
Kh HR medarbejderen, der har siddet med RIGTIG mange barselsforløb de seneste 6 år 
Anmeld
Citér