Forlængelse af barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.754 visninger
33 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. december 2022

Anonym trådstarter

Hej alle, 

jeg er på barsel med min baby, og føler vare at risen er fløjet fra mig  

jeg har haft en rigtig slem start med baby, knoklet med amning, været en del syg selv storsøster været meget syg og krævet meget og far har også været meget syg med en masse sygehus besøg(arbejder trods sygdom på fuldtid) 

udover det, har jeg ligger i underskud og søvn lige siden baby kom til verden. 
jeg føler slet ikke jeg har nydet tiden, eller gjort noget af det jeg havde ønsket mig under barsel. Skal snart tilbage på arbejde og hver gang jeg tænker på det, får jeg nærmest angst anfald. Jeg er overhovedet ikke klar, og vil lige nyde min baby som ønsket inde. Jeg starter på hverdagen igen

er der nogle som kender til at forlænge barsel? Hvad vil I have gjort.. min arbejdsgiver bliver nok tosset hvis jeg fortæller, at jeg lige skal have lidt mere tid..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2022

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg fik min forlænget med 8 uger. Men det gjorde jeg jo inden for de der 8 uger efter fødslen hvor man skal melde plan for barsel. Jeg ved ikke hvordan reglerne er for hvordan det kan gøres efter de 8 uger efter fødsel. Snak evt med din fagforening? 

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym

Du kan vel tage ferie eller tage selvbetalt orlov? Tror ikk du bare kan forlænge på statens og arbejdspladsens regnen. 

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym

Som udgangspunkt har du ret til at forlænge din barsel med enten 8 eller 14 uger - men det er selvbetalt. Man kan vælge at få udbetalt færre dagpenge i hele perioden, eller man kan vælge at få den fulde dagpengesats indtil den almindelige barsel er slut - og derefter gå uden indtægt.

Så vidt jeg ved, er det en rettighed, og ikke noget, din arbejdsgiver kan sige så meget til. Men jeg ved ikke, hvordan det ser ud, når du ikke har meldt ind fra start, at det er det, du ønsker.

Vi har forlænget barslen ved vores barn. Det er så min mand, der bruger forlængelsen. Selvom vi ikke har så mange penge mellem hænderne, synes vi, det er den helt rigtige beslutning. Vi har faktisk fået forlænget hans orlov yderligere, fordi vi godt kan lide at have en hjemmegående forældre + han bliver lidt ældre, inden han skal starte i institution. Det tror jeg kun er godt for ham.

Så ring til din fagforening og hør om det, og skynd dig at få lavet aftalen med din arbejdsplads.

Anmeld Citér

28. december 2022

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Jeg kan godt forstå, at du ikke er klar. Det var jeg heller ikke. Har du overvejet at hjemmepasse? Mange kommuner giver nu et lille tilskud, så man får lidt økonomisk støtte. Man kan få op til et år ekstra. 

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym trådstarter

Jeg ved godt st forlængelsen vil være uden løn, og har ingen intentioner overhovedet at nasse på systemet.. Jeg ved bare, at min arbejdsgiver ikke bliver glad for min beslutning, og jeg frygter ikke at finde en plads på mit arbejde når jeg vil tilbage. 

vi har en god opsparing at bruge af i nogle måneder når jeg går på forlænget barsel uden løn. Må snakke med min fagforening og høre hvad de siger, jeg er sent ude at melde forlænget barsel. 
kan også tage ferie men kun i 2 uger så hvidt jeg ved. 

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du kan vel tage ferie eller tage selvbetalt orlov? Tror ikk du bare kan forlænge på statens og arbejdspladsens regnen. 

Hvor læser du, at jeg spørger om løn og pengene under forlænget barsel? Som jeg læser på nettet er det på egen regning at forlænge 8-14 uger???

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym

Jeg formoder, at du er på “gammel ordning” - dvs. har født før 02-08-2022.

Barslende og gravide medarbejdere er sikret ret godt jf. barselsloven. Så som udgangspunkt kan man sige, at hvad der står i barselsloven, må en arbejdsgiver ikke sige nej.

Og dog. Der er enkelte punkter, hvor arbejdsgiveren gerne må sige nej. Men det er meget få punkter.

Og så er der varslingsreglerne…om du er indenfor eller udenfor kan jeg ikke lige umiddelbart google mig til. Jeg ville ringe til Udbetaling Danmark i morgen (hvis de har åbent). De kan vejlede dig i netop dit barselforløb og kan se, hvad der er brugt af orloven indtil nu.

Umiddelbart giver det ingen mening at forlænge din barsel med 8 eller 14 uger, med mindre du snart har brugt alle dine 32 ugers forældreorlov.

Forlængelse giver mest mening, hvis man gør det i et glidende forløb så dine dagpenge havde været fordelt ud på 8 eller 14 uger mere. Ellers skal man selv spare op og så kan I lige så godt bare benytte retten til fravær, hvis ikke alle forældreorlovs ugerne er brugt.

Men igen - ring til Udbetaling Danmark.

Kh HR medarbejderen, der har siddet med RIGTIG mange barselsforløb de seneste 6 år

Anmeld Citér

28. december 2022

esioul

Anonym skriver:

Hej alle, 

jeg er på barsel med min baby, og føler vare at risen er fløjet fra mig  

jeg har haft en rigtig slem start med baby, knoklet med amning, været en del syg selv storsøster været meget syg og krævet meget og far har også været meget syg med en masse sygehus besøg(arbejder trods sygdom på fuldtid) 

udover det, har jeg ligger i underskud og søvn lige siden baby kom til verden. 
jeg føler slet ikke jeg har nydet tiden, eller gjort noget af det jeg havde ønsket mig under barsel. Skal snart tilbage på arbejde og hver gang jeg tænker på det, får jeg nærmest angst anfald. Jeg er overhovedet ikke klar, og vil lige nyde min baby som ønsket inde. Jeg starter på hverdagen igen

er der nogle som kender til at forlænge barsel? Hvad vil I have gjort.. min arbejdsgiver bliver nok tosset hvis jeg fortæller, at jeg lige skal have lidt mere tid..

Jeg havde det som dig.. jeg gik orlov.. altså selvbetalt. Ingen problem med arbejdsgiver.. tog 3 mdr ekstra

Anmeld Citér

28. december 2022

Anonym

Puha. Forstår dig godt. Havde det på samme måde.

Jeg valgte at bide det sure æble og sige op…. (men vil hurtigt sige at jeg var ikke glad for arbejdspladsen, så skulle finde et nyt job)

Jeg fik så 3 ugers karantæne(uden indkomst) fra akassen og fandt et job 3 mdr efter med kontrakt, så jobcentret lod mig værre.
Herefter havde jeg så 3 uger til indkøring til vuggestur. Min dreng har os haft mange indlæggelser og følte virkelig at jeg ikke havde nydt ham. De her 3 måneder har været det værd! Jeg ville faktisk ønske jeg ku ha taget meget mere, er virkelig tilhænger af at man bliver med sit barn op til 2 års alderen.

håber i finder ud af det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.